„Underplayed”, czyli jak trudno być kobietą w przemyśle muzycznym

Underplayed to dokument specyficzny i trudny. W odbiorze, w przełknięciu, w prezentacji, w mówieniu o nim. Obrazuje to, o czym się nie mówi, przy czym się kluczy i czego się unika. Pozycja kobiet w sektorze artystycznym to nadal temat lepki i kontrowersyjny. Film Stacey Lee uchyla rąbka tajemnicy i obnaża, jak wygląda ich sytuacja w branży muzycznej, a ściślej: elektronicznej.
Underplayed – NIE dla eskalacji mizoginii
Seksizm – zjawisko, o którym ostatnio słyszy się ciągle, ale nie dlatego, że wcześniej go nie było. Jest o nim głośno, ponieważ nie ma na niego więcej społecznego przyzwolenia, a kobiety są wysłuchiwane. Co prawda: wciąż opornie i oczywiście w każdym środowisku znajdą się takie ewenementy, które powiedzą: „zajmij się tym, czym powinnaś i nie wypowiadaj się na temat, o którym nie masz pojęcia„. Jednakowoż – takie zachowania są stopniowo ukrócane. Reakcyjność jest niezwykle ważna, ponieważ przyzwolenie na słowa, rzutuje przyzwoleniem także na czyny. A przecież nie chcemy cofać się w czasie, czyż nie?
Underplayed autorstwa Stacey Lee miał swoją premierę we wrześniu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto i obrazuje pozycję, w jakiej znajdują się kobiety zaangażowane w tworzenie sektora muzyki elektronicznej. Seksualizowane, traktowane według stereotypów, odrzucane – to wszystko spotyka artystki, ponieważ? Nie ma wyjaśnienia takiego zachowania, jest za to dokument, który pokazuje zakulisowe doświadczenia DJ-ek oraz producentek.

William Selviz
Underplayed – muzyka nie ma płci
W zeszłym roku jedynie pięciu na stu najlepszych DJ-ów okazało się kobietami. Podczas Bud Light Dreams 2019 tylko jedna była headlinerką. Na całym festiwalu występowały 3 kobiety. Słownie: trzy.
Niewiele jest obecnie kobiet, które wyrobiły sobie renomę – skomentowała przedstawicielka Live Nation, opowiadając w wywiadzie o line-upie imprezy
Czy faktycznie jest ich tak mało? Scena jest szeroka, a pań obdarzonych talentem, zmysłem i wyczuciem publiki naprawdę nie brakuje. Underplayed rozgrzebuje tą rzekomo bezpieczną przestrzeń i spogląda na wskroś przez DJ-skie sety, ograne przez nich imprezy i backstage’owe kuluary. Bohaterki jej filmu są różne i różne muzyczne style reprezentują. Alison Wonderland, Rezz, Nervo i TOKiMONSTA, TYGAPAW, Sherelle, Louisahhhh, Asmara i Nightwave, Ciel i Chippy Nonstop. To kobiety w różnym wieku, różnej rasy, różnej orientacji seksualnej, a i tak, każda z nich doświadczyła dyskryminacji, czy nierównego traktowania. Stacey Lee w swoim dokumencie bada stosunek tych relacji, a także odkrywa, że ten seksizm, niby niewidoczny w branży muzycznej, wciąż w niej siedzi.
Underplayed Trailer
Underplayed – historie z życia wzięte, o których nie chcesz słyszeć
Ten dokument nie jest tylko portretem kobiet, które pomimo przeciwności losu coś osiągnęły. To nie jest dokument, który opowiada o ciężkiej pracy, która stała się drogą do sukcesu. W Underplayed sukces jest gorzki, bo wiąże się z poczuciem niedopasowania. Z osamotnieniem. Z przekonaniem, że nie będzie się dość dobrym, z wątpliwościami. Stacey Lee portretuje tą walkę, zmagania się z uprzedzeniami i stawianie się systemowi. Bohaterkami filmu są co prawda reprezentantki muzyki elektronicznej, ale przede wszystkim, kobiety. Ten obraz to nakręcony feminizm, który nie zamyka się w tym jednym, jedynym sektorze, a ma (powinien?) wywołać efekt domina w tej szeroko pojętej branży kreatywnej. Bo kobiety mają takie same – nie mniejsze i nie większe możliwości, co mężczyźni. My to wiemy, my to widzimy – i dobrze by było, gdyby reszta, z przeciwnego bieguna, też to dostrzegła i zaakceptowała.
Sprawdź także
„Zajmij się muzyką”, czyli jak artystkom odbiera się prawo do wyrażania poglądów

Kub Bilet Otwarty na dowolny koncert lub imprezę
Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.
Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorówZakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.