Rodzice polskiej elektroniki: Marek Biliński

Fot. Aga Macias
Artykuł
Marek Biliński

Marek Biliński to kultowa postać polskiej sceny muzycznej. Obok Władysława Komendarka i Józefa Skrzeka uznawany jest za jednego z pionierów rodzimej elektroniki. Przyglądamy się bliżej tej niezwykle ciekawej postaci. Bierzemy pod lupę najważniejsze wydawnictwa, wyjazd do Kuwejtu, nagrody ale i opinie na temat współczesnych technik produkcji muzyki.

Marek Biliński. Elektroniczne dobro narodowe

Każdy naród ma ojca własnej muzyki elektronicznej elektroniki. Niemcy mają Kraftwerk, amerykanie czarnych braci z Detroit, francuzi Jean Michel Jerre’a, grecy Vangelisa. Naszym pionierem jest Marek Biliński, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Popularność solową na rodzimym rynku muzycznym zdobył bestsellerowym albumem Ogród Króla Świtu oraz wideoklipem Ucieczka z Tropiku. Ten drugi został przez telewidzów uznany za najlepszy klip 1984 roku. W tym czasie miał już na swoim koncie kolejną „złotą płytę” oraz szereg koncertów w kraju i za granicą. Marek Biliński regularnie koncertował m.in. w Berlinie, Hamburgu, Bremie, Pradze, Moskwie czy Kuwejcie. Pierwsze miejsca w plebiscytach na najpopularniejszego instrumentalistę w latach 1981–1985 przyniosły mu większą świadomość istnienia u polskiego odbiorcy muzyki bez podziału na kategorie.

facebook.com/marekbilinski

Marek Biliński pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Szkołę muzyczną rozpoczął w klasie skrzypiec. Z powodzeniem grał na fortepianie, klarnecie, kontrabasie, perkusji i gitarze basowej. Na uczelni studiował w klasie kontrabasu i ukończył ją z wynikiem bardzo dobrym. Podczas studiów zaczął uprawiać muzykę jazzową i rockową. Biliński już wtedy zainteresował się wykorzystaniem instrumentów elektronicznych w muzyce, powołując do życia zespół Heam.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Muzyka towarzyszyła mi od początku życia. Jako dziecko myślałem, że wszyscy grają na jakimś instrumencie, tak było w moim rodzinnym domu. To poszło jakby z automatu. Uprawianie muzyki w czasach mojej młodości dawało poczucie wolności, pochodzę z rodziny, gdzie wolność jest wysoko ceniona

Marek Bilinski – Escape from the Tropics

W muzyce elektronicznej urzekła go nowa paleta barw i brzmień akustycznych, pobudzając wyobraźnie Bilińskiego do podróży w nieznane krainy. Wśród pierwszych inspiracji wymienia Isao Tomita, od którego dźwięki elektronicznej usłyszał po raz pierwszy.

Pamiętam płytę Obrazki z wystawy – genialne opracowanie muzyki poważnej na syntezator modularny Roberta Mooga. Czesław Niemen – to na jego koncercie na początku lat 70. ubiegłego wieku po raz pierwszy usłyszałem syntezator MiniMoog Model D i… zwariowałem. Już wiedziałem, co będę robił do końca życia. No i Józef Skrzek z SBB

Wśród najważniejszych artystów, którzy popularyzowali ten nurt w naszym kraju byli Władysław Komendarek, Sławomir Łosowski i Marek Biliński. Wspomina on, iż ówcześnie traktowano tą grupę muzyków jak dziwaków. Kiedy większość inwestowała swoje pieniądze w mieszkania czy samochody, wymienieni artyści wszystkie zarobione pieniądze w tamtych czasach pakowali w sprzęt. Rozmowy o kolejnych elektronicznych instrumentach w końcu zamieniły się w czyny – po wielu trudnościach, dzięki znajomym na zachodzie udało mu się skompletować set-up sprowadzony przez „żelazną kurtynę”.

fot. facebook.com/marekbilinski

Kluczowym zwrotem w karierze Marka Bilińskiego był wyjazd do Kuwejtu w 1986 roku, momencie, kiedy panowała u nas wielka bieda. Życie wśród tamtych ludzi, w odmiennej kulturze, to największy kapitał jaki zdobył w południowo-zachodniej Azji. Spędził cztery lata jako wykładowca Akademii Muzycznej w Kuwejcie, nawiązując współpracę z szeregiem muzyków grających na tradycyjnych instrumentach arabskich. W tym okresie powstała fantazja symfoniczna Głosy pustyni. Jej premiera, planowana jako część obchodów 30-lecia Kuwejtu, nie doszła do skutku z powodu wybuchu wojny w Zatoce Perskiej. Utwór ten reprezentował Kuwejt na wystawie Expo’92 w Sewilii.

Marek Biliński – Po drugiej stronie świata

Po powrocie do kraju Biliński jako pierwszy polski muzyk zorganizował cykl wielkich plenerowych koncertów typu „dźwięk i światło”, inspirowanych widowiskami zapoczątkowanymi przez np. Jeana-Michell Jarre’a. Pierwsze z nich, w Szczecinie (1993) i Krakowie (1994), zgromadziły ponad pięćdziesiąt tysięcy widzów.

Miłośnik płyty winylowej, starego sprzętu analogowego nie jest zbytnio zainteresowany najnowocześniejszymi technikami produkcji muzyki. Biliński uważa, że pomału stajemy się niewolnikami technologii, wpadamy w karuzelę zakupów coraz to „nowych”, „lepszych” urządzeń, uzależniamy się od technologii i kończymy jak narkomani.

Nie ma rozładowania nagromadzonych emocji wyprodukowanych przez maszyny. Technologia nic więcej nie wykreuje, niż to, co w jej DNA wprowadzi muzyk – programista. Wiem, że pojawia się sztuczna inteligencja w muzyce, ale analiza bazy danych milionów utworów oraz statystyki przewidywalności i przypadku to jeszcze nie kreatywność. Ludzka inwencja jest nieprzewidywalna i kieruje się emocjami, dlatego my ludzie możemy jeszcze spać spokojnie.

Marek Biliński – Dom w Dolinie Mgieł

W 1995 roku został uznany za najlepszego kompozytora i wirtuoza syntezatorów w plebiscycie czytelników branżowego pisma „Muzyk”. W 2018 roku doznał zaszczytu odznaczenia Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Marek Biliński nie spoczywa jednak na laurach, w dalszym ciągu koncertując i wypuszczając na świat nowa muzykę. Warto znać korzenie swojej pasji, dlatego odsyłamy do obszernej dyskografii Marka Bilińskiego, które powinien poznać każdy miłośnik polskiej muzyki elektronicznej.

Marek Biliński – dyskografia

Albumy studyjne

1983 Ogród Króla Świtu
1984E≠mc²
1986Wolne Loty
1994Dziecko Słońca
1994Mabi Plays the World Hits
2008Fire
2010 Mały Książe

Albumy koncertowe

1999 Koncert Marka Bilińskiego Wykonany Podczas Uroczystych Obchodów 70-lecia Polskich Linii Lotniczych LOT SA
2017 Life is Music
2021 Po Drugiej Stronie Światła

Single i EP

1982 Fontanna Radości
1983 Dom w Dolinie Mgieł
1984Porachunki z Bliźniakami
1985 Kosmiczne Opowiadania / Gorące Lato
2002 Refleksje

Kompilacje

2014Best Of The Best



Wiemy, gdzie są najlepsze imprezy. Sprawdź!

Biletomat.pl
20 PLN

Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.

Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →