Spotify niedochodowe dla artystów – potwierdza najnowszy raport CMA

Opublikowane na stronie brytyjskiego rządu 29 listopada badanie przeprowadzone przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków (CMA) potwierdziło kilka ciekawych konkluzji dotyczących współczesnego rynku transmisji strumieniowych i jego wpływu zarówno na twórców, jak i słuchaczy.
Spotify. Konieczne zmiany systemowe
Nowe badanie CMA wykazało, że wytwórnie płytowe oraz usługi przesyłania strumieniowego prawdopodobnie nie będą przynosić znaczących nadmiernych zysków, którymi można by się podzielić z twórcami – artystami i autorami piosenek. Stwierdzono również, że „60 procent muzyki dotyczy tylko i wyłącznie twórczości powstałej przez zaledwie 0,4 procent najpopularniejszych artystów”. W tym ustaleniu podkreślono, że „w związku z tym kwestie dotyczące twórców nie zostałyby rozwiązane za pomocą środków mających na celu poprawę konkurencji, ale zamiast tego wymagałyby innych środków z zakresu polityki”. Cyfryzacja doprowadziła do znacznego wzrostu ilości muzyki, do której ludzie mają dostęp, oraz dużego wzrostu liczby artystów wydających muzykę w ogóle. Jak zauważa CMA, liczba artystów wzrosła na przestrzeni lat dwukrotnie: z 200 000 w 2014 do 400 000 w 2020. Badanie wykazało, że artysta, któremu udało się dobić do 12 milionów wyświetleń w UK, może spodziewać się zarobku około 12 000 funtów – mniej niż 1 procent artystów osiąga taki poziom.
Zobacz także: Netflix z serialem o początkach Spotify
Streaming zmienił sposób, w jaki fani muzyki uzyskują dostęp do ogromnych katalogów muzycznych, zapewniając artystom cenną platformę szybkiego dotarcia do nowych słuchaczy, za cenę dla konsumentów, która realnie spadła w ciągu ostatnich lat. Jednak słyszeliśmy od wielu artystów i autorów piosenek w całej Wielkiej Brytanii o tym, jak walczą o godne życie z tych usług. Są to zrozumiałe obawy, ale nasze ustalenia pokazują, że nie są one wynikiem nieefektywnej konkurencji – a interwencja CMA nie uwolniłaby więcej pieniędzy do systemu, który pomógłby artystom lub autorom piosenek
– powiedziała Sarah Cardell, tymczasowy dyrektor generalny CMA.
Główna przedstawicielka organizacji CMA ma również nadzieję, że wyniki badań skłonią decydentów do refleksji, by dokonać zmian, które przyniosłyby muzykom bardziej lukratywne zarobki.
How Spotify Is Changing Our World Forever
Sprawdź także
Voyage Molecularis. Audiowizualny projekt ukazujący piękno kryjące się w mikroreakcjach [wywiad]

Björk nakręciła teledysk na niedawno aktywnym islandzkim wulkanie

Tak wygląda line-up marzeń? Sónar świętuje 30 lat z rozmachem

Audioriver ogłasza festiwalowe nowości!

Sprawdź także

Voyage Molecularis. Audiowizualny projekt ukazujący piękno kryjące się w mikroreakcjach [wywiad]

Björk nakręciła teledysk na niedawno aktywnym islandzkim wulkanie

Tak wygląda line-up marzeń? Sónar świętuje 30 lat z rozmachem
