Wzrosty i nowe wyzwania dla branży – raport IMS Ibiza 2023
W ostatni weekend kwietnia Ibiza zainaugurowała sezon 2023 - tradycyjnie temu wydarzeniu towarzyszyła najważniejsza konferencja branży klubowej - International Music Summit (IMS). Jak zwykle, w najnowszym raporcie znajdziemy wiele istotnych i ciekawych informacji, o których spokojnie moglibyśmy napisać po kilka artykułów. Poniżej znajdziecie wybrane smaczki.
Na zielono
Tak, jak się spodziewaliśmy – post-pandemiczny sezon 2022 był wielkim rokiem dla branży koncertowej, która zanotowała rekordowe trzycyfrowe wzrosty. Przemysł muzyki tanecznej otrząsnął się ze skutków pandemii, wychodząc z niej jeszcze „silniejszą i większą”. Odbyło się 100 największych tras koncertowych. Jak podaje Viberate bookingi setki najpopularniejszych DJ-ów wzrosły o 314%, z kolei same przychody z muzyki tanecznej na żywo wzrosły o 65% w porównaniu z ubiegłym rokiem, osiągając 4,1 miliardów dolarów amerykańskich, czyli nieco poniżej sumy z 2019. Przychody z nagrań i wydawnictw wzrosły o 13%, osiągając poziom 1,9 miliarda dolarów. Sektor sprzętu muzycznego i produkcji (poza samymi instrumentami, to również oprogramowanie, wtyczki, kursy itd.) wzrósł o 7%, osiągając 2,8 miliarda dolarów.
Swedish House Mafia: Paradise Again European Tour 2022 | Live Nation UK
Coraz więcej artystek na festiwalach – wyzwania
Jak mogliście się dowiedzieć z raportu NTIA artyści muzyki elektronicznej mieli na brytyjskich festiwalach UK przewagę. IMS ukazuje bardziej pozytywne dane – 39% bookingów na festiwalach w 2022 roku należało do elektronicznych artystów i artysterk – to wzrost o 33% względem 2021. Chociaż didżejki i producentki stanowiły zaledwie 15% z całej puli to warto odnotować, że jest to wzrost prawie trzykrotny od poprzedniego roku. „Twórczynie mierzą się z wyzwaniami, ale stosują wyrafinowane podejście do kariery” – w krótkiej ankiecie, czytamy o problemach, z którymi muszą mierzyć się artyści i artystki.
Kobiety nadal odczuwają znacznie większą presję (aż 67% respondentek), aby dobrze wyglądać niż ich koledzy (tylko 14%), a także znacznie częściej doświadczają nieświadomych uprzedzeń. Kobiety mają również większe trudności z wybiciem się wśród konkurencji oraz w większości nie posiadają środków finansowych potrzebnych do odniesienia sukcesu. Jednak kobiety mają bardziej ustrukturyzowane podejście do kariery, znacznie częściej korzystają z narzędzi do projektowania i zarządzania nimi – czytamy w raporcie
VTSS | Boiler Room x Dekmantel Festival 2022
Tech-house wciąż na czele – gwałtowny spadek minimal/deep tech
Dane Beatportu ze sprzedaży muzyki mówią jasno – na czele status-quo, natomiast wraz z pierwszymi miesiącami pandemii nastąpiła bessa minimal/deep tech, który stał się teraz gatunkiem tak niszowym jak trance, którego złote lata skończyły się niecałe 20 lat temu. Odrodzenie przeżywa natomiast muzyka dance i elektropop, której popularność gwałtownie wzrosła w pierwszym kwartale 2021 i stale rośnie. Latem 2022 roku na moment house był popularniejszy od techno (zapewne efekt B.O.T.A.), natomiast pod koniec roku nastąpiła zamiana miejsc na podium.
John Summit – La Danza
Co przyniesie przyszłość? Tak, tak, wiecie
Przyszłość klaruje się w różowych barwach, ale też przynosi nowe wyzwania – w szczególności dla artystów. Kolejne miesiące to dalsze wzrosty i dobrobyt branży klubowej i festiwalowej. Wraz z popularyzacją oprogramowania muzycznego i nowinek technologicznych oferowanych przez AI, będzie jeszcze większa konkurencja na rynku i jeszcze więcej nowej muzyki – to z kolei zaowocuje powstawaniem nowych internetowych scen i społeczności. Producenci poza samą muzyką oraz swoim wizerunkiem w social mediach muszą zwrócić uwagę na storytelling, który będzie decydującym czynnikiem wyróżniającym ich twórczość.. rzecz jasna też muszą występować. Rywalizacja o uwagę ludzi jest ostrzejsza niż kiedykolwiek – czytamy. W dobie popularyzacji social mediów, zanika coraz bardziej podział na profesjonalistę oraz hobbystę – Ci drudzy równie dobrze mogą stworzyć wiral, choć „nie chcą, bądź nie wiedzą zarabiać na życie z muzyki”.