Ruszyła kampania wzywająca serwisy streamingowe do płacenia wyższych kwot artystom
Spotify, Tidal i inni globalni gracze streamingowi nie dają zarobić muzykom prawie nic. Sytuację tę chcą zmienić organizatorzy akcji Keep Music Alive.
Kampania Keep Music Alive już wystartowała
Za kampanię odpowiedzialna jest organizacja zrzeszająca brytyjskich muzyków The Musicians Union oraz stowarzyszenie twórców europejskich The Ivors Academy. Obie te organizacje połączyły siły, aby dzięki Keep Music Alive wywrzeć presję na właścicielach muzycznych serwisów streamingowych.
W ramach inicjatywy organizatorzy nawołują Spotify, Tidal, YouTube, Amazon, Apple Music do płacenia artystom wyższych opłat licencyjnych w czasie trwania pandemii koronawirusa. Członkowie TMU wyliczyli, że brytyjscy muzycy stracili łącznie ponad 21 milionów funtów od momentu rozpoczęcia lockdownu.
Obecny kryzys pokazał wyraźnie, że biznes muzyczny podtrzymywany jest przede wszystkim przez jego „żywą” stronę – koncerty, występy, spotkania z publiką – i że opłaty strumieniowe są żałośnie niewystarczające. Serwisy streamingowe zarabiają krocie dzięki ludziom tworzącym muzykę, którzy teraz nie mają za co zapłacić swoich rachunków. Taka sytuacja jest absurdalna – napisali w specjalnym oświadczeniu organizatorzy akcji Keep Music Alive.
Ty też możesz wesprzeć inicjatywę Keep Music Alive
W sieci, pod tym adresem, dostępna jest specjalna petycja, pod którą osoby odpowiedzialne za kampanię zbierają podpisy wspierające ich działania.
Przykładowo: Aby dany twórca zarobił jednego funta, jego utwór musi być odsłuchany na Amazon Music aż 111 razy. Jeżeli muzyk chce zarobić minimalną kwotę za godzinę pracy w Wielkiej Brytanii, słuchacze muszą kliknąć w jego utwór 970 razy. Przy pozostałych serwisach muzycznych wygląda to jeszcze gorzej. TMU i TIA zachęcają także od używania hasztagu #FixStreaming w mediach społecznościowych i informowaniu swoich znajomych o akcji.
Warto przy tej okazji wspomnieć o tym, że np. Spotify włączył ostatnio nową opcję, pozwalającą osobom korzystającym z serwisu na dokonywanie bezpośrednich wpłat na rzecz artystów. Nowa funkcja daje twórcom możliwość linkowania do aplikacji Cash App, GoFundMe i PayPal.me, gdzie słuchacze mogą przekazywać im pieniądze. Spotify nie będzie pobierał żadnych opłat związanych z tymi transakcjami.