Co się działo na panelach Enea Spring Break? SOBOTA

1 890
News
Co się działo na panelach Enea Spring Break? SOBOTA

Byliśmy na sobotnich panelach dyskusyjnych Enea Spring Break Showcase Festival & Conference w Poznaniu. Oto najciekawsze momenty dzisiejszych spotkań.

Enea Spring Break Showcase Festival & Conference – część konferencyjna

SOBOTA 23 KWIETNIA

10:30-11:20 Niezależne wytwórnie w świecie cyfrowym: promocja, marketing, dystrybucja
Paneliści:
Marek Włodarczyk – Członek Zarządu, Head of Audio & Video Distribution Independent Digital Sp. z o.o.
Joanna Rawska – szefowa promocji Kayax
Jan Ejsmont – Vice Prezes Zarządu e-Muzyka S.A.
Moderator:
Laura Strzałkowska – sekcja ds. wydawców niezależnych ZPAV, we współpracy z IMPALA i WIN

Sobotni poranek na konferencji Spring Break rozpoczął się od spotkania z dwoma reprezentantami jednych z największych dystrybutorów muzyki w Polsce oraz z głową promocji wytwórni Kayax. Dystrybutorzy przedstawili pola na jakich działają, a zwłaszcza akcje mające na celu promocję polskiej muzyki w zagranicznych serwisach streamingowych. Jan Ejsmot stwierdził, że Polska nie ma już szans na stworzenie serwisu streamingowego, który miałby znaczący wpływ na lokalny rynek. Joanna Rawska podkreślała, że przy promocji artystów za granicą, najważniejsza jest spersonalizowana strategia dla każdego z nich.
Na koniec został wyświetlony ekskluzywny filmik, który nagrała Bvoska dla młodych muzyków chcących tak jak ona samodzielnie wydać płytę. Podkreślała w nim, że nie ma uniwersalnych rad dla każdego, ale jeśli chodzi o kontakt z mediami, to „trzeba pukać gdzie się da, nic się nie może stać, najwyżej Ci nie odpiszą”.

11:30-12:50 Trasa koncertowa – forma promocji czy forma sprzedaży muzyki?

Paneliści:
Tomik Grewiński – właściciel firmy Kayax, członek ZPAV
Robert Kurpisz – właściciel firmy Kurpisz Impresariat, managementu polskich wykonawców
Paweł Walicki – właściciel firmy ART2 Music Management
Moderator: Joanna Wróżyńska – Co Jest Grane 24
Na otwarciu panelu prelegenci zgodnie stwierdzili, że jedno nie wyklucza drugiego. Jednak jeśli chodzi o młode zespoły, to w pierwszym etapie ich kariery najważniejszą rzeczą jest promocja swojej sztuki, a nie pieniądze. Artyści w pierwszych krokach niestety sami muszą się finansować, i inwestować na przyszłość, jak na początku jakiegokolwiek biznesu. Dyskusja potoczyła się dalej w stronę frekwencji na koncertach młodych i nieznanych zespołów. Jako przykład dobrych lokali, w których klientela ma zaufanie do włodarzy i przychodzą posłuchać czegoś świeżego, zostały przedstawione takie miejsca jak „Bohema” w Ełku czy „Mjazzga” w Elblągu. Prelegenci zauważyli także, że domy kultury coraz częściej zaczynają działać jak kluby muzyczne ze świadomym programem i wychodzą powoli ze stereotypu organizatora wyłącznie przysłowiowych dożynek.
14:00-15:20 Polskie zespoły na zagranicznych festiwalach showcase’owych – jak wykorzystać swoją szansę?
Paneliści:
Monika Brodka – wokalistka, muzyk
Olga Tuszewska – manager Brodki, Kayax
Łukasz Minta – dyrektor Agencji Go Ahead
Moderator: Łukasz Kamiński – Co Jest Grane 24

Spotkanie z Moniką Brodką wypełniło salę po brzegi. Lekko spóźniona artystka (chwilę wcześniej przeprowadzała soundcheck na Placu Wolności) przyznała z uśmiechem, że to jej pierwszy występ jako prelegent na panelu dyskusyjnym. Brodka z menadżerką przedstawiały zalety zagranicznych wyjazdów na festiwale showcase’owe i podkreślały, że nie chodzi w nich o zarobienie na koncercie, ale na złapaniu kontaktu i osiągnięcie wcześniej obranego celu. „Chwalmy takie incjatywy” stwierdziła o poznańskiej imprezie artystka. Nie ma też sensu wybierać się na showcase bez menadżera, który będzie zajmować się promocyjnymi zadaniami podczas koncertu artysty. Spotkanie dopełniały ciekawe wypowiedzi i anegdoty Łukasza Minty z Go Ahead, który otrzymał gromkie brawa za takie słowa jak m.in. „polska muzyka za granicą nie ma się czego wstydzić. Zła muzyka nie ma narodowości”.

15:30-16:20 Bands are brands – czyli jak skutecznie budować wizerunek zespołu muzycznego?
Prowadzenie:
Krzysztof Białkowski (Strateg, One 11)
Piotr Bombol (Strategy Director Albo/Albo)

Panel dotyczący wizerunku rozpoczął się od stwierdzenia, że każdy artysta, który osiągnął sukces „miał na siebie pomysł” i od tego powinien zacząć młody zespół czy artysta. Krzysztof Białkowski i Piotr Bombol udzielili rad jak stworzyć własny styl, dać się zauważyć, nie dać o sobie zapomnieć, czy jak po jakimś czasie odświeżyć swój wizerunek.
Jako przykłady wzorowego wykorzystania tych narzędzi zostały przedstawione kariery m.in. Artura Rojka czy The Dumplings.
We wszystkim co wizerunkowo robią młodzi muzycy, muszą pamiętać o tym, aby być sobie wierni i nie robić czegoś, co do nich osobiście nie pasuje.
16:30-17:30 Poznań otwarty na muzykę
Paneliści:
Jacek Jaśkowiak – Prezydent Miasta Poznania, w przeszłości menedżer Jacka Kaczmarskiego
Daga Gregorowicz – założycielka i wokalistka grupy Dagadana
Maciej Fortuna – trębacz i kompozytor jazzowy, laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2013 roku
Moderator: Marcin Kostaszuk

Na początku spotkania Prezydent Miasta Poznania zapowiedział, że chce, aby Poznań nie tylko kojarzył się z klubem piłkarskim, ale także z ciekawymi wydarzeniami kulturalnymi i muzycznymi, takimi jak Enea Spring Break, a niekoniecznie z koncertami największych gwiazd mainstreamu. Maciej Fortuna i Daga z zespołu Dagadana zachęcali do współpracy z miastem i jego programami wsparcia dla artystów. Stwierdzili, że niektórzy narzekają na brak wsparcia od magistratu, a nigdy nie złożyli żadnego wniosku na swój projekt. Prezydent dzielił się także anegdotami z czasów, kiedy podjął się – jak to nazwał –  „biznesowego wyzwania” i zaopiekował się karierą Jacka Kaczmarskiego, wyprowadzając jego koncertową sytuację na prostą.