WAVY.: „Fascynuje nas brytyjska scena basowa i soundsystemowa” [wywiad]
DJ WAR i DJ Crow mieszkają w Poznaniu i wspólnie działają muzycznie już od ponad dwóch lat jako duet WAVY. Ich projekt bazuje na szeroko pojętej brytyjskiej muzyce bassowej, od UKG/2step aż po bardziej mroczną odsłonę tej sceny, czyli dubstep/bassline/drum'n'bass/jungle. Właśnie wydali znakomitą EP-kę Rewind, a w poniższej rozmowie opowiedzieli o eksplorowaniu brzmień ze Zjednoczonego Królestwa, współpracy z DJ-ami oraz... wokalistami w Polsce, jak również o procesie zapraszania znanych zagranicznych MCs do dogrania się do utworu.
UKG goes PL
Artur Wojtczak: Uderzyliście na polski rynek muzyczny EP-ką pełną brzmień z brytyjskiej muzyki garage. Skąd fascynacja tymi rytmami?
WAVY.: Każdy z nas miał trochę inną ścieżkę dotarcia do gatunku UK Garage, ale obaj jesteśmy fanami kultury soundsystemowej i muzyki jamajskiej, od której jest już tylko rzut beretem do szeroko pojętej muzyki basowej. Już w latach 90./00. te brzmienia docierały do nas poprzez kanał muzyczny Viva Zwei, który w tamtych czasach był głównym źródłem wiedzy i ciekawszych inspiracji muzycznych z Zachodu. Zafascynowaliśmy się nieprzewidywalnym brzmieniem, nietypową rytmiką, głębokim basem, pociętymi samplami wokalnymi i tym, że styl ten tak łatwo połączyć z innymi gatunkami muzycznymi, takimi jak soul, rap, reggae czy R&B. Zajęcie się muzyką UKG było dla nas naturalną formą rozwoju i eksploracji.
Sama historia naszej Rewind EP – w konwencji UKG – tak naprawdę zaczyna się od pomysłu na nasz pierwszy album producencki, nad którym zaczęliśmy pracę w 2020 (i którego niedługo możecie się spodziewać). Jeden z numerów nie pasował do koncepcji całego albumu, w którym chcieliśmy się skupić przede wszystkim na grime czy drum and bass. Był to numer z Anamelią – uznaliśmy, że ma ogromny potencjał i to właśnie on zainspirował nas do stworzenia osobnej EP-ki obudowanej wokół muzyki UKG.
WAVY. – AROUND (FT. ANAMELIA) [REWIND EP]
Krajowa scena garage w latach 90./00.
Scena 2 step i UK Garage nigdy nie była w Polsce zbyt mocna: w Warszawie takie imprezy organizowano w Klubie Dziennikarza (podczas fali gorączki spowodowanej tą muzyką w roku 1999). Potem próbowano przywrócić te brzmienia na parkiet podczas cyklu Garażowe Lowe. Jak jest z tradycją garage w Poznaniu? Czy było/jest dla kogo grać?
23/03/12 Garażowe Lowe Launch Party @1500m2 [Piotr Mika]
Zauważamy coraz większe zainteresowanie muzyką UKG. Ludzie kojarzą nas z taką stylistyką, a kiedy gramy, to coraz częściej obserwujemy publiczność, która przychodzi stricte na nasze sety, nie pojawia się przypadkowo. Nasze kanały społecznościowe się rozwijają), więc z pewnością zaciekawienie tym gatunkiem jest coraz większe.
Definicja Brzmienia – GARAGE / 2 STEP
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy, przychodząc na nasze imprezy, wiedzą, że będą słuchać muzyki, która nazywa się UKG. Mogą myśleć, że to np. muzyka house, ale świadomość rośnie i mamy nadzieję, że już niedługo na stałe zawita wśród szerszej publiczności, chociażby dzięki promowaniu tego gatunku przez Miłego ATZ i Świety Bass, którzy są teraz na topie. Odnośnie do tradycji UKG w Poznaniu, to nie sposób nie wspomnieć o klubie Projekt LAB, który zapraszał artystów z UK, takich jak: DJ Q, SCRUFFIZZER, FLAVA D, J:KENZO czy KILLA P. Idąc do Labu zawsze można się było spodziewać świetnych zagranicznych gości i z pewnością jest to mekka dla wszystkich zainteresowanych zróżnicowanymi gatunkami muzycznymi, również tymi niekonwencjonalnymi i mało komercyjnymi.
Singiel z legendarnym MC Neatem
Pierwszy singiel z waszej płyty – Riddim For The Ravers – odbił się dość szerokim echem: w bardzo fajny sposób oddaliście tu całą stylistykę oldschoolową, a na wokalu udało się Wam pozyskać MC Neata z Anglii. Jaki był pomysł na ten numer?
Tak naprawdę konkretnego planu nie było, pomysł był dość spontaniczny, powstał w czasie tworzenia LP (albumu producenckiego). Featuring z MC Neatem to link, który zawdzięczamy mocy Internetu w dzisiejszych czasach. Niestety nie jest to wymarzony rodzaj współpracy, ponieważ nie siedzieliśmy z artystą w studio podczas tworzenia numeru, a dla nas taki styl pracy nad muzyką jest najlepszy. Pomimo tego, gdy pojawia się okazja kooperacji z tak legendarnym MC, idziemy w to na 100%.
WAVY. – RIDDIM FOR THE RAVERS (TWO SHOTS) FT. MC NEAT, LORD [REWIND EP]
Nawiązania do wokalu Craiga Davida
Can Get Lose z Topacem na wokalu to z kolei utwór o sporym potencjale parkietowym i komercyjnym, przypominający energię nagrań Argul Dodger z Craigiem Davidem na początku jego kariery. Czy łatwo było Wam znaleźć odpowiednich wokalistów i wokalistki do nagrań?
Parkietowy potencjał oraz inspiracja Craigiem Davidem była zamierzona, gdyż jest to jeden z naszych ulubionych wokalistów UKG. Znalezienie odpowiedniego artysty nie było łatwe, ale na szczęście udało się nawiązać współpracę m.in. z Tomkiem. Już po kilku dniach od otrzymania instrumentala odesłał gotowy numer! Od razu stwierdziliśmy, że czuje ten vibe i to strzał w dziesiątkę. Jeżeli chodzi o polską scenę muzyczną, to nie jest łatwo o artystów, którzy rozumieją i czują tę stylistykę. Niemniej jednak zawsze jesteśmy otwarci na propozycję współpracy.
WAVY. – CAN GET LOSE FT. TOPAC [REWIND EP]
Remiksy klasyków z lat 90.
Poza EP-ką wypuściliście również Wasz edit klasyka house Understand This Groove. Co sprawiło, że sięgnęliście po ten numer, by dokonać jego dekonstrukcji?
Tak naprawdę główna motywacja jest zawarta w tytule – Understand This Groove (śmiech). Dekonstruując ten klasyczny numer house chcieliśmy poszerzyć zrozumienie muzyki UKG wśród publiczności w Polsce. Zauważyliśmy, że w UK obecnie jest spory hype na remixy klasycznych numerów, czyli hitów z lat ’90./00. i bardzo nam się ten trend podoba. Na naszych kanałach jest zdecydowanie więcej takich utworów, a pierwszym numerem, od którego tak naprawdę wszystko się zaczęło, jest bootleg znanego przeboju Summer Jam od The Underdog Project, który na pewno zna każdy.
Soundfactory – Understand This Groove (WAVY. BOOTLEG)
Polska scena UKG współcześnie – DJ-e i producenci
Polska scena garażowa to z pewnością postaci takie, jak Vanatoski, Martin Depp, Smolny, CJ Reign, ale też ostatnio Miły ATZ i Święty Bass. Czy będziecie promować swój materiał również poprzez kanały muzyczne innych DJ-ów i producentów?
Do tej pory tego nie robiliśmy, choć na naszych kanałach mamy wspólne produkcje z łódzkim producentem P.Guv, oczywiście bardzo chętnie zrobimy coś z każdym z wyżej wymienionych producentów. Bardzo chętnie wchodzimy we wszelkiego rodzaju kooperacje, czy to producenckie, czy też współpracę z wokalistami. Jeśli jesteś jednym z nich i właśnie to czytasz, odezwij się do nas, bo jak to mawiają, „w kupie siła”, a każda współpraca to nowe doświadczenie, tak więc „let’s gooo, zróbmy to” (śmiech)! Przy okazji pytania o promocje ze strony innych DJ-ów i producentów wysyłamy wielki BigUp do ludzi grających nasze produkcje na falach radiowych: Lazy1, Buszkers, Św. Bass, Harper, 71.mane, True.Dat. Bardzo szanujemy takie wsparcie. Jeśli jesteś DJ-em i chciałbyś grać nasze numery w radio, na imprezach lub gdziekolwiek tylko zechcesz, pisz na adres [email protected].
Czarne korzenie muzyki basowej i breakbeatowej
Często mówi się, że zbasowana muzyka breakbeatowa, jaka powstała w Wielkiej Brytanii i była inspirowana Jamajką, najlepiej brzmi, gdy jest wykonywana przez czarnoskórych wykonawców, którzy dub mają we krwi. Tymczasem kolektywy garage’owe istnieją nawet w Białorusi. Jak Wy oceniacie eksplorowanie garage przez światową scenę?
Szczerze mówiąc, nie znamy zbyt wielu producentów UKG zza naszych wschodnich granic, choć z pewnością są tam oni. Muzyka jest na tyle uniwersalnym środkiem wyrazu, że możesz robić ją wszędzie, nie zna granic ani podziałów, choć fakt, że nieraz rozmawiając z artystami z UK, są oni w lekkim szoku, kiedy piszemy, że jesteśmy z Polski. Patrząc szerzej na brytyjską muzykę basową, np. dubstep, jungle czy DnB, opanowała ona praktycznie cały świat. Znam świetnych producentów z Nowej Zelandii, Alaski, Rosji czy Węgier, więc kto wie, może za jakiś czas to samo stanie się z UKG lub 2 stepem. Póki co dumnie reprezentujemy polską scenę i zawsze zaznaczamy, skąd jesteśmy, wysyłając naszą muzykę w świat.
CHEEBA X P.GUV X WAVY. – ZONK [UK GARAGE]
Plany promocyjne Rewind EP
Jakie macie inne plany promocyjne płyty? Gdzie wystąpicie w najbliższym czasie?
Rewind EP wydaliśmy w limitowanym nakładzie 100 sztuk CD, jest to w dzisiejszych czasach digitalizacji, kiedy większość z nas nie ma nawet w aucie odtwarzacza CD, dość „oldschoolowa” forma promocji wydawnictwa, ale chcieliśmy mieć w ręce produkt finalny. Może dla własnej satysfakcji, może dlatego, że pamiętamy czasy robienia własnych „składanek” z ulubionymi numerami na kasatach lub CD. Tak czy inaczej, cały nakład rozszedł się w ekspresowym tempie, co świadczy o tym, że słuchacze nadal lubią dostać coś więcej niż tylko obrazek na telefonie. Rozesłaliśmy też Promo Pack do DJ-ów/Prezenterów radiowych, głównie w UK, z nadzieją, że gdzieś to zaskoczy, do tego oczywiście SoundClound, YouTube czy Facebook/Instagram, gdzie możecie znaleźć na bieżąco informacje o tym, gdzie będziemy grali. Letni sezon imprezowy się kończy, zagraliśmy kilka fajnych setów przez ten okres, ale zdecydowanie szykujemy się na jesień i klubowe grania. Nie będziemy tu jeszcze podawać konkretnych dat i miejsc, ale gwarantujemy, że będzie ciekawie!