Rozbudowa obwodnicy A100 zagrożeniem dla berlińskich klubów
Jeśli proponowany siedemnasty etap przedłużenia nowej obwodnicy Berlina dostanie od władz zielone światło, to wiele popularnych klubów i miejscówek w rejonie dzielnic Mitte, Charlottenburg, Tempelhof i Neukölln przestanie istnieć. Dwa tygodnie temu odbyły się w mieście demonstracje przeciwko budowie drogi.
„Potrzebna wizja”
Rozbudowa autostradowej obwodnicy śródmieścia Berlina – Bundesautobahn 100 (czyli A100) jest obecnie na szesnastym etapie budowy i ma na celu zwiększenie pierścienia wokół miasta.
Zakładamy, że od 20 do 30 instytucji kulturalnych i klubów może lub będzie musiało zostać zamkniętych” – powiedział współorganizator demonstracji Maximilian Schirmer
Według berlińskiej inicjatywy Clubcommission, zbliżający się 17. etap, który będzie kosztował miasto kolejną kwotę oscylującą blisko miliarda euro, może zniszczyć aż 21 instytucji kulturalnych, jeśli miałby przebiegać przez Storkower Strasse w Ostkreuz. Lista zagrożonych klubów jest piorunująca: ://about blank , Club OST , Salon Zur Wilden Renate , ELSE , OXI i nowo otwarty klub Club M01. Kolejnymi miejscówkami, które mogą podzielić los Syndikatu, gdy plan wejdzie w życie to bar Zuckerzauber, skatepark E-LOK, niezależne kino Zukunft i cocktail bar Krass Böser Wolf. Przedłużenie stało się kwestią sporną zarówno wśród polityków lokalnych, jak i krajowych; lewicowy Sojusz90 (Zieloni) i SPD sprzeciwiają się ekspansji, podczas gdy partie centrowe i prawicowe, takie jak CDU, FDP i AfD, opowiadają się za siedemnastym etapem. Lokalni politycy nie wydali żadnego konkretnego oświadczenia na temat tego, czy inwestycja będzie kontynuowana – istnieje jednak duże ryzyko gwałtownego wzrostu czynszu w terenie, gdzie miałaby zostać dokonana nowa inwestycja.
Na obszarze tej niezwykle groźnej budowy, znajduje się w sumie około 21 obiektów kulturalnych. Z drugiej strony, jeśli zdecydują się nie budować autostrady, istnieje zagrożenie, że wartość nieruchomości wzrośnie, a właściciele mogą dążyć do jeszcze bardziej dochodowych parceli, takich jak budynki mieszkalne lub biurowe. Tak więc w każdym przypadku, niezależnie od tego, czy zbudują drogę, czy nie, musimy mieć plan lub wizję dla tego obszaru — powiedział Lutz Leichsenring z berlińskiej Clubcommission, w rozmowie z Mixmagiem.