Red Bull Music Academy Barcelona 2008 – relacja

News

Choć tegoroczna edycja Red Bull Music Academy w Barcelonie dobiegła już końca, pięć tygodni niepowtarzalnych koncertów i imprez odcisnęło w Katalonii swoje niezatarte piętno.

Uczestnicy – 60 młodych muzyków z tak różnorodnych krajów jak Rosja, Nowa Zelandia, Wenezuela czy Chiny, wróciło już do domów z głowami pełnymi nowych pomysłów i sampli. Wysłuchali prawdziwych ikon dźwięku, jak pionier syntezatorów Tom Oberheim czy Chuck D z legendarnego rapowego składu Public Enemy.

 

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Relacja z PIERWSZEGO TURNUSU RED BULL MUSIC ACADEMY

 

ZNAK CZASU

Inspiracja nie przestanie buzować także w samej Barcelonie. Ricard Robles ze sławnego na całym świecie Sonar Festivalu skomentował to tymi słowami: „To, że Akademia odbyła się w Barcelonie oznacza, że mamy swoje stałe miejsce na muzycznej mapie świata.” Robles chwalił otwarte warsztaty, które odbywały się w mieście, nazywając je „kulturowym bogaceniem się, które podczas tych czterech tygodni, pomogło odkryć jak artyści z całego świata myślą i pracują. To bardzo rzadkie by móc ich poznać w tak profesjonalnym a jednocześnie zrelaksowanym otoczeniu. Myślę, że był to dobry związek, tak dla Barcelony, jak i dla wynoszącej stąd wiele Akademii.

W ramach zajęć Red Bull Music Academy Wolfgang Voigt w swoim pionierskim, techno/ambientowym wcieleniu – GAS zagrał w imponującym otoczeniu Parku Guell. Większość mieszkańców stolicy Katalonii nie pamięta podobnego wydarzenia odbywającego w tym spektakularnym miejscu. Sala Hipóstila Gaudiego została wybudowana między 1907 a 1909. Ponieważ tak rzadko bywa wykorzystywana jako miejsce spektakli, do rozplanowania sceny i widowni wykorzystano kopie oryginalnych szkiców Gaudiego. Tylko 350 zaproszonych gości mogło być świadkami drugiego, a zarazem ostatniego audiowizualnego występu pochodzącego z Kolonii, jednoosobowego projektu GAS.

 

 

Tydzień wcześniej w Barcelonie, genialny jamajski duet producencki Sly & Robbie był gwiazdą wieczoru na koncercie nazwanym na cześć swoich gości  „A Clash Of Kings”. Ricard Robles z Festiwalu Sonar powiedział, że „Możliwość zobaczenia wielkich mistrzów dubu była jednym z najważniejszych wydarzeń tegorocznego, muzycznego programu miasta.” Występ odbywający się na szesnastowiecznym Plaça del Rei zgromadził 2500 osób.

 

 

Perkusista Lowell ‘Sly’ Dunbar i basista Robert Shakespeare według wszelkich szacunków uczestniczyli jako producenci lub sekcja rytmiczna w powstaniu około 200,000 utworów. W przeciągu trzech ostatnich dekad pracowali z takimi jamajskimi muzykami jak Chaka Demus czy Peter Tosh, a także międzynarodowymi gwiazdami włączając w to Micka Jeggera, Grace Jones i Jamesa Browna. Otaczająca średniowieczny dziedziniec architektura dawnego Pałacu Królewskiego i Kaplicy Świętej Agaty, stała się surrealistycznym tłem dla odbywającego się przy pełni księżyca występu. Puzonista Ronald „Nambo” Robinson i wokalista Peter Gayle swoimi improwizowanymi wezwaniami i melodyjnymi odpowiedziami porwali falujący tłum, a odbijające się echem partie basu znikały w mroku nocy. Gdyby tego było mało Moritz von Oswald wraz z Tikimanem swoim futurystycznym dubem wzbogacili programu wieczoru.

OBSZARY WIEDZY

Oczywiście dla Red Bull Music Academy karmienie umysłów jest równie ważne jak rozruszanie ciał. Kiedy Urząd Miasta zaproponował budynek fabryki Fabra Y Coats w dzielnicy St Andreu jako miejsce przyszłej Akademii, był to początek nowego życia dla tego imponującego, historycznego gmachu.

 

 

Organizatorzy zaaranżowali osiem pomieszczeń produkcyjno-odsłuchowych, studio nagraniowe i dwie reżyserki. Na potrzeby wykładów stworzone zostały meble i dekoracje powstające pod kuratelą odpowiedzialnego min. za OFFF Festival Hectora Ayuso Rosa.

 

 

Wnętrze budynku zaprojektował młody, miejscowy architekt Frank Dominguez, a materiały użyte przy jego wykonaniu przywodzą na myśl tekstylną przeszłość fabryki. Sam burmistrz Barcelony wpadł z wizytą by zobaczyć gmach zamieszkały przez muzyków z całego świata i sprawdzić miejsce, które będzie służyło miastu jako centrum kulturalne, kiedy już rytmy i melodie przestaną wprawiać jego ściany w drżenie.

 

 

NADCHODZĄ ZMIANY

Sly & Robbie podsumowali dźwiękową i kulturową różnorodność Akademii w trakcie swojego wykładu: „Muzyka to uniwersalna rzecz. Jeśli dobrze brzmi to pracuj nad nią.” Sly & Robbie to nie jedyni, którzy stanęli za basem, perkusją i innymi instrumentami znajdującymi się w studiach Red Bull Music Academy.

Legendarny gitarzysta z Detroit – Dennis Coffey okazał się nad wyraz hojnym człowiekiem i gotowy był dogrywać się do każdego utworu powstałego w budynku Akademii. Każdym akordem potwierdzał swoją ogromną zręczność i niesamowite umiejętności, nieodzowne dla muzyka, który przyłożył rękę do niezliczonej ilości płyt z wytwórni Motown.

 

 

Uczestnik Akademii Nino Moshello (który podpisał kontrakt z wpływowym i poważanym kalifornijskim labelem Ubiquity) jest multiinstrumentalistą, który odkrył w Barcelonie nowe perspektywy. „Świetnie jest pograć z DJ-ami. To pokazało mi nieznane dotąd obszary, na które nie wkraczałem grając na żywo. To naprawdę poszerza horyzonty.” Nino planuje kontynuować dopiero co rozpoczętą współpracę. „Dla mnie ważny jest kontakt z ludźmi i pielęgnowanie go po zakończeniu Akademii.

 

 

Uczestniczka i dwukrotna laureatka Latin Grammy Natalia Lafourcade powiedziała: „Były to jedne z najlepszych momentów mojego życia. Tak wiele osób i tak różnorodna muzyka spotykają się naraz w studiach Akademii. Na wykłady przyjeżdżają ludzie, którzy opowiadając o własnych dokonaniach i swoim życiu, otwierają przed nami serca. To niesamowite.

 

 

Po zakończeniu Red Bull Music Academy zostanie wydana kompilacja „Various Assets” zbierająca utwory powstałe w trakcie trwania tegorocznych warsztatów. Tymczasem to co zostało stworzone w Barcelonie można usłyszeć na stronie Red Bull Music Academy.

 

UCZESTNICY DRUGIEGO TURNUSU RED BULL MUSIC ACADEMY:

AUSTRALIA
NHJ (M Division Recordings)

AUSTRIA
Dorian Concept (Kindred Spirits/Affine Records)

BELGIA
San Soda (We Play House Recordings)

BRAZYLIA
DJ Babão (INUMANOS/BRUTAL CREW)

KANADA
Piper Davis (Vancouver)

ESTONIA
Ki En Ra (illlabonesensemusic)

FRANCJA
Onra (Circulations)

NIEMCY
Cuthead (Kunst:stoff)

IRLANDIA
Mano Le Tough (District of Corruption)
Ruari (LowerState)

IZRAEL
Cohen (Cohen@Mushon)

WŁOCHY
Cécile (Mac Mac Agency)
Delphi (Pigna Records/Mafaldacrew)

JAPONIA
sauce81 (Exposure, JPN)

MEKSYK
Natalia Lafourcade (Sony BMG)

PERU
Zolcan Breaker (Auxiliar)

POLSKA
Eltron John (Caryca)
Kwazar (Respecta)

PORTUGALIA
Mushug (Octa Push)

ROSJA
Dyad (I.E.M.)
Illuminated Faces (Kirov)

RPA
Thibo Tazz (UCT Radio)
Culoe De Song (Soulistic Music)

HISZPANIA
Miaau (Berlin)

SZWECJA
Kornél Kovács (Forza Marginale)

ANGLIA
Fatima (Sonar Kollektiv)
Lukid (Werk Discs)
GoldieLocks (Locked On)

USA
Teebs (My Hollow Drum)
Nino Moschella (Ubiquity Records)
Pursuit Grooves (What Rules)

WENEZUELA
Cardopusher (Red Label)

 

Źródło: materiały prasowe, www.redbullmusicacademy.com



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →