Kim jest Hisham Kharma, autor muzycznego motywu COP27?

fot. Hisham Kharma / Facebook
Artykuł
Kim jest Hisham Kharma, autor muzycznego motywu COP27?

Największa konferencja klimatyczna nie może obyć się bez własnego muzycznego motywu. Podkładem pod decydowanie o przyszłości naszej planety zajął się w tym roku Hisham Kharma - muzyk, producent, przedsiębiorca i specjalista od reklamy.

Trwająca właśnie w Egipcie konferencja klimatyczna budzi prawie tyle kontrowersji co mundial w Katarze. COP27 miał być okazją dla światowych liderów do odwrócenia obecnej trajektorii zmian klimatycznych. Najnowsze doniesienia ze świata nauki ostrzegają o ryzyku, jakie niesie ze sobą podwyższenie temperatury globu powyżej 1,5 st. C. Te, dotąd najsurowsze i najbardziej niepokojące, komentarze specjalistów budzą równocześnie największe oczekiwania wobec przedstawicieli i przedstawicielek państw debatujących w egipskim Sharm El-Sheikh.

Osobą odpowiedzialną za tegoroczny motyw muzyczny konferencji, jak również podkładu pod film promocyjny, jest Hisham Kharma. Muzyk, choć pochodzi z Egiptu, większość swojego życia jeździł po świecie, mieszkając w Miami, Hamburgu i Dubaju. Równolegle przebył również drogę artystycznego rozwoju – od specjalisty sprzedaży, przez nagrywanie albumów ze zdobywcami Grammy i z powrotem do roli artystycznego coacha. Kim więc jest Hisham Kharma?

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

COP27 Soundtrack

Hisham Kharma urodził się w Kairze, jednak to jego podróż przez kilka kontynentów ukształtowała go jako multikulturowego artystę. Mimo że już od młodego wieku fascynowała go muzyka, ścieżka kariery Kharmy rozpoczęła się w zupełnie innej branży.

Muzyk może pochwalić się dyplomem z informatyki z Amerykańskiego Uniwersytetu w Kairze oraz z Dyrekcji Artystycznej na Ad University w Miami. Po ukończeniu studiów pracował natomiast jako specjalista od reklamy. Jego debiut muzyczny ukazał się dopiero w 2010 roku w postaci albumu The First Voyage, który powstał we współpracy z Virgin Megastores.

Już wówczas poznaliśmy najważniejsze elementy przekraczającego gatunkowe i kulturowe granice stylu Hishama Kharmy. W swoich utworach muzyk czerpie bowiem z całego spektrum gatunków. Choć największa inspiracja płynie zapewne ze stylu lounge, w jego utworach wyraźnie można usłyszeć również etniczne, a nawet funkowe wpływy. Twórczość egipskiego artysty pozostaje natomiast w ścisłym związku z muzyką elektroniczną.

Jego trzy kolejne albumy: Arabesque (2012), AlyaQeen (2016) oraz Kun (2019) również utrzymane były w tym charakterystycznym hipnotyzującym klimacie. Ich światotwórczy charakter urzekł nie tylko wielu fanów i fanki z najróżniejszych zakątków świata, ale również producentów filmowych i organizatorów wydarzeń.

Czytaj dalej: Film i muzyka elektroniczna. TOP 10 obrazów z naszym ulubionym brzmieniem

Rola Kharmy jako autora podkładów muzycznych rozpoczęła się w 2018 roku od skomponowania muzyki dla Światowego Forum Młodzieży odbywającego się wówczas w Sharm El-Sheikh. W 2020 nagrał natomiast soundtrack do pierwszego egipskiego serialu sci-fi, zatytułowanego The End. W tym samym roku artysta wydał również muzykę do filmu Mako. Ta kolejna egipska produkcja opowiada o wypadku samolotu pasażerskiego Salem Express w 1991 roku. Hisham Kharma jest również autorem muzyki do arabskiej wersji serialu W garniturach pod tytułem Suits Bel-Arabi (2021).

Poza działalnością muzyczną Hisham Kharma działa również charytatywnie. Prowadzi m.in. swoją własną organizację Law3andakDam (co stanowi slangowe wyrażenie tłumaczone na „Jeśli masz sumienie”). Zajmuje się ona łączeniem dawców krwi z potrzebującymi jej pacjentami. Niedawno rozpoczął również studia na kierunku Coachingu Artystycznego. W tym roku za to objął stanowisko głównego kompozytora szczytu klimatycznego w Egipcie.

Jestem bardzo dumny, że mogę być częścią tego międzynarodowego wydarzenia, zwłaszcza że odbywa się ono w Egipcie. Dlatego starałem się stworzyć poprzez muzykę międzynarodową partyturę z egipskim podpisem. Żeby to osiągnąć, użyłem autentycznego brzmienia [tradycyjnych instrumentów – przyp. red.] Oud i Kawali.

W tym motywie chciałem zawrzeć międzynarodowe poczucie nadziei. Jednocześnie pragnąłem stworzyć epopeję, która opowiada o świecie, jednoczącym się, by ratować swój dom. Wszystko to z dodatkiem unikalnych arabskich motywów

– komentował Hisham Kharma.

Doświadczenie tego kairskiego kompozytora czyni go zapewne idealnym kandydatem na autora muzyki do tegorocznego COP27. Jednak entuzjazm, z jakim Hisham Kharma przyjął to zadanie, kłóci się z komentarzami, które można usłyszeć w kontekście szczytu klimatycznego. To wyjątkowo kontrowersyjne wydarzenie spotkało się zarówno z głosami krytyki wobec organizatorów, jak i bojkotem jednych z najważniejszych przedstawicieli i przedstawicielek sceny politycznej. Swojego udziału odmówiła m.in. Greta Thunberg czy Justin Trudeau. Co więc oznacza podpisywanie się swoim nazwiskiem pod muzyką na COP27?

Szczyt klimatyczny COP27 w ogniu krytyki

Choć marsze i protesty są nierozłącznym elementem każdego COP (Conference of the Parties), w tym roku aktywiści i aktywistki stanęli przed prawdziwym wyzwaniem. Egipskie prawo surowo karze podobne przejawy obywatelskiego nieposłuszeństwa, wtrącając wiele działaczy i działaczek do więzienia. Najgłośniejszym tego typu przypadkiem jest zapewne historia Alaa Abd el-Fattaha.

Ten czterdziestoletni aktywista trafił do więzienia za rzekome „rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji”, które el-Fattah miał udostępniać w mediach społecznościowych. Niepodlegający apelacji wyrok skazał go pod koniec ubiegłego roku na 5 lat więzienia. Aktywista w miesiącach poprzedzających COP27 przeszedł na częściowy strajk głodowy. Wraz z rozpoczęciem szczytu Alaa Abd el-Fattah przeszedł na pełny strajk głodowy, odmawiając również przyjmowania napojów.

Jego przypadek nie jest jednak odosobniony. Przynajmniej 60 tys. więźniów politycznych przebywa obecnie w egipskich więzieniach (niektóre statystyki sięgają nawet 120 tys.). Jest to efekt trwających od dawna niepokojów politycznych, które eskalowały w 2013 roku. Wówczas obecny prezydent Egiptu, Abdul Fattah al-Sis, stanął na czele militarnego przewrotu, który doprowadził do obalenia poprzedniej głowy państwa i objął surową władzę nad krajem.

Władze więzienne przetrzymują go w małych, słabo wentylowanych celach i odmówiły mu łóżka i materaca. W przeciwieństwie do innych więźniów ma zakaz wykonywania ćwiczeń na dziedzińcu więziennym, nie może korzystać z biblioteki więziennej ani otrzymywać na własny koszt książek lub gazet spoza więzienia. Władze więzienne odmawiają mu również odpowiedniej odzieży, radioodbiorników, zegarków, dostępu do ciepłej wody oraz wszelkich rzeczy osobistych, w tym zdjęć rodzinnych

czytamy na stronie Amnesty International.

Organizacja wydarzenia pokroju COP z pewnością przyczynia się do legitymizacji jego rządów. Aktywiści i aktywistki z całego świata nazywają organizację COP27 w Egipcie greenwashingiem z udziałem najważniejszych przedstawicieli świata polityki. Wśród gości Abdul Fattah al-Sisa możemy bowiem wymienić głowy państw z całego świata, wliczając w to prezydenta USA Joe Bidena oraz premiera Wielkiej Brytanii Rishiego Sunaka.

Pytania o skuteczność

Zdecydowanie bardziej prozaicznym zarzutem stawianym zarówno wobec organizatorów, jak i uczestników COP27 jest brak jednoznacznych działań przeciwko zmianom klimatu. Wśród niespełnionych obietnic najczęściej wymienia się tę z 2009. Wówczas jedne z najbogatszych państw (nie znajdziecie na tej liście Rosji czy Chin) zobowiązały się do płacenia 100 miliardów dol. rocznie krajom rozwijającym się.

Choć w tym przypadku nie użyto określenia „reparacje”, znaczenie tych dotacji jest zasadniczo takie samo: kraje najbardziej odpowiedzialne za zatruwanie klimatu płacą tym, które najsilniej odczuwają tego skutki. Mimo że pierwsza rata miała wpłynąć już w 2020, plan nie został zrealizowany.

W świetle zarzutów stawianych organizatorom COP27 postać Hishama Kharmy również przestaje być neutralna. Muzyk specjalizujący się w komponowaniu muzyki komercyjnej obecnie stał się częścią struktury, która prowadzi otwarty konflikt ze społeczeństwem obywatelskim. Artysta w swoich wypowiedziach publicznych nie odnosi się jednak do krytyki rządów Abdul Fattah al-Sisa.

Wierzę, że sztuka umożliwia dokonanie niemożliwego. Potrafi nie tylko przekazywać historie, ale i zmieniać cudze perspektywy. Jest to jedynie kwestia jej kreatywności, a jednocześnie tego, na ile jest odpowiednia i adekwatna

– mówił Hisham Kharma.


Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →