Karl Bartos o dehumanizacji Kraftwerk

W wywiadzie dla The Guardian były członek legendarnej formacji Kraftwerk opowiada o przyczynach rozpadu klasycznego składu pod koniec lat 80. Jednym z kluczowych powodów jak się okazuje był... rozwój technologii.
Karl Bartos – „komputery zabiły Kraftwerk”
Karl Bartos rozmawiał z The Guardian przy okazji premiery swojej autobiografii The Sound of the Machine: My Life In Kraftwerk And Beyond. Były perkusista Kraftwerk wspominał, jak rozwój technologii cyfrowej spowodował wiele problemów dla zespołu, który (o ironio) reprezentował nową erę futurystycznej technologii. W wywiadzie uznany niemiecki muzyk i producent mówił, co zaczęło pojawiać się w zespole, gdy komputer pojawił się w studiu podczas tworzenia ich albumu z 1986 roku, Electric Café. To było ostatnie nagranie zarówno dla Karla Bartosa, jak i Wolfganga Flüra w legendarnej formacji.
Komputer nie ma nic wspólnego z kreatywnością, to tylko narzędzie, ale zleciliśmy kreatywność właśnie jemu. Zapomnieliśmy o naszym wnętrzu – tym, czym byliśmy. Straciliśmy fizyczne czucie, nie patrzyliśmy już sobie w oczy, tylko wpatrywaliśmy się w monitor. Myślałem wtedy, że innowacja i postęp to synonimy. Teraz nie jestem już tego taki pewien
– mówi Karl Bartos.
Kraftwerk – Musique Non Stop
Pomimo tego, że zespół skupiał się na technologii, Bartos podkreśla, że złoty okres Kraftwerk przypada na czas, kiedy byli oni „analogowym” zespołem, bo właśnie przez ograniczenie technologiczne potrafili przesuwać granice – zapoczątkowali innowacyjność. Kiedy powstały komputery (takie jak Fairlight CMI) z ich nieograniczonymi możliwościami, dla Kraftwerk pojawił się problem. Bartos zauważa, że ten nieograniczony potencjał nie był korzystny dla procesów muzycznych zespołu:
Przestaliśmy być kreatywni, ponieważ rozwiązywaliśmy problemy
– oznajmia muzyk.
Artysta jest również rozczarowany dziedzictwem zespołu. Według niego Kraftwerk stał się uosobieniem dehumanizacji muzyki, niczym taśma produkcyjna – wkładasz zasoby, zamieniasz je w produkt konsumpcyjny, zarabiasz pieniądze oraz tworzysz zanieczyszczenia.
Uwielbiałem bycie człowiekiem-maszyną, ale w tym wszystkim straciliśmy pierwiastek ludzki
– podsumował.
Kraftwerk – The telephone call
Pełny wywiad z Karlem Bartosem znajdziecie na stronie The Guardian.
Sprawdź także
Hans Zimmer komplementuje sprzęt Universal Audio

Nowy kierunek i większa pewność siebie. Rozkwit Raroha ma miejsce tu i teraz

Ellen Allien uchwycona kamerami Arte Concert. Spektakularne widowisko

Klub z Tbilisi wprowadził „wizy dla Rosjan”. Efekt? Wojna w sieci

Sprawdź także

Hans Zimmer komplementuje sprzęt Universal Audio

Nowy kierunek i większa pewność siebie. Rozkwit Raroha ma miejsce tu i teraz

Ellen Allien uchwycona kamerami Arte Concert. Spektakularne widowisko
