Książka o historii dancehallu wychodzi już w październiku

Fot. Trench
News
Shabba Ranks dancehall

Run the Riddim: The Untold Story of '90s Dancehall To The World, zgłębia historię tego gatunku muzycznego poprzez analizę riddimów. Dowiedzmy się zatem czegoś więcej o tym najbardziej popularnym obecnie stylu na Jamajce.

Run the Riddim — limitowana edycja

Autor, Marvin Sparks bada początki i triumfy oraz chwile upadku dancehallu poprzez własne doświadczenie i obserwacje. Porozmawiał z ponad 30 selektorami, producentami, pionierami i innymi postaciami z branży, które pomagały kształtować historię i dziedzictwo gatunku. Sparks to Londyńczyk jamajskiego pochodzenia, który zgłębia tajniki tej muzyki.

Run the Riddim

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Run The Riddim będzie sprzedawany w ograniczonych ilościach i można go będzie kupić tylko przez 90 dni. Zamów książkę w przedsprzedaży tutaj.

Krótka historia dancehallu

Jego rdzeń tkwi w muzyce mento, który był stylem niskim wykształconym na połowie XIX wieku. Potomkowie afrykańskich niewolników, którzy wykazywali zdolności muzyczne, nauczyli się grać pod „białe ucho”, żeby umilać czas kolonizatorom. Mento przy tym głęboko czerpało z dziedzictwa duchowego Afryki. Przekształciło się następnie w reggae, a reggae z kolei w dancehall. Przy czym brzmienie dancehallu to po części historia przypadku oraz następstwo rozwoju technologii. W reggae obowiązywały dwa podstawowe rytmy: rockers i steppers, które w wymowie patois brzmią jak „riddims”.

Wayne Smith — Under Me Sleng Teng

Dancehall to właśnie muzyka oparta na nowych riddimach, przy czym z zachowaniem idei reggae’owego głównego rdzenia. Sleng Teng (1984) to pierwszy udokumentowany w pełni zdigitalizowany dancehallowy riddim, którego twórcami są Wayne Smith oraz King Jammy. Swoje charakterystyczne brzmienie sleng teng zawdzięcza również Eddie Cochranowi, amerykańskiemu gwiazdorowi rocka z lat 50. i 60. oraz japońskiej inżynierce Hiroko Okudzie, która zaprojektowała rockowe ustawienie fabryczne w Casio Casiostone MT-40 by imitowało utwór Cochrana Somethin’ Else. Smitha i King Jammiego zwyczajnie nie było stać na dużo droższą Yamahę, więc eksperymentowali z keybordem Casiostone, którego brzmienie było dość „osobliwe”. Under mi sleng teng to utwór, który ostatecznie zrewolucjonizował brzmienie najmodniejszej współczesnej muzyki jamajskiej.

Casio Casiostone MT-40 Rock preset

Manudigital mashup — Under Me Sleng Teng



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →