Poczuć dźwięk. „Music for PlayStation” wykorzystuje wibracje kontrolera do odtwarzania muzyki dla niedosłyszących graczy
Niepełnosprawny artysta dźwięku z Wellington opracował Music for PlayStation – kolekcję pięciu muzycznych „utworów wibracyjnych”.
PlayStation dla każdego
Music for PlayStation wykorzystuje funkcję wibracji kontrolera PlayStation 5 DualSense do odtwarzania muzyki, o której jej twórca Jesse Austin-Stewart mówi, że jest przeznaczona dla „każdego typu odbiorców, również tych posiadających poważne problemy ze słuchem”.
Najprościej można określić Music for PlayStation jako swoisty bezpłatny album muzyczny zawierający pięć numerów, do których odtworzenia potrzebujemy jedynie kontrolera, a nie całej konsoli Sony. Aby posłuchać nagrań, wystarczy, że podłączymy PlayStation 5 DualSense do komputera stacjonarnego lub laptopa i odtworzymy dźwięk – od tego momentu kontroler powinien zacząć wibrować wraz z muzyką.
Te utwory można tylko poczuć, a nie usłyszeć. Zostały zaprojektowane tak, aby zarówno osoby słabo słyszące, jak i głuche mogły angażować się w nie na równych warunkach
– tłumaczy Jesse Austin-Stewart.
Music for PlayStation
Muzyka bez barier
Music for PlayStation miał swoją premierę 25 listopada i jest dostępny strumieniowo we wszystkich popularnych serwisach streamingowych, od Spotify do Tidala, a także do darmowego pobrania na Bandcamp. Strona Jesse’ego posiada instrukcje konfiguracji zarówno dla komputerów z systemem Windows, jak i Mac.
Austin-Stewart jest nowozelandzkim kompozytorem i artystą dźwiękowym, który obecnie pracuje w ramach kampanii Attitude is Everything, nad tym, aby „dziedzina dźwięku przestrzennego była bardziej inkluzywna”. Attitude is Everything prowadzi również trzyletni program mający na celu zwiększenie możliwości dla osób głuchych i niepełnosprawnych w przemyśle muzycznym.
Jako osoba niepełnosprawna jestem stale świadomy tego, jak bariery technologiczne wykluczają ludzi z cyfrowego świata. Mój nowy produkt dąży do promowania włączenia wykluczonych dotąd osób w usługi i dobra, jakie dostarczają nam nowe technologie. Pokazałem Music for PlayStation członkom społeczności osób niedosłyszących i głuchych, a ich odpowiedź była jednoznaczna – po prostu się w nim zakochali i poczuli, że mogą angażować się w odbiór muzyki w podobny sposób, w jaki robią to osoby słyszące
– dopowiada Austin-Stewart.