Branża muzyczna daje zarobić państwu. Zyski z przemysłu fonograficznego
Branża muzyczna, czy ogólniej, artystyczna, różnie stoi z finansowaniem. Z jednej strony są to sumy ogromne, z drugiej komiczne w porównaniu z koniecznym wkładem. Za to, według raportu Oxford Economics, sektor muzyczny robi dla gospodarki mnóstwo dobrej roboty.
Branża muzyczna dźwiga gospodarkę – prawda, czy fałsz?
Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego (IFPI) zleciła Oxford Economics przygotowanie raportu o zależności między branżą muzyczną, a gospodarką. Badania powstały na podstawie analizy danych z 2018 roku, a uzyskane wyniki podkreślają istotną rolę tego konkretnego sektora rozrywki. Raport pod tytułem Znaczenie ekonomiczne branży muzycznej w Europie wypunktowuje dokładnie:
- ile miejsc pracy zostaje tworzonych pod przemysł fonograficzny – 2 miliony, co oznacza, że 1 na 119 osób jest w nim zatrudniona
- jak wysoki wkład PKB jest przez niego generowany – 81,9 mld euro
- wskazuje wartość eksportu produktów i usług do państw, niebędących członkami UE – 9,7 mld euro – prawie połowa tej sumy (4,7 mld euro) to przychód uzyskany przez wytwórnie płytowe, wydawców muzycznych oraz serwisy streamingowe
Branża muzyczna – czy można ją przeliczyć?
Sprawozdanie popełnione przez Oxford Economics jest pierwszym raportem tego rodzaju i być może, dlatego raportem tak ważnym. Zaskakującym? Po części – wydaje mi się, że ludzie angażujący się okołomuzycznie widzą i wiedzą o różnych zależnościach, zatem kojarzą, że branża muzyczna to również m.in reklama, rynek tekstylny, czy transport.
Muzyka to ważny element Europy, jej tożsamości i kultury. Wartości muzyki często nie da się oszacować – muzyka nas ożywia i ulecza – komentuje szefowa IFPI, Frances Moore
To jest wartość niewymierna dóbr kultury, ale kiedy przełoży się ją na fizyczne liczby oraz faktyczny zysk okazuje się, że sektor muzyczny generuje olbrzymie przychody z tytułu podatków i ma znaczny udział we wzrastającym PKB.
Branża muzyczna – legislacyjne kruczki
W Wielkiej Brytanii oraz w UE działa 7 400 wytwórni płytowych i pracuje w nich około 45 000 osób z całej Europy. Prócz zatrudnienia, firmy te dokonują również inwestycji oraz eksportują nasz, europejski, muzyczny towar poza granice kontynentu. Problem leży niestety w legislacji, która, pod względem normalizacji przepisów tyczących się branży muzycznej, kuleje. Europejskiemu przemysłowi muzycznemu brakuje uczciwych i przejrzystych rozwiązań polityczno-prawnych, które pozwolą inwestorom oraz twórcom na czerpanie zysków proporcjonalnych do swego wkładu.
Branża muzyczna robi wyniki
Jak wcześniej wspomniałam, sektor rozrywkowy to nie tylko to, co bezpośrednio za rozrywkę uważamy. Jego ekonomiczny zasięg rozciąga się daleko poza tą oczywistą działalność, a kontrakty zawierane z różnymi firmami w Europie rzutują na paneuropejską hierarchię wartości. Ten iloczyn to wynik wpływu branży muzycznej na europejską gospodarkę w ogólniejszym znaczeniu, co przekłada się na wzrost zatrudnienia, zwiększone wpływy z podatków i PKB na całym kontynencie.
Analizując współdziałanie sektora muzycznego z pozostałymi gałęziami gospodarki, nasze badanie pokazuje, w jaki sposób stymuluje on działalność gospodarczą, wspiera miejsca pracy i generuje wpływy podatkowe w całej Europie. W ten sposób sektor muzyczny – ekosystem dużych i małych firm podejmujących różnorodne działania – bezpośrednio wnosi ogromny wkład w gospodarkę europejską, porównywalny z PKB niektórych państw członkowskich – poinformował Pete Collings, dyrektor ds. doradztwa w zakresie wpływu ekonomicznego w Oxford Economics
Warto też wspomnieć, że podatki, które napłynęły z branży muzycznej w 2018 roku w UE wyniosły 31 mld euro – czyli 19,4% całościowego budżetu Unii w tamtym roku.
Na potrzeby powyższego artykułu „branża muzyczna” określa się jako następujące podmioty i segmenty, zgodnie z metodologią zawartą w WIPO Guide: wytwórnie fonograficzne, wydawcy muzyki, studia nagrań, autorzy, artyści wykonawcy, management artystyczny, organizacje zbiorowego zarządzania, radio muzyczne, telewizja muzyczna, cyfrowe serwisy muzyczne, tradycyjna sprzedaż detaliczna muzyki, produkcja wydarzeń muzycznych na żywo, sale koncertowe, organizacja tras koncertowych, produkcja i sprzedaż detaliczna instrumentów muzycznych i sprzętu muzycznego, merchandising muzyczny, nauczyciele muzyki.
zdjęcie główne: fot. Aditya Chinchure