MicroKorg – dwudziestolecie legendy
W historii sportu mówiło się o legendarnych piłkarzach pokroju Erica Cantony, że sami w pojedynkę mogli wygrać mecz – w muzyce jest podobnie. Raz na kilka, nawet kilkanaście lat pojawia się w branży ktoś, kto odciśnie piętno na brzmieniu. Tak stało się dwadzieścia lat temu, gdy firma Korg zaprezentowała pewien niewielki sprzęt – MicroKorg. To najpopularniejszy syntezator naszych czasów – czy komuś się to podoba, czy nie.
MicroKorg – brzmieniowo to AK-47 syntezatorów
Prawdopodobnie łatwiej wskazać, kto nie korzystał z MicroKorga. Lista użytkowników tego niewielkiego syntezatora wśród artystów sceny klubowej i przede wszystkim sceny indie jest ogromna. Choć plastikowe wykonanie obudowy oraz klawiszy pozostawia wiele do życzenia, tak nie ma wątpliwości, że brzmienie, które oferuje MicroKorg, stało się uniwersalne.
Trentemoller – Evil Dub-Moan
Instrument został wydany w 2002 roku, czyli trzy lata po premierze legendarnego modelu Trition, który znalazł szczególne zastosowanie w hip-hopie i R&B. Podobnie jak wcześniejszy model, MicroKorg miał oferować sporo praktycznych dźwięków dla producentów muzyki klubowej i nie tylko, poprzez połączenie syntezatora z modelowaniem analogowym i 8-pasmowego wokodera w niewielkim i lekkim formacie. Sprzęt posiada 37 małych, czułych klawiszy oraz blok syntezy oparty na dość masywnym modelu MS-2000.
Korg Microkorg: Chillin
Zobacz także: KORG Collection – absolutny „must have”
Dwa oscylatory generujące blisko osiemdziesiąt rodzajów przebiegów – od najprostszych, jak trójkąt czy prostokąt, aż po bardziej skomplikowane. Instrument posiada również 64 fale DWGS z klasycznego syntezatora DW8000, co pozwala na uzyskanie dźwięków imitujących instrumenty. Filtry uwzględniające rezonans mogą pracować w czterech trybach. Modulacja dźwięku posiada dwa generatory obwiedni ADSR oraz dwa synchronizowane z MIDI generatory przebiegów wolnozmiennych. Tym, co ułatwiało zabawę dla nowych adeptów muzyki, był przełącznik presetów (a jest ich w sumie 128) względem danego gatunku muzycznego. Dodatkowo synezator posiada cyfrowy korektor, procesor efektowy, a także arpeggiator z sześcioma opcjami. Wejście na zewnętrzny mikrofon było zbawieniem dla sceptyków fabrycznego modelum, a wejścia sygnałowe umożliwiały obróbkę w wokoderze i wewnętrznych filtrach. Oczywiście można również go stosować jako kontroler MIDI.
20 Reasons We Still Love the microKORG, 20 Years Later
MicroKorg dzięki przystępnemu brzmieniu przy niewielkich gabarytach oraz atrakcyjnej cenie stał się tak popularnym i szeroko dostępnym syntezatorem, że naturalne było, iż powstanie grupka hejtująca instrument. Poza faktem, że krytykowano dość zawodną plastikową obudowę, zwracano jeszcze uwagę na zbyt małe, podatne na awarie klawisze, toporny proces programowania oraz (co było nieuniknione) kojarzenie instrumentu z subkulturą hipsterów.
Bad Gear – Microkorg – A Hipster Synth???
Kolejne edycji MicroKorga – S oraz XL – pomimo lepszego oraz poszerzenia pamięci na presety wykonania nie były już tak spektakularne co oryginał.