Raport Oramics: marginalne znaczenie artystów z Europy Wschodniej w podcastach m.in. Resident Advisor

Fot. Anna Borsuk
News
oramics, raport

Średnio ponad 50 procent artystów zasilających serie podcastów największych magazynów na świecie (w tym Resident Advisor) pochodzi z Europy Zachodniej - pokazują najnowsze badania Oramics. Polski kolektyw jednak nie w tym upatruje główny problem badanego zjawiska.

Proaktywna działalność Oramics trwa od 2017 roku. Reprezentowany przez Malę Herbę, dogheadsurigeri, Monster i ISNT projekt znany jest z szeregu działań na rzecz wspierania kobiet, osób niebinarnych oraz queerowych na scenie muzyki elektronicznej. Podejmowane przez projekt inicjatywy wielokrotnie odbijały się szerokim echem w środowisku, a które ich zdaniem stanowiły problem w kontekście grupy artystów reprezentujących daną mniejszość. Następstwem wzmożonej aktywności grupy jest kontynuacja przeprowadzonego dwa lata temu badania poświęconego scenie wschodnioeuropejskiej. Tegoroczne wyniki badań rodzą wiele pytań.

Raport Oramics: marginalne znaczenie artystów z Europy Wschodniej w podcastach m.in. Resident Advisor

Oramics. Dwa lata później

Wzmacnianie widoczności artystów z Europy Wschodniej było w ostatnich latach dla Oramics jednym z fundamentalnych poczynań z zakresu aktywności scenicznej. Wyniki raportu przeprowadzonego w 2020 roku na temat „widoczności naszej sceny” dotyczyły artystów, którzy wydali 100 ostatnich podcastów dla Resident Advisor, Fact Magazine i Crack Magazine (do 10 lipca 2020). Według ówczesnego raportu Resident Advisor wydał 4 podcasty artystów z Europy Wschodniej, Crack Magazine wydał ich 6, z kolei Fact Magazine zaledwie 2 miksy.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Raport Oramics: marginalne znaczenie artystów z Europy Wschodniej w podcastach m.in. Resident Advisor

Różnica między liczbą podcastów wydanych na Wschodzie a Zachodzie Europy zarysowała się jeszcze bardziej po upływie dwóch lat (między lipcem 2020 a wrześniem 2022). Wnioski są następujące (tłumaczenie oryginalne): Resident Advisor wydał tylko 2 podcasty artystów z Europy Wschodniej, Crack Magazine wydał 6 miksów artystów z Europy Wschodniej, a Fact Magazine wydał 2 miksy artystów z Europy Wschodniej. Zaznaczamy, że żaden z tych podcastów nie został stworzony przez artystów z Ukrainy. Jednym z argumentów na obronę takiego stanu rzeczy była opłata dla agencji PR-owej „która przedstawi cię swoim znajomym w tych magazynach”. Na odpowiedź nie trzeba było długo czekać.

Nie płaci się za obecność w seriach miksów, proszę, przestań szerzyć dezinformację. Agencje PR płacą za promocję EP-ek i LP, ale nikt nigdy nie płaci za obecność w seriach mixów, Jesteś zapraszany do nich za darmo. Czy kontakty z agencjami/etykietami/festiwalami są przydatne? Jasne, ale zaproszenie do zrobienia miksu nic nie kosztuje

– wyjaśnia Monster.
Raport Oramics: marginalne znaczenie artystów z Europy Wschodniej w podcastach m.in. Resident Advisor

„Skoro podcasty nie gwarantują festiwalowych bookingów i nie wiążą się z żadnym obciążeniem finansowym, to dlaczego międzynarodowe magazyny wciąż promują osoby z jednego lub dwóch regionów?” – pyta Oramics pod swoim wpisem. My pytamy o to samo. Czy kiedykolwiek uzyskamy odpowiedź?



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →