Austra wystąpi w Polsce. Kanadyjczycy zagrają w Warszawie
Trzy lata mijają od premiery Future Politics, ostatniej płyty w dorobku kanadyjskiej grupy Austra. Formacja dowodzona przez charyzmatyczną producentkę i wokalistkę Katie Stelmanis, zdaje się przebudzać z zimowego snu. Zespół podzielił się zwiastunami nowego materiału oraz zapowiedział trasę koncertową. W jej ramach Austra odwiedzi Polskę, a dokładniej Warszawę.
Austra. 2011: electro-goth-pop, debiut, zachwyty Stereogum i Pitchforka
By zrozumieć fenomen zespołu, należy cofnąć się prawie dekadę wstecz. Jako Austra, grupa zaczęła funkcjonować już w 2009 roku, lecz to rok 2011 okazał się przełomowy dla muzyków. To właśnie wtedy ukazał się singiel Lose It. Numer szturmem podbił ówczesną muzyczną blogosferę, w tym gusta redaktorów Stereogum czy Pitchforka. Grupę zaczęto stawiać w jednym rzędzie z takimi postaciami jak Bat For Lashes czy Zola Jesus, a ich muzykę określać mianem electro-goth/art-popu.
Popularność Lose It zaczęła zataczać coraz szersze kręgi zarówno wśród słuchaczy, jak i krytyków. Utwór pochodził z debiutanckiego krążka kanadyjskiego zespołu, Feel It Break. Podobnie jak zapowiadający go singiel, album osiągnął wielki sukces i utorował swoim autorom drogę na sceny najważniejszych klubów i festiwali na świecie.
Austra. Lata 80. znów w drodze na klubowe parkiety
Nowatorskie podejście do synth popu, połączenie inspiracji z lat 80. ze współczesną sceną indie z Toronto czy Londynu, a do tego niemal klubowe zacięcie. Austra wdarła się przebojem nie tylko do przenośnych odtwarzaczy, a także na parkiety modnych miejscówek. Zarówno Lose It, a później także inne utwory Kanadyjczyków, szybko stały się cennym źródłem inspiracji dla producentów i didżejów. Numery Austry wylądowały na remikserskich warsztatach takich postaci, jak m.in. Planningtorock, Ikonika, MNDR, Still Going czy Peter Van Hoesen.
Katie Stelmanis. Twarz, głos i serce zespołu
Od samego początku, krytycy szczególną uwagę przywiązywali do postaci Katie Stelmanis. Założycielka i liderka grupy wyróżnia się nie tylko kreowanym wizerunkiem i barwą głosu. Wyraziste są także jej poglądy, m.in. w sprawie dyskryminowania osób homoseksualnych, polityki czy feminizmu.
Jako autorka tekstów i główna kompozytorka muzyki, Stelmanis stara się w piosenkach Austry poruszać ważne dla siebie kwestie i przemycać własne opinie w ich zakresie. Jak sama przyznaje, nie ma zamiaru nikogo pouczać czy narzucać swojego zdania, a jedynie prowokować do refleksji lub dyskusji. Wszak twórczość zespołu Austra nie ma charakteru protest-songów. To liryczne, pełne emocji utwory skąpane w elektropopowym anturażu dźwięków.
Rozdział drugi: Olympia
Kolejne lata i premiery dla Stelmanis i spółki były niemal równie udane, co debiut. Olympia, drugi longplay w dorobku grupy, spełnił oczekiwania fanów, a jednocześnie zaskoczył nieco inną stylistyką niż ta z Feel It Break. Prawdziwym sukcesem okazał się wybór na singiel numeru Painful Like. Kolejny raz Austra zafundowała nam elektropopowy banger o klubowym charakterze.
Materiał z drugiej płyty był dojrzalszy i spójniejszy niż miało to miejsce na debiucie. Krytycy zwracali uwagę na to, że Austra jeszcze mocniej skręciła w kierunku lat 80., ocierając się o disco. Świetnym tego przykładem jest jeden z najbardziej udanych utworów z drugiej płyty Kanadyjczyków, We Become.
Z bagażem dwóch długogrających płyt zespół z powodzeniem koncertował po całym świecie. Austra wystąpiła również w Polsce, m.in. na OFF Festivalu w 2013 roku. Tego samego roku formacja pojawiła się w stołecznym klubie Basen. Cztery lata później, już przy promocji swojej trzeciej płyty, Kanadyjczycy zagrali ostatnie jak dotąd koncerty w Polsce. Minitrasa objęła warszawskie Niebo, krakowski Kwadrat oraz trójmiejskie B90.
Rozdział trzeci: Future Politics. Elektropop na sterydach
Wspomniana wyżej trzecia płyta, nosząca tytuł Future Politics, pojawiła się w 2017 roku. Muzycznie Katie Stelmanis postawiła na połamane, momentami surowe brzmienie. Eklektyczny miks elektroniki i popu nieco na wzór Grimes czy Fever Ray, spotkał się z mieszanymi odczuciami ze strony dotychczasowych fanów. Bardziej niż na brzmieniu, skupiono się przekazie i w tym aspekcie krążek został powszechnie doceniony. Światopoglądowy charakter muzyki Austry wybrzmiał mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. Sama Stelmanis tłumaczyła towarzyszące materiałowi inspiracje m.in. sprzeciwem wobec polityki prezydenta Donalda Trumpa. Jednak krążek Future Politics nie miał za zadanie kreślić ponurych scenariuszy. Wręcz przeciwnie – przez album niosło się echo nadziei, jak choćby związanej z tym, że rozwój technologii pozwoli nam walczyć m.in. ze zmianami klimatu.
Ostatecznie płyta odniosła mniejszy sukces niż poprzedniczki, jednak stała się dla zespołu otwarciem na nową publiczność. Zdominowane przez bas kawałki, jak choćby 43, odsunęły na bok letnie wspomnienia rodem z Olympii i popchnęły grupę w kierunku jeszcze bardziej osadzonych w klubowej stylistyce słuchaczy. Nie bez znaczenia pozostał wspomniany przekaz tekstów, podkreślony mocniej niż kiedykolwiek. Muzykę Austry zaczęto oceniać w zdecydowanie szerszym ujęciu niż jedynie jako „dostawców chwytliwych, elektropopowych piosenek”.
Rozdział czwarty: nowy materiał i koncert w Polsce
Ostatnie lata w wydaniu Austry spowiła wydawnicza cisza. We wrześniu ubiegłego roku, za pomocą mediów społecznościowych, zespół dał pierwszy sygnał mogący zwiastować powrót i nowy materiał. Dziś otrzymaliśmy jego próbkę w postaci utworu Risk It.
Nowe nagrania zespołu zapewne będzie można usłyszeć w czasie nadchodzącego koncertu w Polsce. Grupa wystąpi 20 maja w warszawskim klubie Niebo. Sprzedaż biletów na to wydarzenie ruszy na stronie Biletomat.pl już jutro, o godzinie 11:00.