Polska elektronika: projekty, które zawiesiły działalność
Czasem tak w życiu bywa, że dobre rzeczy szybko się kończą. Wspominamy zespoły oraz artystów polskiej sceny alternatywnej i okołoelektronicznej, którzy wnieśli do rodzimej sceny sporo świeżości i nowej jakości, lecz (niestety) w ostatnich latach zawiesili działalność lub dawno nie wydali nic nowego.
Őszibarack
Lata aktywności: 2004-2013
Tandem Agima Dzeljiji, Patrycji Hefczyńskiej, Zmazika, Tomasza Dogiela, Jana Emila Młynarskiego i José Manuela Albána Juáreza to definitywnie jeden z najważniejszych i najbardziej barwnych zespołów polskiej sceny alternatywnej lat 2000., który przetarł szlaki innym polskim kapelom łączącym brzmienia gitarowe z elektroniką. Wrocławski zespół Őszibarack (co po węgiersku znaczy brzoskwinia) poza rodzimą sceną regularnie występował za granicą. Ostatni album, 12, wydał w 2013 roku. W Munocaście Agim Dzeljiji opowiedział nam m.in. o ostatnich latach działalności zespołu i przyczynach zawieszenia. Reszta to już historia. Agim zaangażował się najpierw w bardzo udany, choć efemeryczny projekt NERVY, a następnie rozwinął swoją solową karierę jako producent (pod aliasem A_GIM) oraz jako DJ u boku Deasa w projekcie Blooma.
OSZIBARACK – SKIRTS UP!
Miloopa
Lata aktywności: 2001-2017
Kolejna bardzo ważna wrocławska grupa! Miloopa powstała spontanicznie jako projekt znajomych, zajawkowiczów sceny jazzowej z jam session – w przeciągu kilku lat stali się obok Őszibarack czołowym wrocławskim zespołem łączącym eklektyczne gatunki muzyczne. Ogromny wpływ na ich brzmienie miał rzecz jasna wczesny drum’n’bass oraz house. Ostatni album VERKE wydali w 2016 roku. Mamy nadzieję, że niebawem ponownie ich usłyszymy z nowym materiałem!
Tymon & Miloopa – Ona przyszła
Digit All Love
Lata aktywności: 2005-2018
Pozostajemy we Wrocławiu. W stolicy Dolnego Śląska w latach 2000. powstała również trip-hopowa grupa Digit All Love. Trzeci i ostatni album zespołu, Augusta, został wydany w 2014 roku, z kolei na social mediach ich strona była aktywna do 2018 roku.
Digit All Love – Szukam Cię
Rebeka
Lata aktywności: 2008-2020
Duet Iwony Skwarek i Bartosza Szczęsnego miał również niebagatelny wpływ na rozwój polskiej sceny alternatywnej na początku drugiej dekady XXI w. Brzmienie projektu Rebeka znalazło spore uznanie zarówno wśród krytyków, miłośników alternatywy, fanów elektroniki, jak i słuchaczy mainstreamowej muzyki. Był też sporą inspiracją dla innych projektów, jak The Dumplings czy xxanaxxx. Przez lata zespół występował na największych festiwalach muzycznych w Polsce. W ciągu swojej kariery nagrał trzy bardzo dobrze przyjęte i wyróżniane w różnych plebiscytach płyty. Zespół ogłosił koniec działalności w 2020 roku. Jego członkowie skupili się na projektach solowych.
Rebeka – Melancholia
The Dumplings
Lata aktywności: 2011-2020
Justyna Święs oraz Kuba Karaś zaczynali jako nastoletni zajawkowicze muzyki alternatywnej z Zabrza na Śląsku. Po kilku próbach postanowili skupić się na muzyce elektronicznej. Ich kariera nabrała błyskawicznie tempa, gdy wrzucili do sieci swoje pierwsze utwory. W krótkim czasie stali się najpopularniejszym i najważniejszym młodym projektem na polskiej scenie. To zaowocowało podisaniem kontraktu z Warner Music Poland. Ich wielki sukces zainspirował wiele młodych zespołów oraz pokazał, że można osiągnąć sukces na polskim rynku muzycznym, używając głównie laptopa z DAW-em. W 2019 roku ogłosili zawieszenie działalności. Przed przerwą ruszyli w trasę Przykro mi. W 2020 roku, wspierając protesty przeciwko zaostrzeniu przepisów dotyczących aborcji w Polsce, nagrali protest song Każda z nas. Czekamy na nową muzykę!
The Dumplings – Słodko-słony cios
XXANAXX
Lata aktywności: 2012-2019
Projekt Klaudii Szafrańskiej, Michała Wasilewskiego, Gniewomira Tomczyka oraz Wojciech Baranowskiego również wpisywał się w modną w latach 2010. estetykę indie-elektroniki. Bardzo udany debiut wypromował oficynę U Know Me Records. Pierwszy album został wydany pod egidą Warner Music Poland. Ostatni album zespołu Gradient został wydany w 2018 roku. Zespół koncertował do 2019 roku, a następnie Klaudia Szafrańska skupiła się na solowej karierze. W rozmowie z Dzień Dobry TVN w 2021 wokalistka w 2021 przyznała, że nie wyklucza powrotu w przyszłości do grupy.
XXANAXX – Story
Iza Lach
Lata aktywności: 2008-2014
To jeden z najbardziej niezwykłych przykładów na polskiej scenie muzycznej. Młoda artystka pod koniec pierwszej dekady XXI wieku przebojem podbiła serca słuchaczy i krytyków. Wywołała sensację, gdy okazało się, że jej twórczością zainteresował się sam Snoop Dogg. Artystka nagrała z nim kawałek w jego pobocznym projekcie Snoop Lion. Wokół Izy Lach zrobiło się bardzo głośno – być może ta popularność i pokładane w niej nadzieje przez wytwórnie, krytyków i słuchaczy przerosły artystkę? Ostatni album Painkiller wydała w 2014 i… słuch po niej zaginął. Od tamtej pory Iza Lach trzyma się z daleka od mediów.
IZA – No Ordinary Affair ft. Snoop Lion
Zobacz także: Munocast 013: Jurek Przezdziecki: „Muzyk musi udowadniać sobie, że wciąż jest sens, aby się tym zajmować”
Prince of Livia
Lata aktywności: 2014
W 2014 roku Tomek Szpaderski, wokalista Kamp!, wypuścił swój jednorazowy, poboczny projekt, który wyszedł znakomicie!
Prince of Livia – Perkal pt. 1
Pasts
Lata aktywności: 2016
Kolejny efemeryczny projekt. Past to kapitalny projekt połowy duetu Twilite. Inner Hiss to naszym zdaniem jedno z najlepszych polskich wydawnictw z okolic dream popu/ambientu/chilloutu drugiej dekady XXI wieku.
Loco Star
Lata aktywności: 2005-2013
Podobnie jak Őszibarack, zespół Loco Star tworzył kolorowy, muzyczny miszmasz, będący crossoverem alternatywnego popu oraz sensualnej elektroniki. Redaktor muno.pl Hubert Grupa określił płytę Herbs jako „perłę w koronie polskiej niespiesznej elektroniki lat 2000.”. Na przełomie dekad często można było ich usłyszeć na największych polskich festiwalach, a także w Europie. Zespół zyskał popularność poza alternatywnym światkiem po słynnej debacie Barbary Białowąs z Michałem Walkiewiczem z portalu FilmWeb, w którym reżyserka filmu Big Love wspomina Loco Star jako jeden z niszowych zespołów, którego muzykę wybrała do swojego filmu. Ostatnie wydawnictwo – EP-ka Tv Head, ukazało się w 2013 roku.
Loco Star – Steppin
UL/KR
Lata aktywności: 2011-2014
Efemeryczny projekt duetu Błażej Król oraz Maurycy Kiebzak-Górski był festiwalowym hitem początku drugiej dekady XXI wieku.
Chcieliśmy grać ambient, ale wyszły nam piosenki rodem z bulgoczących bagien
– podsumował duet.
Tandem łączący elektronikę z gitarami nagrał melancholijne dwa albumy. Nie mamy wątpliwości, że to właśnie ten projekt był trampoliną do późniejszych owocnych poczynań Króla na scenie alternatywnej.
UL/KR – Po tak cienkim lodzie
SYNY
Lata aktywności: 2014-2021
Duet absolutnie kultowy dla polskiego pokolenia milenialsów. 1988 kilka lat przed połączeniem sił z Robertem Piernikowskim nagrywał eksperymentalny hip-hop z dużym wpływem muzyki elektroakustycznej, ambientu i drone’u pod aliasem Przemysław Etamski. Na początku 2015 roku wydali swój debiutancki album, Orient, jako SYNY, który od razu wywołał sporo zamieszania i kontrowersji w światku hip-hopowym. Z jednej strony kapitalne, pełne brudu i basu analogowe instrumentale 1988, a z drugiej minimalistyczne, wręcz postpunkowe, pełne białoszewizmów i gier językowych (celowych błędów) teksty Piernikowskiego. To brzmiało niebywale innowacyjnie jak na polski rynek muzyczny – nie wszyscy złapali się na ten koncept. SYNY wykreowali postać Smutnego syna, a swoimi kameralnymi występami spopularyzowali dymiarkę Antari M-10. Drugi album, Sen z 2018 roku, również odniósł spory sukces, a klip Nag Champa wygrał Grand Prix za najlepszy teledysk podczas PL Music Video Awards. Od 2015 do 2019 roku praktycznie co rok grali wszędzie, czy to razem, czy z solowymi projektami, na najważniejszych polskich festiwalach – bez wątpienia to był jeden z tych zespołów, który łączył słuchaczy z odmiennych subkultur, wpisując się idealnie w etos m.in. Up2Date Festival – w końcu Pozdro techno białasie!. Piernikowski i 1988 ogłosili zakończenie projektu oraz zamknięcie ich oficyny Latarnia Records na początku 2021 roku. W zeszłe lato 1988 jako członek DefJam ponownie podbił serca młodych słuchaczy oraz festiwalowiczów, zbierając ekipę nowych postaci sceny hip-hopowej w kolektywie RULETA, a także wyprodukował nowy album Moniki Brodki – Sadza.