Coachella wydaje dożywotnie wejściówki w formie NFT

News

Coachella ogłasza wydanie swojej pierwszej kolekcji NFT. Legendarny festiwal zaprezentował serię tokenów opartych na technologii Blockchain. Te zapewnią fanom dostęp do unikatowych materiałów wizualnych, specjalnych wydarzeń, a nawet dożywotnich wejściówek.

NFT stały się gorącym tematem w roku 2020, kiedy wartości niektórych aukcji niewymienialnych tokenów zaczęły osiągać astronomiczne kwoty. Prawdopodobnie najbardziej znanym twórcą prac wizualnych opartych o technologię Blockchain jest Mike Winkelmann, znany pod pseudonimem beeple_crap. To jego prace przebiły finansowy sufit na początku 2021 roku, zdobywając na aukcjach siedmiocyfrowe sumy. Od tamtego czasu kolejni artyści, jak i niektóre marki podjęły się stworzenia własnej kolekcji. Do tego grona ostatnio dołączyła również Coachella, wydając pierwszy projekt NFT o nazwie Coachella Collectibles.

Kolekcja Coachella

Tegoroczna edycja Coachelli jest zaplanowana na 15-17 i 22-24 kwietnia. Wśród headlinerów na pustyni Colorado pojawią się Harry Styles, Billie Eilish czy Kanye West. Dodatkową niespodzianką w tym roku okazała się seria Coachella Collectibles – opartych na systemie blockchain dzieł artystów współpracujących z festiwalem. W celu stworzenia pierwszej kolekcji NFT, Coachella połączyła siły z FTX US, która stanowi jedną z największych platform wymiany kryptowalut (takich jak ethereum, bitcoin czy dogecoin) na świecie. W ramach projektu ukażą się aż trzy kolekcję NFT: Coachella Keys Collection, Sights and Sounds Collection oraz Desert Reflections Collections.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Na pierwszą z nich składa się 10 „kluczy”. Każdy z nich zawiera dożywotni wstęp na festiwal oraz wszelkie związane z nim atrakcje wirtualne. Dodatkowo będą one oferowały różne bonusy i atrakcje: od dożywotniego wstępu na safari, przez kolację w ogrodach różanych, po wejściówkę VIP na festiwal.

Druga zawiera 10 cyfrowych zestawów kolekcjonerskich, składających się z festiwalowych zdjęć i specjalnie przygotowanych ścieżek dźwiękowych. Kupujący otrzyma losowo jedną z 10 kombinacji. Każdy zakupiony NFT może następnie zostać wymieniony na fizyczną odbitkę fotografii.

Na ostatnią natomiast składa się 10 plakatów w formie NFT, autorstwa artysty o pseudonimie EMEK. Choć większość aukcji dopiero się zaczęła, niektóre z wystawionych na niej tokenów już teraz osiągają milionowe ceny.

Może się wydawać, że Coachella jest trochę spóźniona na imprezę, jednak menadżer do spraw cyfrowych innowacji festiwalu – Sam Schoonover, broni wejścia na rynek kryptowalut.

Wszyscy obecnie wiemy, jak NFT zmieniło zasady posiadania i udostępniania sztuki i mediów w Internecie. Chcieliśmy pójść o krok dalej i wykorzystać NFT, aby umożliwić fanom doświadczenie również w świecie rzeczywistym. System blockchain dał nam po raz pierwszy w historii możliwość zaoferowania zbywalnych, dożywotnich karnetów na festiwal Coachella.

NFT w dobie kryzysu klimatycznego

W trakcie gdy NFT cieszyło się największą medialną popularnością, ogromny rozgłos zyskała aukcja przeprowadzona przez Grimes. Na niej kanadyjska artystka wystawiła serię grafik inspirowanych własną twórczością. Popularność aukcji wynikała jednak głównie z krytycznych komentarzy. Te dotyczyły przede wszystkim kosztów energetycznych, jakie pochłonęła sprzedaż setek wirtualnych egzemplarzy prac piosenkarki.

Artysta Memo Atken stworzył nawet specjalny, cyfrowy kalkulator kosztu ekologicznego sprzedaży NFT. Według niego, sprzedaż 303 egzemplarzy jednej z prac Grimes, pochłonęła tyle energii, ile przeciętny mieszkaniec UE zużywa w 33 lata. Te informacje napędziły międzynarodową dyskusję na temat kosztów ekologicznych transakcji NFT.

To niesamowite, że po raz pierwszy w historii artyści cyfrowi są w stanie utrzymać się z pracy, którą kochają. Ale ponieważ rynek NFT osiągnął etap, na którym tweety i zrzuty ekranu są tokenizowane dla śmiechu, byłem ciekawy, jaki jest ślad węglowy tych działań. – komentował Memo Atken. – Zszokowały mnie liczby będące o rzędy wielkości wyższe od naszych codziennych aktywności online.

Coachella, przewidując podobne zarzuty, stworzyła swoje kolekcje NFT na platformie Solana. Jej twórcy twierdzą, że prowadzą najbardziej ekologiczny system dystrybucji NFT, gdzie jedna transakcja generuje mniejsze zużycie energii niż dwa wyszukiwania Google.

Dla kogo to NFT?

Choć na przestrzeni ubiegłego roku wiele sław zaangażowało się w rynek NFT, do fanów systemu blockchain z pewnością nie należy jeden z headlinerów Coachelli Kanye West. Ye zadeklarował, że nie zamierza ani tworzyć, ani współpracować przy powstawaniu jakiegokolwiek NFT. W poście na Instagramie artysta zaznacza, że „na razie nie jest na tej fali” oraz, że „tworzy muzykę i produkty w prawdziwym świecie”.

Mimo to, fani Coachelli nie podzielają sceptycyzmu amerykańskiego rapera. Desert Reflections Collection zawierająca prace EMEKa (ograniczone do 1000 sztuk, po 180 dolarów każda), rozeszła się w mniej niż 5 minut.



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →