Muzyka elektroniczna w reklamach (część 1.)
Czym byłaby reklama bez dobrej muzyki? Oczywiście jest mnóstwo świetnych przykładów, gdzie tylko krótka historia robi piorunujące wrażenie na odbiorcach, choć my, słuchacze i słuchaczki elektroniki, praktycznie zawsze zwracamy uwagę na to, że ulubione brzmienie wychodzi poza ramy i znajduje zastosowanie w promocji produktu, marki etc. Oto pierwsza część zestawienia wyjątkowych, czasem przepięknych, czasem dziwacznych spotów reklamowych, w których wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki szeroko pojętej sceny klubowej.
Richard D. James
Reklama opon Pirelli nakręcona przez Gerarda de Thame’a jest prawdopodobnie jedną z najlepszych w historii, w których wykorzystano muzykę techno. Użyto tu kawałka Richarda D. Jamesa, który wydał pod aliasem Caustic Window – The Garden Of Linmiri, a protagonistą przemierzającym wodę, ulice i budynki Nowego Jorku był również nie byle kto, bo Carl Lewis – jeden z najbardziej utytułowanych lekkoatletów w historii dyscypliny, multimedalista Letnich Igrzysk Olimpijskich. Spot został wyróżniony przez brytyjską telewizję ITV, która przyznała mu nagrodę najlepszej reklamy roku 1995.
Pirelli – Carl in New York
Niedługo później producent komputerów Compaq również użył do swojego spotu muzykę Richarda – tym razem był to utwór Donkey Rhubarb.
Compaq Commercial by Aphex Twin
Boards of Canada
Podobnie jak Aphex Twin, enigmatyczny szkocki duet Borads of Canada również miał ogromny wpływ na promocję muzyki oficyny Warp Records właśnie przez spoty reklamowe. Nie zapominajmy tu o najważniejszej postaci – reżyserze, a był nim legendarny Chris Cunningham, o którym pisałem w 25-leciu klipu Come to Daddy.
Pierwszy przykład to jedna z najpiękniejszych reklam jaka powstała. Klip z udziałem Leonardo di Caprio, dedykowany był włoskiemu operatorowi telefonicznemu Telecom Italia.
Telecom Italia – Boards of Canada
W spocie Nissana Rouge, który również został nakręcony przez Cunninghama użyto utwory Colour of the fire oraz 5.9.78.
Boards of Canada Nissan Rouge advert HQ
Z kolei w spocie BMW obecny był Kid for Today.
BMW 7 Series Commercial – Boards of Canada
Donna Summer
A jak już jesteśmy przy Chrisie Cunnighamie to nie można zapomnieć o magicznym spocie dla Gucci, z klasycznym kawałkiem Donny Summer i Giorgio Morodera – I Feel Loved.
Flora by Gucci, Chris Cunnigham
Swoją drogą ten jeden z najważniejszych utworów w historii muzyki klubowej pojawił się w ubiegłorocznej reklamie samochodów Lexus.
All-New Lexus NX – Feel More in Every Moment
The Chemical Brothers
Na przestrzeni lat duet Toma Rowlandsa i Eda Simonsa zachwycał niejednokrotnie swoją muzyką oraz teledyskami, toteż przykładów zastosowaniu ich utworów w reklamach jest wiele. Jednym z nich jest spot francuskich linii lotniczych Air France z kawałkiem Asleep from day, do którego zaśpiewała wokalistka Mazzy Star – Hope Sandoval.
Zobacz także: Najlepsze elektroniczne występy 2022 – podsumowanie Muno
Fatboy Slim
Na przestrzeni ostatnich trzech trzech dekad muzyka projektu Normana Cooka znalazła przeogromne uznanie wśród producentów reklam. W ostatnich latach polska młodsza widownia i nie tylko mogła poznać lub przypomnieć sobie muzykę Fatboy Slima ze spotów popularnych zakładów bukmacherskich.
Omar Souleyman
Na moment przed pandemiczną smutą Booking.com reklamował się z hitem syryjskiej gwiazdy muzyki Omara Souleymana – Warni Warni, który powstał we współpracy z Four Tetem.
Peggy Gou
A nie tak dawno Zalando wypuścił swój spot z hitem Peggy Gou – Starry Night. Współpraca nie jest zaskoczeniem ponieważ popularna producentka i didżejka południowokoreańskiego pochodzenia jest związana z branżą mody, a pół roku wcześniej wraz z Kylie Minogue wzięła udział w reklamie.. lodów Algida.
Portishead
Jedną z pierwszych reklam jakie pamiętam z dzieciństwa była reklama samochodu (prawdopodobnie był to Nissan) z utworem Portishead – Numb. Niestety nie znalazłem tego spotu w Internecie, ale ten sam utwór został użyty również w zapowiedzi serialu Lost – Zagubieni.
Lost UK promo directed by David Lachapelle set to „Numb” by Portishead
David Bowie
A teraz ciekawostka troszkę z innej beczki. Na początku 1980 roku David Bowie pojawił się reklamie telewizyjnej producenta japońskiej wódki shochu, Crystal Jun Rock, kręcąc spot w świątyni w Kioto i gdzie również skomponował utwór, który rok później znalazł się na B-sidzie singla Up The Hill Backwards. W efekcie powstała dość lynchowska, stribogowa reklama. „Pieniądze to przydatna rzecz” — powiedział później Bowie, zauważając również, że dzięki reklamom telewizyjnym był…. częściej emitowany niż w radiu.
Crystal Japan – krótka wersja
Crystal Japan – dłuższa wersja
Scooter
A na zakończenie części pierwszej coś beczkowego. H.P. Baxxter ze Scootera w supermarkecie pyta po ile ryba 😉