Spotify niedochodowe dla artystów – potwierdza najnowszy raport CMA
Opublikowane na stronie brytyjskiego rządu 29 listopada badanie przeprowadzone przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) potwierdziło kilka ciekawych konkluzji dotyczących współczesnego rynku transmisji strumieniowych i jego wpływu zarówno na twórców, jak i słuchaczy.
Spotify. Konieczne zmiany systemowe
Nowe badanie CMA wykazało, że wytwórnie płytowe oraz usługi przesyłania strumieniowego prawdopodobnie nie będą przynosić znaczących nadmiernych zysków, którymi można by się podzielić z twórcami – artystami i autorami piosenek. Stwierdzono również, że „60 procent muzyki dotyczy tylko i wyłącznie twórczości powstałej przez zaledwie 0,4 procent najpopularniejszych artystów”. W tym ustaleniu podkreślono, że „w związku z tym kwestie dotyczące twórców nie zostałyby rozwiązane za pomocą środków mających na celu poprawę konkurencji, ale zamiast tego wymagałyby innych środków z zakresu polityki”. Cyfryzacja doprowadziła do znacznego wzrostu ilości muzyki, do której ludzie mają dostęp, oraz dużego wzrostu liczby artystów wydających muzykę w ogóle. Jak zauważa CMA, liczba artystów wzrosła na przestrzeni lat dwukrotnie: z 200 000 w 2014 do 400 000 w 2020. Badanie wykazało, że artysta, któremu udało się dobić do 12 milionów wyświetleń w UK, może spodziewać się zarobku około 12 000 funtów – mniej niż 1 procent artystów osiąga taki poziom.
Zobacz także: Netflix z serialem o początkach Spotify
Streaming zmienił sposób, w jaki fani muzyki uzyskują dostęp do ogromnych katalogów muzycznych, zapewniając artystom cenną platformę szybkiego dotarcia do nowych słuchaczy, za cenę dla konsumentów, która realnie spadła w ciągu ostatnich lat. Jednak słyszeliśmy od wielu artystów i autorów piosenek w całej Wielkiej Brytanii o tym, jak walczą o godne życie z tych usług. Są to zrozumiałe obawy, ale nasze ustalenia pokazują, że nie są one wynikiem nieefektywnej konkurencji – a interwencja CMA nie uwolniłaby więcej pieniędzy do systemu, który pomógłby artystom lub autorom piosenek
– powiedziała Sarah Cardell, tymczasowy dyrektor generalny CMA.
Główna przedstawicielka organizacji CMA ma również nadzieję, że wyniki badań skłonią decydentów do refleksji, by dokonać zmian, które przyniosłyby muzykom bardziej lukratywne zarobki.