Sven Väth w Polsce, czyli jakiego występu możemy się spodziewać

via twitter.com/svenvaeth
Artykuł
Sven Vath

Zbliżająca się wielkimi krokami noc w gdańskim B90 bez wątpienia przejdzie do historii polskiego clubbingu. Już 9 kwietnia na zaproszenie kolektywu Temperamental usłyszmy tam żywą legendę tanecznej muzyki elektronicznej. Sven Väth, headliner nadchodzącego eventu, grał w naszym kraju kilkukrotnie, wypełniając głównie wielotysięczne hale i namioty. Czego możemy spodziewać się po nadchodzącym występie niemieckiej ikony muzyki w Polsce? Rzucamy okiem i uchem na jego spektakularną, ponad 40-letnią karierę i brzmienie, które zmieniło się na przestrzeni czasu.

Zanim przejdę do merytorycznej części tekstu, nie odmówiłbym sobie małej kartki z kalendarza. Sven Väth to bez wątpienia jedna z najważniejszych postaci w moim życiu. Należy on do bardzo wąskiej grupy artystów, odpowiedzialnych za obrany przeze mnie kierunek muzyczny.

Każdy z nas pamięta swoje pierwsze wrażenie wyniesione z katowickiego Spodka. Rozdziewiczające odsłonięcie czerwonej kurtyny na Mayday w 2008 roku to w moim wypadku wpadnięcie na set nieco starszego gościa z charakterystycznym zaczesem, trzymającego winyl w ręce. Nieznany mi jeszcze wtedy bliżej DJ rozpoczął od Symphony For The Apocalypse Matthew Jonsona. Przedstawił mi wtedy dźwiękową alternatywę, o której nie miałem wcześniej pojęcia. Ta wielowątkowa podróż i charakterystyczna wrażliwość wyraźnie odcisnęły piętno na spostrzeganiu przeze mnie całego gatunku. To było coś zupełnie innego.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Sven Väth Live at Mayday Poland 2008

Sven pojawiał się w naszym kraju kilkukrotnie – zazwyczaj przy okazji potężnych, wielkobudżetowych festiwali. Jego status, pozycja i związana z tym gaża okazywały się pułapem nie do przeskoczenia przez polskie kluby w XXI wieku. Kilkukrotnie widzieliśmy go na wspomnianym Mayday, zameldował się również w trakcie Audioriver Festival. Tylko dwukrotnie widziany był w polskim klubie – w sopockim Sfinksie i stołecznym Trendzie w 1997 roku. Dwie imprezy z jego udziałem odwoływano – UMF w Warszawie oraz booking z Niną Kraviz w Instytucie Energetyki w 2015 roku. Wieść o jego obecności w bardziej kameralnych warunkach przyjęliśmy w redakcji z hiper optymizmem.

via facebook.com/SvenVaethOfficial

Bywaliśmy na jego maratońskich setach m.in w berlińskim Watergate i wiemy jak klubowe, cieplarniane warunki służą jednemu z najbardziej zasłużonych DJ-ów na świecie. W gdańskim B90 spodziewamy się wyjątkowego występu. Zanim Sven przyleci nad Bałtyk, przybliżamy w poniższym artykule brzmienie niemieckiego artysty, które ewoluowało w różnych kierunkach w trakcie jego wieloletniej przygody z muzyką elektroniczną.

Sven Väth. Autostopem na Ibizę

Muzyka w życiu Svena obecna była od samego początku. Po przeprowadzce do małej miejscowości pod Frankfurtem, rodzice Papy postanowili otworzyć skromny pub z niewielkim parkietem. Tam małoletni Sven zapoznał się z szeroką gamą muzyki, od rock’n’rolla po disco. Latem 1980 roku Väth po raz pierwszy udał się na Ibizę po tym, jak usłyszał o niej od lokalsów pojawiających się w pubie ojca i matki. Korzystając z zasiłku dla poszukujących pracy, Väth wyruszył autostopem z Barcelony w stronę Ibizy. Finalnie spędził tam trzy miesiące, śpiąc na plażowych leżakach i roznosząc klubowe ulotki – jasne było, że DJ-ing jest tym, czym chce na zawsze zająć się rodząca wtedy gwiazda.

via facebook.com/SvenVaethOfficial

Po powrocie do Niemiec matka Svena zapytała, czy nie zechciałby zostać DJ-em w pubie swoich rodziców. W tym miejscu rozpoczęła się kariera jednego z najważniejszych, żyjących DJ-ów na świecie. Zaledwie rok później, w 1982 roku Svenowi zaproponowano rezydenturę w legendarnym klubie Dorian Gray we Frankfurcie nad Menem. W tym miejscu poznał Michaela Münzinga i Lucę Anziloti – trio połączyło się pod nazwą OFF, wydając na przestrzeni lat kilka wiekopomnych singli. Przełomowy okazał się rok 1986 i utwór Electrica Salsa – egzemplarz sprzedał się w milionowym nakładzie a Svenowi wróżono karierę wielkiej gwiazdy muzyki pop.

Off – Electrica Salsa (Azzurro 1987)

Omen i narodziny techno w Niemczech

W 1988 roku Väth otworzył we Frankfurcie klub Omen. Miejsce po kilku miesiącach działalności zostało uznane według Groove Magazine za jeden z najlepszych klubów w Niemczech. Co więcej, wielu nową świątynie Papy okrzyknęło miejscem narodzin techno u naszych zachodnich sąsiadów.

Po 10 latach dzikich imprez, wizjoner i inicjator nowego nurtu na Starym Kontynencie musiał zamknąć Omen.

Sven Väth
Omen Club, 1993 / via facebook.com/SvenVaethOfficial

Sven nie dogadał się z władzami miasta i właścicielami obiektu. Impreza na dworze, ostatecznie zamykająca klub, przeszła do historii jako jedna z najbardziej spektakularnych w historii Frankfurtu. Finału nie było widać, zaś miejscowa policja zajęła się wyłącznie blokowaniem ruchu samochodowego, zabezpieczając tym samym pochód tańczącego tłumu. Nikt nie interweniował, wszyscy zdawali sobie sprawę, jak ważna dla miasta jest postać Svena.

30 lat później ten sam człowiek otworzy we Frankfurcie swoją wystawą nowo powstałe Muzeum Nowoczesnej Muzyki Elektronicznej (MOMEM).

W 1991 roku Sven z dwójką przyjaciół założył wytwórnię Eye Q. Katalog labelu opiewa na dwa, najbardziej znane albumy Vätha w jego karierze – Accident in Paradise oraz The Harlequin, the Robot, and the Ballet-Dancer. Pierwsza pozycja została uznana przez Mixmag za jeden z 50 najlepszych albumów tanecznych wszech czasów.

Sven Väth – Ritual of life

Od tego momentu kariera Svena nabrała nieprzyzwoitych rozmiarów i tempa. Kwestią czasu okazały się telefony od największych w tamtych latach festiwali i najważniejszych klubów na świecie. Zakochany po uszy w winylu – nośniku muzyki, bez którego nie wyobraża sobie życia – pakował następne case’y aby występować przed kolejną, rosnącą rzeszą fanów. W tamtych latach bliżej było mu do trance niż techno. Sprawdźcie sami w nagraniu z 1994 roku, jak genialna to była muzyka.

Sven Väth @ OZ (Stuttgart) | 13-07-1994

Kilka lat później przyszedł pierwszy, gigantyczny kontrakt Svena na trzy albumy z wiodącą w tamtym czasie wytwórnią Virgin. Papa nagrał tu swoje legendarne płyty – Fusion (1998), Contact (2000) oraz Fire (2002). Z tym pierwszy Sven koncertował po całym świecie, eksplorując nieznany wtedy szerzej miks techno, electro, trance i trip-hopu. Krążek doczekał się zremiksowanej edycji i wydania w specjalnej, sześciopłytowej edycji winylowej.

Sven Väth – Sounds Control Your Mind

Cocoon. Elektroniczna dominacja

Cocoon rozpoczął działalność w 1996 roku jako seria imprez, na które Sven przeznaczał wszystkie swoje oszczędności. Nazwa cyklu powstała po tym, jak zobaczył w Berlinie tzw. La Fura dels Baus. Był to spektakl zawierający rekwizyty w postaci wiszących kokonów wypełnionych wodą, co ostatecznie zainspirowało nazwę dla jego kolejnego projektu reprezentującego metamorfozę. Agencja bookingowa o tej samej nazwie miała w swojej „stajni” najlepszych graczy w stawce. Cocoon reprezentował Ricardo Villalobos, Dubfire, Raresh, Loco Dice, Martin Buttrich, Guy Gerber czy Roman Flügel.

Sven Väth
via facebook.com/SvenVaethOfficial

Podczas lata 1999 roku na Ibizie, włodarz Amnesii zaproponował Svenowi, aby ten organizował u nich swoje imprezy w jedyny dzień, kiedy klub był akurat zamknięty. Od tego momentu poniedziałkowe noce na Ibizie pod banderą Cocoon stały się jednymi z najbardziej popularnych wydarzeń, nie tylko na Ibizie ale i całym tanecznym globie. Po próbnym okresie czterech imprez, cykl Cocoon z powodzeniem kontynuowano przez kolejne kilkanaście lat.

Sven Väth @ Cocoon Club Amnesia – Ibiza

Poniedziałkowe imprezy Vätha w Amnesii sprzyjały podziemnemu brzmieniu Ibizy w czasie, gdy muzyka trance i komercyjne dźwięki zaczęły dominować na „Białej Wyspie”. W ciągu kilkunastu lat niekończące się tam eventy (szczególnie te na tarasie) i późniejsze, często nielegalne aftery okazały się wabikiem dla najlepszych DJ-ów na świecie.

Sven Väth
via facebook.com/SvenVaethOfficial

Wszyscy chcieli grać u Svena. Każdy wiedział, że jego cykl wiąże się z wyjątkową produkcją i jakością w świecie techno, szczególnie na terenie zdominowanym przez muzykę – bądźmy szczerzy – „niższych lotów”. Po każdym sezonie Papa dzielił się z fanami muzycznymi wspominkami z danego sezonu, miksując monumentalną serię kompilacji The Sound of the Season. Jeśli chcecie sprawdzić, jak zmieniał się styl Svena w latach 2000-2018 to lepszego materiału nie otrzymacie.

Sven Väth – The Sound Of All Seasons 11-14 Part3

Szamańskie rytuały w Watergate

Tournée jednego z największych żyjących Dj-ów co roku zahacza o berliński Watergate. Jest to niebywała okazja, szczególnie dla nas, aby usłyszeć Svena Vätha z dwóch powodów – po pierwsze podróż do Berlina to obecnie żaden wysiłek, po drugie nasz Papa grywał tam najdłuższego seta w ciągu roku (nie licząc ibizowych afterów po Cocoon w Amnesii).

Sven Väth Worldtour 2010 Watergate 

Miejsca, do których trafia Sven podczas swojego całorocznej objazdówki, są praktycznie niezmienne – główne roszady dotyczą przede wszystkim bookingów związanych z letnimi festiwalami. Żelazna lista klubowych punktów na świecie na stałe wpisała się już w rozkładówkę tych odwiedzanych przez Svena. Garść „wybrańców” może być pewna, że za 12 miesięcy założyciel Cocoon Recordings ponownie się u nich zjawi. Watergate jest jednym z nich. Pojawiamy się tam regularnie, o czym relacjonowaliśmy na łamach Muno m.in po wizycie w 2016 roku. Prawdziwym rekordzistą w tym temacie jest jednak ROSSI, psychofan Svena, DJ związany z kolektywem Czarny Wosk.

Przygoda ze Svenem w Watergate zaczęła się 13 lat temu. Czekając w kolejce rozmawiałem z wieloma ludźmi z rozmaitych zakątków świata jak Sydney czy Singapur. Wtedy zrozumiałem, że to musi być coś naprawdę wyjątkowego, skoro ludzie przemierzają taki szmat drogi aby usłyszeć Svena w Berlinie. Większość ludzi kojarzy go z większych festiwali, gdzie gra bardziej znane techno tracki. Jego występy w Watergate różnią się od tego wizerunku diametralnie. 16-godzinne występy są dokładnie wyreżyserowane i rozpoczynają się na górnym poziomie klubu od w stylu Melchior Productions Ltd. – The Blessing. Podczas nich Sven wita się z każdym z osobna i dziękuję wszystkim za przybycie. Następnie tempo jest podkręcane i osiąga swój peak na numerach typu Planetary Assault Systems – Desert Races.

SVEN VÄTH STARTING SET @ SVEN VÄTH 50th BIRTHDAY MANNHEIM

Kończąc występ na górnym poziomie Sven stawia na bardzo emocjonalne nuty jak Soy Mustafa – Return Of The Anunnaki (John Tejada Remix). Pyta również wszystkich zgromadzonych, czy kontynuować występ na dolnym floorze. Entuzjazm ludzi w tym momencie jest nie do opisania. Każdy wie, iż to właśnie after na Waterfloor jest dopełnieniem całości. Sven, jako DJ starej daty, nie tylko świetnie gra z płyt winylowych, ale również doskonale posługuje się swoim rzemiosłem zabawiając ludzi. Zdejmuje koszulkę i robi z niej turban na głowie czy wychodzi na środek i tańczy z nami przy Dj Rolando – Knight of the Jaguar. Byłem zszokowany jak bardzo jest otwarty na interakcje z ludźmi. Pomyślałem sobie, iż muszę w jakiś sposób zachować w pamięci te momenty. I tak wpadłem na pomysł aby robić tracklisty z jego występów.

Sven Väth @ Time Warp Mannheim 2012 

Puszczona kilka lat później nuta przypomina nam, co dokładnie przeżywaliśmy w danej chwili. Jeden moment na pewno utkwił mi w pamięci na stałe. Ten, kiedy po zakończeniu grania każdy może podejść do Svena i swobodnie z nim porozmawiać. Sven jednoczy ludzi. Mógłbym rzecz, że sprawdza się powiedzenie, iż jeśli raz go usłyszysz w Watergate to będziesz wracać tam co roku. Osobiście uważam Svena za najwybitniejszego DJ-a na świecie. To artysta, który w odróżnieniu od jego rówieśników charakteryzuje się zawsze szerokim oraz co ważna świeżym repertuarem. No i ta charyzma nie spotykana u nikogo innego w tym biznesie. Niewątpliwie jego występy miały duży wpływ na mnie jako człowieka i sprawiły, iż oddałem się mojemu hobby jako DJ. Dzisiaj śmiało stwierdzam – Sven Vath changed my life…

Papa współcześnie

Wieść o najnowszym krążku Katharsis z 2022 roku szeroko odbiła się w całym środowisku muzycznym. Mało kto spodziewał się, że po 19 latach od ostatniego albumu Vätha , będziemy mogli raz jeszcze słuchać kompozycji wielkiego mistrza. Sven przez te kilkanaście lat zajmował się prosperowaniem agencji Cocoon oraz występami dj’skimi, które niezmiennie porywają tłumy na całym świecie.

Sven Väth – Catharsis

To, jak wybitnym selekcjonerem jest prawdopodobnie najważniejszy dziś DJ na świecie, mieliśmy okazję przekonać się przez tych kilkadziesiąt lat nie raz. Z produkcjami Svena sprawa wygląda nieco inaczej – jest to towar mocno deficytowy, raczej nikt już nie spodziewa się następnych utworów spod jego rąk. I jest to jeden z nielicznych przypadków, gdzie od artysty, który wyprzedaje hale i kluby, nie oczekuje się kolejnych wydawnictw. Svena kochamy za jego występ. Brak rozbudowywanej dyskografii w ostatnim czasie nie ma żadnego znaczenia.

via facebook.com/SvenVaethOfficial

Czego zatem możemy spodziewać się po występie Vätha w Gdańsku? Proibizowych klasyków, rytualnych brzmień, techno bangerów czy ucieczek w oldschoolowe brzmienie? Sami jesteśmy ciekawi, dlatego już teraz proponujemy zarezerwować sobie date 9 kwietnia 2023 roku. Zacieramy ręce. Król powraca!

Sven Väth w Gdańsku – łapcie bilety

Wizyta Papy Svena będzie wyjątkowym prezentem świątecznym dla Trójmiasta. Możliwość obcowania z tą żywą legendą muzyki elektronicznej w warunkach klubowych to unikalne przeżycie. Z pewnocią należy do tych, które pozostaną w pamięci na bardzo długo i zapisze się w annałach historii polskiego clubbingu. Bilety na wydarzenie kupicie u naszych przyjaciół z Biletomat.pl. Znając popularność Svena w naszym kraju spodziewamy się sold outu. Obecnie w sprzedaży jest już przedostatnia pula biletów w cenie 150zł.







Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →