Stuprocentowa neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. W roli eksperta festiwal CURRENTS

Festiwalowy wyścig trwa w najlepsze. Uzbrojeni w najmasywniejsze line-upy organizatorzy najgrubszych imprez naszego globu nie mają hamulców i nie wiedzą, co to półśrodki; nie wspominając o ekologii — szalenie istotnej, jednak często zapominanej, chociażby w kontekście podróży prywatnymi samolotami w wykonaniu artystów z górnego pułapu zarobkowego. Na szczęście dla równowagi wszechświata gdzieś nieopodal nas, za naszą zachodnią granicą, odbędzie się niedługo totalne przeciwieństwo znanych europejskich projektów pokroju Awakenings czy EXIT.
Jego organizatorzy twierdzą, że są jednym z pierwszych w stu procentach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla festiwali muzyki elektronicznej i performance’u. Słowo „neutralny” w tym przypadku odnosi się do pojęcia „neutralności emisyjnej”, nazywanej też neutralnością klimatyczną, węglową lub zerową emisją netto. Zdaniem Parlamentu Europejskiego wspomniana neutralność oznacza równowagę między emisjami CO2 a pochłanianiem tego gazu z atmosfery do tzw. pochłaniaczy dwutlenku węgla. Mianem „pochłaniaczy” określa się każdy system, który pochłania więcej dwutlenku węgla, niż go emituje. Przykładem są lasy, które w kontekście CURRENTS odgrywają kluczową rolę.

CURRENTS. Inny świat
Tyle teorii stricte naukowej. Pora na konkrety związane z CURRENTS 2022. A te są takie, że jego kuratorem jest Khidja, pochodzący z Rumunii duet muzyczno-didżejski, piszący muzykę do ruchomych obrazów, wizualizacji i spektakli. Zaplanowane na 8 października przedsięwzięcie dodatkowo określa się mianem wydarzenia non-profit wspierającego międzynarodową społeczność artystów, performerów i pracowników kultury, których — tu cytat — byt jest zagrożony przez zmiany klimatyczne, pandemie, wojny, przesiedlenia i nierówności ekonomiczne. O wyjątkowości CURRENTS świadczy także fakt, że będzie on zasilany przez spalanie lokalnie pozyskiwanych wiórów z drewna odpadowego w celu wytworzenia energii elektrycznej.
CURRENTS stworzy hiperwrażliwe środowisko, w którym każdy dźwięk jest naładowany do maksimum. Przestrzeń i czas będą wydawały się wypaczać i rozpuszczać, a dźwięk otworzy drzwi do innych światów. Spektakle przekształcą się w intensywne sesje słuchowe odzwierciedlające rzadkie archiwum dzieł, które w dużej mierze zostały zmarginalizowane w historii muzyki awangardowej i sztuki dźwięku
– czytamy na oficjalnej stronie eventu.
Wydarzenie odbędzie się w budynku E-WERK Luckenwalde, byłej elektrowni węglowej, wybudowanej w 1913 roku, a od 2019 roku pełniącej rolę Centrum Sztuki Współczesnej. Impreza potrwa od 15:00 do 01:00, a w jej składzie oprócz organizatorów znaleźli się Suzanne Ciani, Breadwoman (Anna Homler, Steven Warwick, Natsuko Kono), Svitlana Nianio x Sergeii Khotiachuck & Roman Gens, Dopplereffekt, ladr ache, Wojciech Rusin & Jo Hellier, Lena Willikens & Marylou i Alicia Carrera. Bilety do zakupu online dostępne są na stronie Resident Advisor.
Sprawdź także
Voxnox lubi Boiler Room. Boiler Room lubi Voxnox. Wszystkie nagrania z Pragi Centrum są już w sieci

Revive znaczy wskrzesić, czyli polski kolektyw wraca do żywych. Pytanie: na jakich warunkach?

Selekcja: Rudeboy. Rudy się nie dostał (do Selekcji)? Hold our beer

Synthesis – cykl techno imprez startuje na dobre w Szczecinie

Sprawdź także

Voxnox lubi Boiler Room. Boiler Room lubi Voxnox. Wszystkie nagrania z Pragi Centrum są już w sieci

Revive znaczy wskrzesić, czyli polski kolektyw wraca do żywych. Pytanie: na jakich warunkach?

Selekcja: Rudeboy. Rudy się nie dostał (do Selekcji)? Hold our beer
