Nocne życie potrzebuje waszych pomysłów
Mimo wyjątkowo owocnego sezonu letniego, nocny sektor gospodarki wciąż boryka się z reperkusjami pandemii. Na szczęście dalej powstają nowe inicjatywy wsparcia branży rozrywkowej. Te często stawiają nie tylko na pomoc finansową, ale również na promocje różnorodności i bezpieczeństwa w lokalach. Czy podobne akcje pozwolą zmienić nocne życie na lepsze?
Pandemia drastycznie zmieniła krajobraz życia nocnego w wielu krajach. Najwięcej danych na ten temat napływa z Wielkiej Brytanii, gdzie od marca 2020 co piąty klub zamknął swoje drzwi na stałe. Lokale rozrywkowe w całej Europie muszą się obecnie borykać z całą serią problemów, z których tylko część stanowi pokłosie pandemii. Z pomocą występują nowe kampanie wsparcia życia nocnego, które pracując blisko z przedstawicielami branży, starają się odpowiedzieć na jej najbardziej naglące potrzeby.
Nocne życie w tarapatach
Okres zamknięcia to nie jedyny cios, jaki pandemia wyprowadziła w kierunku lokali rozrywkowych. W trakcie ostatnich dwóch lat pojawiła się seria nowych wyzwań, z którymi muszą borykać się ich właściciele. Dodatkowo już wcześniej występujące problemy stały się w tym okresie jeszcze bardziej dotkliwe.
Jednym z najpoważniejszych wyzwań dla lokali, które w swoich portfelach odczuwają wszyscy mieszkańcy Europy, jest inflacja. Kryzys ekonomiczny, będący jednym z konsekwencji pandemii, prowadzi do drastycznego wzrostu cen produktów i usług. Tym samym dla wielu lokali wyzwaniem staje się utrzymywanie pracowników czy opłacenie czynszu.
Próbowaliśmy walczyć z nimi w sądzie, ale z powodu rosnących kosztów prawnych i braku pozytywnych rokowań nie mamy innego wyjścia, jak tylko się wynieść. Jako mały, 200-osobowy lokal, który stara się promować dobrą muzykę, nie jesteśmy w stanie wygenerować wystarczających dochodów, aby przetrwać tak wysokie czynsze. Nie chcemy też rozpoczynać wyścigu, który dla nas zakończy się na kulturalnych pustkowiach. Nie będziemy organizować wieczorów tylko po to, żeby zarobić pieniądze na pokrycie tak wygórowanych czynszów
– Harry Foden, założyciel londyńskiego klubu Space 289.
Kryzys ekonomiczny to jednak niejedyny problem. Według brytyjskiej grupy The Night Time Industries Association (NTIA) kluby muszą walczyć również z brakiem zaufania uczestniczek i uczestników nocnego życia. Ten wynika przede wszystkim z regularnie napływających doniesień o napaściach seksualnych w klubach.
Brak zaufania do personelu klubów wiąże się również z problemami kadrowymi, jakie dotykają obecnie branżę. Według raportów NTIA wielu pracownikom i pracownicom lokali brakuje przeszkolenia i doświadczenia. Dotyczy to przede wszystkim obecnej w lokalach ochrony.
Pomysł za 50 tys. euro
Obecnie widzimy serię oddolnych inicjatyw działających na rzecz branży nocnej rozrywki. Jednym z ciekawszych przypadków jest zapewne projekt firmy Jägermeister. Znana marka alkoholu ogłosiła kampanię pod hasłem #SAVETHENIGHT we współpracy z berlińskim klubem Tresor. Organizatorzy chcą przeznaczyć 50 tys. euro na zrealizowanie pomysłów na odnowę nocnego życia. Panel ekspertów wybierze maksymalnie pięć projektów, stawiając na innowacje oraz działanie na rzecz społeczności i różnorodności branży.
Nie jest to jednak jedyny program wykraczający poza tradycyjne wsparcie finansowe. Na szczególną uwagę zasługuje kampania Fun Without Fear, pomagająca zapewnić bezpieczeństwo kobietom uczestniczącym w nocnym życiu. W swoich działaniach stawiają na edukowanie, przeciwdziałanie i wsparcie ofiar. Prowadzą szkolenia dla personelu klubów oraz kampanie w mediach. Kobiety, które doświadczyły przemocy seksualnej, mogą się natomiast zgłosić do ich placówki, gdzie otrzymają wsparcie bez stygmatyzacji.
Deklarujemy, że uwierzymy kobietom, które do nas przyjdą, nie będziemy ich osądzać i będziemy je wspierać przez całą ich drogę. Zapewnimy im odpowiednią pomoc, niezależnie od tego, czy będą chciały zgłosić się na policję, czy też nie
– mówiła przedstawicielka odpowiedzialnej za kampanię grupy Rape Crisis Tyneside & Northumberland.
Poza kampaniami stawiającymi na kreatywność uczestników i uczestniczek nocnego życia, jak i programach starających się zwalczyć konkretny problem społeczności, istnieją również inne koncepcje odnowy branży. Wspomniane NTIA od lat prowadzi własny projekt stawiający na zbieranie informacji wprost od społeczności. Prowadzona od 2016 roku ankieta dostarcza kluczowych danych dotyczących zróżnicowania pracowników i pracownic, działających „za kulisami” branży. Zdobyte dzięki niej informacje są konieczne do prowadzenia dalszej strategii odnowy i wprowadzania innowacji do branży nocnej.
Bardzo ważne jest, abyśmy śledzili różnorodność wśród pracujących za kulisami naszej branży. Potrzebujemy tych danych, abyśmy mogli określić, gdzie radzimy sobie dobrze, a gdzie moglibyśmy się poprawić. Nie możemy udawać, że nasz przemysł nie potrzebuje zmian, nakierowanych na różnorodność i integrację
– komentował Jamie Njoku-Goodwin, prezes UK Music.
Organizujesz wydarzenie i potrzebujesz bileterii lub wypromowania swojego wydarzenia?
W Biletomat.pl znamy się na tym, co robimy – dostarczamy emocje uczestnikom wydarzeń, a ich organizatorom zapewniamy 20-letnie doświadczenie w branży rozrywkowej, niezawodność i skuteczność. Chcesz się o tym przekonać? Sprawdź warunki współpracy z bileterią Biletomat.pl, która wraz z Muno.pl, Rytmy.pl i FTB.pl tworzy rodzinę marek grupy mediowej Time For Friends. Naszym celem jest Twój sukces, a dzięki kompleksowej obsłudze przy sprzedaży biletów i promocji wydarzeń jest on w zasięgu Twojej ręki. Dołącz do stale wydłużającej się listy naszych partnerów, z najbardziej znanymi klubami w Polsce i organizatorami największych imprez, koncertów i festiwali.