TikTok uruchamia własną platformę muzyczną. Czym wyróżnia się SoundOn?

News
TikTok uruchamia własną platformę muzyczną. Czym wyróżnia się SoundOn?

Nowa platforma marki TikTok ma wesprzeć młodych artystów i artystki przy stawianiu pierwszych kroków w ich muzycznej karierze. Jak SoundOn planuje pomóc zaistnieć nowym twórcom?

Platforma do udostępniania krótkich nagrań wideo z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Jednak TikTok nie spoczywa na laurach i kontynuuje swoją ekspansję. Choć do tej pory ograniczał się do rynku mediów społecznościowych, obecnie za cel obrał świat muzycznych serwisów streamingowych. SoundOn jest dopiero dostępny w wybranych krajach, jednak już teraz zdążył przykuć uwagę środowiska muzycznego. Czego mamy się spodziewać po nowej platformie TikToka?

TikTok to przyszłość mediów społecznościowych

TikTok to platforma społecznościowa, której użytkownicy udostępniają między sobą krótkie nagrania wideo z podkładem muzycznym. Te mogą trwać od 15 sekund do 3 minut. Choć chiński dystrybutor wszedł na zagraniczny rynek zaledwie pięć lat temu, już zdążył przekroczyć legendarną liczbę 3 mld pobrań. Wynik, który TikTok osiągnął w połowie ubiegłego roku, do tej pory udało się zdobyć jedynie aplikacjom takim jak WhatsApp, Instagram czy Messenger, z których wszystkie należą do firmy Meta.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Od czasu fuzji z siostrzanym Musical.ly w 2018 roku (które również należało do chińskiej spółki i działało na analogicznej zasadzie), TikTok cieszy się stale rosnącą popularnością. Na rozwój marki wpłynęły również pierwsze lata pandemii, kiedy wszyscy szukaliśmy prostej formy rozrywki online. W 2020 TikTok z 850 mln pobrań był najczęściej instalowaną aplikacją na świecie. Dla porównania zdobywca srebra – WhatsApp mógł pochwalić się zaledwie 600 mln instalacji.

SoundOn z dedykacją dla debiutantów

Na wciąż rosnącą popularność TikTok odpowiada rozbudową, stale prezentując swoim użytkownikom nowe funkcje. Ostatnią innowacją ogłoszoną przez chińską platformę jest jej autorski serwis muzyczny pod nazwą SoundOn.

Ogłąszamy uruchomienie SoundOn – kompleksowej platformy do marketingu i dystrybucji muzyki, która ma na celu wzmocnienie pozycji nowych i nieodkrytych artystów, pomagając im w rozwoju i budowaniu własnej kariery.

– czytamy w ogłoszeniu prasowym platformy TikTok.

Nowy serwis będzie umożliwiał twórcom przesyłanie utworów bezpośrednio na platformę TikTok. Dzięki temu artyści będą mogli zarabiać za każdym razem, gdy ktoś wykorzysta ich twórczość w jednym z krótkich filmików. SoundOn umożliwi również wgląd w działania publiczności związane z naszymi piosenkami.

Prawdopodobnie największą zachętą dla młodych twórców, by dołączyć na nową platformę TikToka, jest sposób rozliczania tantiemów. SoundOn ma zapewnić twórcom 100% utargu przez pierwszy rok oraz 90% w każdym następnym. Artystom udostępniony zostanie również szereg narzędzi do promocji własnej twórczości. Będą oni mogli również liczyć na wsparcie zespołu eksperckiego, który pomoże im w pełni wykorzystać potencjał platformy.

Dodatkowo nowy serwis marki TikTok umożliwia dystrybucję muzyki między innymi platformami, takimi jak Spotify, Apple Music czy Instagram. SoundOn przeszedł już pierwsze testy i jest dostępny dla użytkowników w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Indonezji. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy będą mogli zacząć z niego korzystać użytkownicy w Europie.

Dla nowych i nieodkrytych

Serwisy do streamingu muzyki już od lat są krytykowane za niesprawiedliwe traktowanie artystów i artystek. Zarzuty dotyczą przede wszystkim niepokojąco niskich zarobków od udostępnianej muzyki. Szacuje się, że od jednego odtworzenia utworu w serwisie Spotify, jego autor lub autorka otrzymuje 0.004 dolara.

Wydawać by się mogło, że obecnie jesteśmy świadkami zmiany tej dynamiki. Okres pandemii bez wątpienia zwrócił naszą uwagę na trudności związane z pracą artystyczną. Ten trudny okres uzmysłowił nam, jak krucha i niestabilna potrafi być rzeczywistość twórców. Z pomocą ruszyły inicjatywy pokroju Piątków Bandcamp, kiedy serwis przekazuje znaczną większość wartości sprzedaży bezpośrednio do autorów i autorek. Jednak fakt, że artyści i artystki musieli tak długo polegać na wsparciu państwa czy pojedynczych platform, świadczy o poważnych problemach, z jakim boryka się obecnie świat muzyki.

By je rozwiązać, konieczne są działania zmierzające ku demokratyzacji sceny muzycznej. Póki młodzi artyści nie będą mieli możliwości utrzymywania się z własnej pracy, nie będziemy mogli mówić o prawdziwie zróżnicowanym rynku muzycznym. Propozycja SoundOn zdaje się zmierzać właśnie w tym kierunku.

SoundOn stworzył przestrzeń, w której każdy może być dokładnie tym, kim chce być. Bez względu na pochodzenie, wychowanie, rasę, wyznanie, wiek – możesz wejść w tę przestrzeń i znaleźć w niej swoje miejsce. Jestem wdzięczna platformie TikTok, za możliwość bycia sobą na oczach świata.

– współpracę z TikTokiem skomentowała Muni Long

Propozycja TikToka nie jest jednak wolna od kontrowersji. Utwory zyskujące popularność w serwisie zdają się realizować podobny schemat. Głównym ich założeniem jest możliwość dopasowania do krótkiego, przykuwającego uwagę filmiku. Jeżeli popularność w SoundOn mają zyskiwać tylko autorzy i autorki tak sprofilowanych utworów, trudno nazwać to działaniem zmierzającym ku zróżnicowaniu rynku.



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →