Sztuka wizualizacji według Ali Demirela – WYWIAD!

5 040
Wywiad
Sztuka wizualizacji według Ali Demirela – WYWIAD!

Mistrz hipnotycznych wizualizacji, członek wytwórni Minus - Ali Demirel, już wkrótce ponownie przyjedzie do Polski! Przybliżamy Wam sylwetkę artysty.

Ali M. Demirel zaczął tworzyć swoje pierwsze filmy eksperymentalne w 1993 roku, koncentrując się minimalowych, hipnotycznych i psychodelicznych obrazach. Kilka lat później artysta poznał Richie Hawtina, tuż po ukazaniu się albumu Plastikmana „Artifakts”. Od tamtego czasu Demirel na stałe współpracuje z wytwórnią Minus, dla której tworzy wizualizacje podczas imprez, teledyski oraz filmy dokumentalne.

 

 

Dwa dni temu na The(mutednoise)ofthemetcoldstore ukazał się krótki wywiad z Demirelem, w którym artysta opowiada m.in. o swoich inspiracjach, współpracy z Richie Hawtinem oraz o kulisach powstawania filmu dokumentalnego Making Contakt‚.

 

Przypominamy także, że Ali M. Demirel będzie odpowiedzialny za oprawę wizualną na zbliżającej się imprezie Minus Showcase w poznańskiej Starej Rzeźni. Już 5 listopada będziemy mieli okazję zobaczyć jego niesamowity show do muzyki serwowanej przez Richie Hawtina, Magdy oraz Marca Houle.

 

WYWIAD: Ali M. Demirel

Co sprawiło, że zacząłeś interesować się tworzeniem filmów?

 

Były to dziwne eksperymentalne krótkie filmy, które widziałem na Ankara Film Festival.

 

Studiowałeś inżynierię nuklearną i architekturę. Czy istnieją jakieś powiązania tych dwóch dziedzin nauki z tworzeniem filmu? Czy sztuka filmowa zawsze odgrywała w Twoim życiu ważną rolę?

 

Wierzę w renesansowy wzór człowieka. Dla mnie nie ma różnicy pomiędzy projektowanie budynku, eksperymentem fizycznym, a tworzeniem klipu muzycznego.

 

 

Jesteś związany z muzyką elektroniczną poprzez pracę z Richie Hawtinem. Czy interesowałeś się już wcześniej jego twórczością? Jakiej jeszcze muzyki lubisz słuchać?

 

Oczywiście interesowałem się, zwłaszcza produkcjami Plastikmana, które podobają mi się najbardziej. Jest kilku producentów na scenie minimal techno, którzy mnie inspirują, jednak szczerze mówiąc nie jestem dużym fanem muzyki elektronicznej. Interesuje się wieloma gatunkami, od hard rocka, aż po ambient.

 

Richie Hawtina spotkałeś w latach ’90, kiedy mieszkałeś w Nowym Jorku. Co przyciągnęło Ciebie do tego miasta i czy miało one jakiś wpływ na Twoją twórczość?

 

Urodziłem się i dorastałem w Turcji. Jako młody chłopak zainteresowałem się eksperymentalną sztuką współczesną, ale w moim kraju nie było warunków, aby się rozwijać w tym kierunku. Jeden z moich najlepszych przyjaciół mieszkał wtedy w Nowym Jorku, tak więc było to dla mnie najlepsze rozwiązanie.

 

 

Jak poznałeś się z Richie Hawtinem? Chyba od razu nadawaliście na tych samych falach?

 

Zanim jeszcze poznałem go osobiście, usłyszałem album Plastikmana „Artifakts”, postanowiłem zrobić krótki filmik i wysłać go do Richiego. W końcu spotkaliśmy się i zaczeliśmy naszą długą współpracę.

 

Aktualnie jesteś wraz z Plastikmanem w trasie. Jak oceniasz to tournee?

 

To jak narazie nasz największy wspólny projekt, spełniamy marzenia. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego co osiągneliśmy. Europejska część trasy na rok 2010 dobiegła już końca. Ostatni występ w tym roku odbędzie się w Tokio. Nie mogę się już tego doczekać.

 

 

Opowiedz coś więcej o filmie ‚Making Contakt’.

 

To było dla każdego z nas coś wyjątkowego, pewien eksperyment, a zarazem niesamowita przygoda. Chcieliśmy to wszystko udokumentować, nie wiedzieliśmy jednak jak rozwiną się dane sytuacje. Na końcu stwierdziliśmy, że była to bardzo interesująca historia i zdecydowaliśmy się to wydać w postaci filmu dokumentalnego. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników i z opinii na temat ‚Making Contakt’. Na pewno film spełnia swoją rolę, ponieważ w trakcie show nie dostrzega się wielu wątków.

 

Pracujesz obecnie nad jakimiś innymi projektami? Nadal biznes muzyczny, czy może film dokumentalny?

 

Chcemy zrobić pewnego rodzaju eksperymentalny film o tournee Plastikmana. Jednocześnie pracujemy nad kolejnymi etapami projektu.

 

Jeśli byłbyś DJem, którym numerem zakończyłbyś swój set?

 

Na pewno jest wiele takich utworów, jednym z nich jest z całą pewnością remix Khana numeru ‚Say Goodbye’.