W Wielkiej Brytanii winyle sprzedają się już lepiej niż CD
Jak podaje portal Sky News, w ubiegłym roku w Wielkiej Brytanii "czarny nośnik" potwierdził dominację względem kompaktów. W ciągu minionych dwunastu miesięcy została przełamana pewna magiczna bariera.
Renesans winyla A.D. 2022
Przypomnijmy – w minionym roku pojawiały się różne, często sprzeczne przesłanki na temat popularności płyt winylowych, choćby ze względu na galopującą inflację. Pojawiały się również głosy, że nośnik CD powinien powrócić do łask, choćby z pobudek ekologicznych. Najnowsze raporty pokazują, że jest zupełnie inaczej – pomimo kryzysu ekonomicznego, notorycznie rosnących kosztów produkcji, transportu itd.., sprzedaż płyt winylowych w 2022 w Wielkiej Brytanii pobiła ubiegłoroczny rekord i po raz pierwszy od 35 lat przewyższyła sprzedaż płyt CD.
To przełomowy moment dla całego przemysłu muzycznego. Po pojawieniu się płyt CD i prawie zniszczeniu branży winylowej, niewielu z nas uwierzyłoby w renesans tak, jak to było możliwe
Kim Bayley, dyrektor naczelny Stowarzyszenia Sprzedawców Rozrywki (ERA)
Koniecznie sprawdź: Jeśli istnieje niebo, to te sklepy z płytami w nim będą. Typujemy najlepsze miejscówki z winylami
Rok po osiągnięciu najwyższego poziomu od przeszło 30 lat, rekordowa sprzedaż w Wielkiej Brytanii osiągnęła wartość 116,8 mln funtów w 2022, obok sprzedaży płyt CD w wysokości 98,3 mln funtów, czyli prawie o 16% więcej. Nowe dane wskazują na globalny trend, który pojawił się rok po wiadomości, że sprzedaż płyt winylowych w Stanach Zjednoczonych w 2020 po raz pierwszy od trzech dekad przewyższyła sprzedaż płyt CD.
W ubiegłym roku sprzedaż płyt winylowych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 23% do niebotycznego poziomu 135,6 mln funtów, podczas gdy sprzedaż płyt CD nadal spadała o 3,9% do 150 milionów funtów. Największą popularnością cieszył się krążek Harry’ego Stylesa – Harry’s House, zawierający hit As It Was.
Ponieważ w 2023 roku płyta typu LP obchodzi 75. rocznicę powstania, jest dziś tak samo ważna jak zawsze. W dobie streamingu fizyczne zakupy muzyki pozostają istotną i zdrową częścią rynku muzycznego
Geoff Taylor, dyrektor generalny branżowej organizacji branżowej BPI