Tauron Nowa Muzyka 2013 – DZIEŃ 1

Clubbing

Piątek, 23 sierpnia 2013
godz: 16:00

Dolina Trzech Stawów

ul. Trzech Stawów, Katowice

Pokaż na mapie Pokaż na mapie

Festiwal Tauron Nowa Muzyka | 22-25.08.2013 – Katowice | Nowa Siedziba Muzeum Śląskiego


BadBadNotGood, Adrian Sherwood, London Grammar, Darkstar kolejnymi artystami VIII edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Chociaż działają razem zaledwie od trzech lat, a cała ich dyskografia to jak na razie dwie oficjalne płyty, jedna ep-ka i dwa albumy koncertowe, trudno sobie wyobrazić lepszy zespół na koncert otwarcia ósmej edycji Tauron Nowa Muzyka, niż BadBadNotGood. Muzyka kanadyjskiego tria, łączy wszystkie nurty współczesnych brzmień, które od lat staramy się promować podczas festiwalu, pokazując, że tak naprawdę wszystkie granice pomiędzy gatunkami są kwestią umowną, a jazzowe z ducha trio może zachwycić publiczność, wychowaną na albumach mistrzów tanecznej elektroniki i awangardy.

22.08.2013 KONCERT OTWARCIA – BADBADNOTGOOD

Galeria Szyb Wilsona (Katowice)

Matthew Tavares, Alexander Sowinski i Chester Hansen zagrają po raz pierwszy w Polsce w dniu otwarcia naszego festiwalu, a ich występ odbędzie się – już tradycyjnie – w industrialnych przestrzeniach Galerii Szyb Wilson w Katowicach.  Tym razem w betonowych murach ogromnej hali usłyszycie post-jazzowe covery takich gwiazd współczesnego hip-hopu, jak Kayne West, czy Odd Future (z którymi BBNG ściśle współpracuje, wspierając ich podczas występów na żywo), zagrane przez zespół, który w zaledwie dwa miesiące od pierwszego występu, zaproszony został do wspólnych koncertów przez samego Roy’a Ayersa, jedną z największych gwiazd w historii jazzu i soulu. Przygotujcie się na jazz, jakiego jeszcze nigdy wcześniej nie słyszeliście, zbudowany wokół szalonych perkusyjnych solówek i hip-hopowych rytmów, sampli z utworów Björk i Jamesa Blake’a, jazz, który potrafi wywołać klasyczne pogo nawet na najbardziej konserwatywnych imprezach miłośników muzyki improwizowanej.  Jedna z najważniejszych grup drugiej dekady XXI wieku, już w sierpniu, na jedynym koncercie w Polsce.

Kolejnym klasykiem, którego będziecie mieli okazję posłuchać w czasie tegorocznej odsłony Tauron Nowa Muzyka, jest prawdziwy mistrz oldschoolowego dubu, człowiek, który pomógł jamajskim technikom produkcji dźwięku rozprzestrzenić się w całej Europie, jeden z najważniejszych producentów lat osiemdziesiątych, współodpowiedzialny za sukcesy takich gwiazd jak P.I.L czy The Pop Group – Adrian Sherwood. Słynący z współpracy z Lee „Scratchem” Perrym, Kingiem Tubbym i innymi mistrzami różnych odmian reggae, autor doskonale przyjętych albumów Becoming a Cliche i Never Trust A Hippie pojawi się na naszym festiwalu ze swoim najnowszym projektem, zupełnie odmienioną wersją ubiegłorocznej, świetnej płyty Survival and Resistance, a na scenie towarzyszył mu będzie Rob Ellis, znany lepiej jako Pinch, młoda gwiazda dubstepu i autor niezwykle przebojowej płyty Underwater Dancehall, na której udało mu się połączyć klasyczne jamajskie gatunki z bristolskim brzmieniem lat 90-tych spod znaku Massive Attack i bezkompromisowymi basowymi rytmami. Jeden z największych klasyków współczesnej elektroniki i wciąż poszukujący młody artysta łączą swoje siły, wytyczając zupełnie nowe ścieżki i pokazując, że bez jamajskiej rewolucji muzycznej z lat 60-tych i 70-tych ubiegłego stulecia, współczesna muzyka taneczna wyglądałaby zupełnie inaczej.

Do grona zespołów debiutujących w Polsce podczas naszego festiwalu dołącza w tym roku także trio London Grammar, młody zespół z Nottingham, który zaskoczył wszystkich w tym roku rewelacyjną ep-ką Metal & Dust, na której zaprezentowali dwa eteryczne, taneczne kawałki, odwołujące się z jednej strony do klasyki trip-hopu, z drugiej zaś do folku i muzyki klasycznej. Porównywani jednocześnie do Florence and the Machine i Adele, budują swoją muzykę wokół tanecznych rytmów, przesterowanych gitar i charakterystycznego głosu wokalistki Hannah Reid, a ich katowicki koncert będzie doskonała okazją do tego, by usłyszeć po raz pierwszy na żywo utwory z ich debiutanckiego albumu Settle, który ukaże się w czerwcu tego roku.

Na finał ósmej edycji Tauron Nowa Muzyka przygotowaliśmy tym razem coś dla wszystkich wielbicieli psychodelicznego popu i zaprosiliśmy do występu w katowickim kościele ewangelicko-augsburgskim niesamowite brytyjskie trio Darkstar, które powróciło w tym roku po trzyletniej przerwie z nowym albumem News from Nowhere, opublikowanym przez wytwórnię Warp.

25.08.2013 KONCERT ZAMKNIĘCIA – DARKSTAR

Ewangelicki Kościół Zmartwychwstania Pańskiego w Katowicach

Chociaż zaczynali karierę jako jedna z wielu, nie wyróżniających się niczym szczególnym kapel dubstepowych, bardzo szybko okazało się, że w muzyce Darkstar tkwi energia i pomysłowość znacznie przekraczająca ramy tego gatunku, a zaangażowanie wokalisty Jamesa Buttery’ego okazało się strzałem w dziesiątkę, który kompletnie odmienił ich muzykę. 

Łagodząc brzmienie i rezygnując z basowych pochodów na rzecz melodyjnych kompozycji i tanecznych rytmów, brytyjskie trio zaprezentowało zupełnie odmienną wersję indie-popu, w którym syntezatorowe brzmienia stanowią doskonałe uzupełnienie popisów wokalnych Buttery’ego, potrafiącego nasycić swoje piosenki niezwykła melancholią i nostalgią. Koncert Darkstar już w niedzielę 25 sierpnia, ilość miejsc ograniczona.

Bilerty dostępne na www.muno.pl
______________________________________________________________

Camping

Lokalizacja: Dolina Trzech Stawów / ul. Lotnisko / Katowice

– pełne zaplecze sanitarne
– punkt gastronomiczny
– w pobliżu pola namiotowego centrum handlowe
– wypożyczalnia rowerów
punkt umożliwiający doładowanie telefonów komórkowych

Ceny:

w dniach: 23-24.08 – 20zł
w dniach: 22-25.08 – 40zł

______________________________________________________________

Więcej informacji na:

www.festiwalnowamuzyka.pl


Brandt Brauer Frick Ensemble, Robag Wruhme, OCET, Sohn, Mimetic, Niwea to kolejni artyści VIII edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Pamiętając, jak wielu z Was nie zmieściło się do wypełnionego szczelnie namiotu i musiało zrezygnować z wysłuchania porywającego techno-jazzowego koncertu Brandt Brauer Frick Ensemble, w tym roku postanowiliśmy zaprosić ich po raz kolejny, korzystając z okazji jaką było opublikowanie przez zespół najnowszej, doskonale przyjętej płyty Miami. Brandt Brauer Frick Ensemble powracają do Katowic, tym razem z gościnnym udziałem wokalistki Eriki Janunger oraz zestawem piosenek, zupełnie odmiennych od tego, co prezentowali na dotychczasowych albumach. Wśród gości zaproszonych do współpracy nad Miami znalazł się między innymi Jamie Lidell oraz legendarna wokalistka Gudrun Gut, a sama płyta to dziesięć przebojowych kompozycji, opisujących 24 godziny z życia Miami.

Trio ponownie sięgnęło po sprawdzone pomysły, odzierając techno z wszystkich ozdóbek i postawiło na skomplikowane rytmy połączone z niepokojącymi odgłosami, obecność wokalistów nadała jednak ich muzyce zupełnie nowego wymiaru i zamieniła ich występy w niesamowite widowiska, przywodzące na myśl połączenie występu pozbytej wszelkich zahamowań orkiestry kameralnej, z występami legendarnego Kraftwerka. Jeśli nie udało się Wam zobaczyć ich w zeszłym roku, już w sierpniu będziecie mogli to nadrobić, podziwiając Brandt Brauer Frick Ensemble w zupełnie nowej odsłonie, z towarzyszeniem muzyków odpowiedzialnych za jeden z najlepszych koncertów w historii naszego festiwalu oraz zjawiskowej wokalistki!

Do grupy artystów z obszaru niemieckojęzycznego dołącza także SOHN, zmęczony Londyńczyk, który przeniósł się do Wiednia i tam rozpoczął karierę muzyczną, zaskakując odbiorców w 2012 roku Ep-ką zatytułowaną The Wheel, zawierająca trzy melancholijne utwory, które zostały określone przez krytyków mianem sadwave. Łącząc ciepłe brzmienia syntezatorów i rytmy z automatu perkusyjnego, Sohn tworzy muzykę idealnie dopasowaną do własnych popisów wokalnych i opowiadania o przygnębiających fragmentach życia w wielkim mieście. Porównywany z Jamesem Blakiem, pojawi się w Polsce po raz pierwszy, przywożąc premierowy materiał przygotowywany na debiutancki album, który powinien ukazać się w tym roku w zasłużonej wytwórni 4AD.

Nasz kolejny gość również pochodzi z Niemiec i możecie go pamiętać jako podporę doskonałego duetu Wighnomy Brothers, tworzonego wraz z Sörenem Bodnerem. Ich wspólna kariera trwała prawie dwanaście lat, zaprowadziła obu muzyków na najważniejsze klubowe i festiwalowe sceny na całym świecie, przyniosła im też olbrzymie uznanie wśród fanów deep house, który to gatunek muzyczny w ich wykonaniu wzbogacony został o elementy jazzu, soulu i funka. Drogi muzyków rozeszły się w 2009, a już chwilę później Robag Wruhme rozpoczął solową karierę, która jak na razie zaowocowała dwoma doskonale przyjętymi płytami – Wuppdeckmischampflow i Thora Vukk – oraz remiksami między innymi takich gwiazd jak Modeselektor. Jego solowe dokonania, to wypadkowa fascynacji mrocznym ambientem połączonym z typowo klubowymi przebojami tanecznymi oraz elementami field recordingu. Katowicki koncert będzie pierwszym występem tego artysty na Śląsku.

Po następnego artystę wybraliśmy się do Szwajcarii. Mowa o dyrektorze  artystycznym Electron Festival, Jeromie Soudan, podporze kultowej formacji Art Zoyd i twórcy projektu Mimetic, z którym przyjedzie na nasz tegoroczny festiwal. Klasycznie wykształcony muzyk jest obecny na scenie od ponad piętnastu lat, w tym czasie produkował albumy, tworzył nagradzaną muzykę do przedstawień tanecznych i teatralnych, pisał ścieżki dźwiękowe do takich klasycznych filmów jak Metropolis czy Człowiek z Kamerą oraz grywał na perkusji w industrialowej grupie Von Magnet. Jako Mimetic działa od 1998 roku, nagrał pod tym pseudonimem co najmniej 15 albumów dla różnych niezależnych wytwórni europejskich i pokazał się jako artysta, dla którego w muzyce nie ma żadnych granic. Od hip-hopu do grime, od rave do IDM, od tanecznych hymnów do industrialowego ataku ścianą dźwięków – podczas jego koncertów wszystko łączy się ze wszystkim, tworząc niepowtarzalne, porywające show, uzupełnione zazwyczaj doskonałymi wizualami.

Fascynujące widowiska to również specjalność grupy Ocet – szalonego i zamaskowanego post-jazzowego tria stawiającego na czysty improwizowany żywioł, w którym pomysły znane chociażby z płyt Jamesa Blake’a czy BADBADNOTGOOD, zyskują niesamowite aranżacje, rozpisane na laptopy, elektronikę i jazzowe instrumenty, a wirtuozerska perfekcja wszystkich muzyków idzie ręka w rękę z upodobaniem do ciągłego zaskakiwania odbiorców. Balansująca na styku różnych gatunków muzycznych stylistyka grupy nie pozwala na ich łatwe zaszufladkowanie, a ich koncerty to nieustająca gra z oczekiwaniami publiczności i szaleńcza ekspresja rozpisana na instrumenty akustyczne i elektronikę. Kim są i skąd pochodzą? Nie wiemy. Co potrafią? Rozpalić każda publiczność.

Jak zwykle nie zapominamy też o najciekawszych przedstawicielach polskiej muzyki ostatnich lat, a wśród zaproszonych gości pojawi się także Niwea – jedno z największych zaskoczeń w polskiej muzyce ostatnich lat, doskonały duet złożony z Dawida Szczęsnego i Wojciecha Bąkowskiego, którzy łącząc nową falę z brutalną liryką tekstów nadali muzyce tanecznej niepokojący i apokaliptyczny wymiar. Minimalistyczny klimat ich występów, kamienne twarze obu wykonawców, teksty opisujące XXI-wieczne rozterki i zaskakujący antyprzebój Miły młody człowiek sprawiły, że nie bez przyczyny uznaje się Niweę za jeden z najważniejszych polskich zespołów ostatniej dekady, twórców konsekwentnie stojących obok głównych nurtów tanecznej elektroniki i potrafiących jej nadać mocno osobisty, przejmujący wymiar


 

Tosca, Jamie Lidell, Öszibarack kolejnymi artystami VIII edycji Tauron Nowa Muzyka Katowice 2013.

Kiedy w 1997 roku wydali swój debiutancki album, zatytułowany Opera, uznano ich za kolejnych przedstawicieli prężnej wtedy sceny trip-hopowej, o tyle egzotycznych, że pochodzących z Wiednia.  Trzy lata później, gdy zaprezentowali swoją kolejną płytę – Suzuki – mówiono, że przywracają na scenach klubowych uwielbienie dla latynoskich rytmów. Od tego czasu dołożyli do swojej dyskografii albumy z muzyką fortepianową, dubowe remixy swoich największych przebojów, zaczęli również współpracować z mniej lub bardziej znanymi austriackimi wokalistkami i wokalistkami, stając się w swoim kraju prawdziwą muzyczną instytucją, a w 2009 roku ich działalność muzyczna została nagrodzona austriacką nagrodą Amadeusza dla najlepszej grupy pop/rockowej. Łącząc klubowe rytmy, popową wrażliwość i nieustającą pasję do eksperymentowania z różnymi rodzajami muzyki, Richard Dorfmeister i Rupert Huber, działający wspólnie od 1994 roku jako Tosca, zapracowali sobie w ciągu tych prawie dwudziestu lat na miano klasyków muzyki elektronicznej i nowych brzmień, a my, korzystając z okazji jaką jest pojawienie się w  tym roku ich najnowszego albumu Odeon, postanowiliśmy zaprosić legendarny duet po raz pierwszy do Polski. Jak brzmi i wygląda Tosca w 2013 roku? Przekonacie się już w ostatni weekend sierpnia, kiedy to obaj austriaccy mistrzowie pojawią się na naszej scenie z niesamowitym audio-wizualnym show, przygotowanym specjalnie na potrzeby prezentacji materiału z najnowszej płyty.

Zupełnie nowych piosenek możecie się również spodziewać po naszym kolejnym gościu, którego wielu z Was wyczekuje od 2008 roku, kiedy to całkowicie zahipnotyzował publiczność naszego festiwalu, odbywającego się jeszcze wtedy w Cieszynie. Pięć lat później muzyka Jamiego Lidella nie straciła ani odrobiny ze swojej świeżości, a brytyjski wokalista i kompozytor stał się jednym z najbardziej cenionych artystów, związanych z szeroko pojętą muzyką elektroniczną. Wraca do nas z zupełnie premierowym materiałem, wydanym w tym roku na albumie zatytułowanym po prostu Lidell, będącym wypadkową eksperymentów znanych z Multiplay i chwytliwych przebojów, którymi zasłynął na opublikowanej w 2010 roku płycie Compass, uznawanej powszechnie za jeden z najlepszych albumów XXI wieku. Minimalistyczne brzmienia prosto z Berlina, przeplatane z funkiem, soulem i wokalnymi popisami, miksowanie na żywo kolejnych partii głosu i instrumentów – wszystko to sprawia, że występy Lidella stanowią niezapomniane widowisko, w którym charyzmatyczna osobowość wokalisty odgrywa równie wielką rolę, co muzyka, a publiczność jest co chwilę zaskakiwana zupełnie niespodziewanymi pomysłami, tworzącymi jednorodną, hipnotyczną całość.

Hipnotyczne wrażenia zapewni Wam także jedna z najbardziej cenionych polskich kapel, eksperymentujących z muzyką z pogranicza rocka i elektroniki – Öszibarack.  Zespół pojawi się w Katowicach z premierowym materiałem z tegorocznej płyty 12, która ukazała się w kwietniu i już bywa opisywana jako jeden z żelaznych kandydatów do tegorocznej polskiej płyty roku. Sięgając po wzorce znane z krautrocka, dance punka, czy rave’owej klasyki, Öszibarack w 2013 roku jest zupełnie innym zespołem, niż grupa która nagrywała takie płyty jak Moshi Moshi i Plim Plum Plam, a ich najnowsze kompozycje, stworzone bez udziału towarzyszącej im wcześniej wokalistki, to prawdziwe koncertowe killery, zdolne wprowadzić w trans nawet najbardziej wybredną publiczność.

 

 


 

Two Fingers (projekt Amona Tobina), Deptford Goth i UL/KR kolejnymi artystami VIII edycji Tauron Nowa Muzyka 2013.

Mieliście okazję zobaczyć go w 2007 roku w Cieszynie, kiedy pełnił rolę najważniejszej gwiazdy drugiej edycji naszego raczkującego jeszcze wtedy festiwalu. Pojawił się u nas tuż po premierze swojego szóstego albumu – Foley Room – i dał prawie dwugodzinny niezapomniany koncert, wspominany do dziś z olbrzymim sentymentem przez wszystkich uczestników tego wydarzenia.

Ponownie zaprosiliśmy go w roku 2011, wierząc, że spektakularne show, towarzyszące premierze jego najnowszego albumu ISAM pasuje idealnie do natury naszego festiwalu i Waszych oczekiwań na temat tego, jak powinien wyglądać najlepszy mały europejski festiwal muzyki elektronicznej. Nie zawiedliśmy się. Wasza reakcja na występ brazylijskiego mistrza była więcej niż entuzjastyczna, a sam koncert, rozpisany na światło i połamane rytmy był bez wątpienia jednym z punktów kulminacyjnych w ośmioletniej historii festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Minęły dwa lata i zapraszamy go po raz trzeci. Nie dlatego, że skończyły nam się pomysły na nowych artystów, nie dlatego, że wszyscy jesteśmy jego zdeklarowanymi fanami (chociaż jesteśmy).

Wierzymy po prostu, że festiwale bez Amona Tobina są słabszymi festiwalami, niż te, na których się pojawia. Wierzymy, że Amon Tobin przynosi szczęście zarówno Wam, jak i nam.

Tym razem zagra dla Was w jednym ze swoich najoryginalniejszych wcieleń – jako Two Fingers – towarzyszącym mu od 2008 roku. To właśnie pod tym pseudonimem opublikował w 2009 roku płytę, zatytułowaną  po prostu Two Fingers, na której chyba po raz pierwszy sięgnął po elementy grime i dubstepu, zaskakując swoich wiernych fanów niezwykłą surowością i brutalnością muzyki, stworzonej we współpracy z drugim członkiem tego projektu Joem Chapmanem, znanym lepiej, jako Doubleclick.

Na kolejną płytę firmowaną tym pseudonimem musieliśmy czekać aż do zeszłego roku, kiedy to Tobin, działając tym razem jako solista opublikował album Stunt Rhytms, będący – jak mówi sam brazylijski mistrz – „listem miłosnym do klasycznego hip-hopu”. To właśnie utwory z tej płyty oraz jeszcze nowsze produkcje Two Fingers będziecie mogli usłyszeć już w sierpniu w Katowicach. Wierzymy, że niezależnie od tego, czy będzie to Wasze pierwsze, czy też trzecie spotkanie z Amonem Tobinem na naszym festiwalu, wyniesiecie z niego naprawdę niezapomniane wrażenia.

Wrażeń nie powinno także zabraknąć na koncercie Deptford Goth, jednego z najnowszych nabytków zasłużonej wytwórni Merok Records, znanej między innymi ze współpracy z Crystal Castles i Klaxons. Z pseudonimu domyślać można by się było artysty poszukującego inspiracji w mrocznych odmianach muzyki elektronicznej, nie jest to jednak do końca prawda. Muzyka pochodzącego z Londynu Daniela Woolhouse’a to wypadkowa współczesnego melancholijnego R&B spod znaku Jamesa Blake’a i Jamiego Woona, cytatów z klasycznego bluesa, rytmów, kojarzących się z housową klasyką lat 90-tych i niesamowitego wokalu, snującego mroczne historie. Opublikowana w tym roku debiutancka płyta młodego artysty – Life After Defo – okazała się jednym z najcieplej przyjmowanych albumów pierwszej połowy 2013 roku, a jego sierpniowy przyjazd do Katowic będzie pierwszym występem tego obiecującego artysty w Polsce.

Po raz pierwszy na naszym festiwalu pojawi się też jeden z najciekawszych polskich zespołów z ostatnich kilku lat – UL/KR – czyli elektroniczno-gitarowy duet Błażeja Króla i Maurycego Kiebziaka-Górskiego. Ich ubiegłoroczny debiut stał się jedną z największych sensacji w polskiej muzyce niezależnej, zachwycając wszystkich – od krytyków po Katarzynę Nosowską – a popularność jaką cieszyły się nagrania z tej płyty, prezentowane we wszystkich ogólnopolskich radiostacjach, przełożyły się na popularność, raczej nieznaną innym polskim wykonawcom niszowych odmian muzyki popularnej. W sierpniu zagrają w Katowicach materiał ze swojej najnowszej płyty, tegorocznego Ament, gdzie jak sami twierdzą: „próbowali grać ambient, a wyszły im piosenki z bulgocących bagien”.

 


 

 

Squarepusher, Jon Hopkins, Zebra Katz i Mik Musik Showcase dołączają do artystów VIII edycji Tauron Nowa Muzyka 2013

Nowe brzmienia to nie tylko muzyka ignorująca skostniałe granice między gatunkami i przesuwająca granice tego, co zwykle uważa się za muzykę, ale także widowiskowe, multimedialne występy artystów, dla których elementy wizualne są równie istotne, co zaskakujące i niecodzienne pomysły muzyczne.

Mieliśmy już okazję ogłosić jakiś czas temu, że na tegorocznym festiwalu Tauron Nowa Muzyka zagości berlińska supergrupa Moderat, której koncert w otoczeniu trzech gigantycznych ekranów przywodzi na myśl najbardziej kultowe występy legendarnego Kraftwerka, dwa lata temu zaś gościliśmy niezapomniane, LEDowe widowisko Amona Tobina ISAM Live, w którym światło i obraz odgrywały równie ważną rolę, co dźwięk.

Kontynuując tę tradycję, w tym roku oprócz Moderata, postanowiliśmy zaprosić  jednego z najważniejszych klasyków brytyjskiej muzyki elektronicznej, legendarnego Squarepushera, który przyjedzie do Katowic ze swoim audio-wizualnym show Ufabullum!

Możecie się spodziewać wielowymiarowego ataku na wszystkie Wasze zmysły, ponieważ wydaną w ubiegłym roku płytą pod tym samym tytułem, brytyjski artysta wrócił do swoich drum’n’basowych i post-jazzowych korzeni, korzystając jednocześnie z syntezatora video, który pozwolił mu przełożyć dźwięki na światła i wizualizacje. Hipnotyczne świetlne wzory, muzyka, działająca na kilkunastu różnych poziomach emocjonalnych i artysta, ukrywający się pod LED-ową maską – przygotujcie się na jeden z najważniejszych występów na tegorocznym festiwalu Tauron Nowa Muzyka!

Równie wielkim wydarzeniem może okazać się koncert Jona Hopkinsa, który pojawi się w Katowicach z utworami ze swojej czwartej, najnowszej solowej płyty – Immunity.

Premierę albumu przewidziano na przełom czerwca i lipca tego roku, a już w sierpniu będziecie mogli posłuchać jak jeden z najciekawszych współczesnych mistrzów muzyki elektronicznej, artysta porównywany do takich sław jak Brian Eno i stały współpracownik największych gwiazd popu pokroju Coldplay, prezentuje niesamowitą mieszankę delikatnych melodii i tanecznych rytmów, zacierając wszelakie granice pomiędzy poszczególnymi gatunkami muzycznymi. Sięgając z jednej strony po klasykę, muzykę fortepianową i rozmarzone brzmienia ambientu, z drugiej zaś nie bojąc się używania mocniejszych środków wyrazu, takich jak automaty perkusyjne czy syntezatory, Hopkins od dobrych kilkunastu lat udowadnia, że trudno znaleźć drugiego tak wszechstronnego muzyka, zdolnego dotrzeć do praktycznie każdej publiczności. Pamiętając jego występ sprzed kilku lat, kiedy to absolutnie porwał i oczarował festiwalową publiczność, wierzymy, że także najnowszy materiał, zagrany po raz pierwszy w Polsce na żywo w 2013 roku, przypadnie Wam do gustu.

Kariera kolejnego gościa ósmej edycji Tauron Nowa Muzyka, zaczęła się dość nietypowo, bo od hitu wylansowanego dzięki pokazom mody. I’ma Read  Zebry Katza okazało się jednym z największych niezależnych przebojów ubiegłego roku, a dwudziestopięcioletni raper został niespodziewanie gwiazdą muzycznej blogosfery. Sukces przypieczętował kontraktem płytowym z zasłużoną hip-hopową wytwórnią Mad Decent i trasą po Stanach, a jego występy wszędzie przyjęto z olbrzymim entuzjazmem. Mroczny, przebojowy hip-hop i charakterystyczny głos Katza, rapującego mocno kontrowersyjne i osobiste teksty okazały się doskonała receptą na podbicie międzynarodowej publiczności, a towarzysząca artyście otoczka rapera nie bojącego się mówić otwarcie o swoim homoseksualizmie i problemach mniejszości, sprawiają, że stał się jednym z najciekawszych ubiegłorocznych zjawisk na scenie słynącej z dość konserwatywnego pojmowania idei „męskości”. Czy spełni pokładane w nim nadzieje, i czy jego nowe nagrania wywołają tak samo wielki oddźwięk, jak pierwszy przebój – dowiecie się już w sierpniu na Tauron Nowa Muzyka 2013 gdzie pojawi się w towarzystwie czarującej brytyjskiej raperki Njena Reddd Foxxx. która zresztą towarzyszła Katztowi na wspomniany wcześniej I’ma Read!

Jak co roku nie zapominamy też o rodzimych wykonawcach, a scena polska podczas tegorocznej odsłony Tauron Nowa Muzyka to przede wszystkim występy artystów związanych z górnośląskim wydawnictwem/kolektywem artystycznym Mik Musik, którzy od lat tworzą awangardowe nagrania, wymykające się wszelkim próbom gatunkowego zaszufladkowania i niezmiernie cenione wśród krytyków i fanów muzyki eksperymentalnej, o czym świadczyć może chociażby pojawienie się utworów Wilhelma Brassa i Rss Boys w prestiżowych setach firmowanych przez The Wire.

Po czteroletniej przerwie w działalności, Mik Musik powraca w tym roku z bardzo silnym składem artystów, wśród których znajdziemy zarówno doskonałych debiutantów, jak i klasyków polskiej elektroniki, a na specjalnej scenie oddanej im we władanie podczas jednego dnia Tauron Nowa Muzyka 2013 pojawią się miedzy innymi: Wilhelm Bras, 8rolek, Tsar Poloz (kiedyś znany jako Deuce), Lugozi, Iron Noir, Kucharczyk, DJ Czarny Latawiec, możecie również liczyć na liczne niespodzianki!

 


 

28.02.2013 – LFO, Skream feat. MC Sgt. Pokes, Dj Koze i MMOTHS na VIII Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Czterej kolejni artyści, którzy pojawią się na VIII edycji Tauron Nowa Muzyka to wybuchowa mieszanka klasyków z debiutantami, zestaw zarówno dla miłośników elektroniki w najcięższych i najbardziej eksperymentalnych odmianach, jak i dla tych, którzy szukają mistrzowskiego hip-hopu lub pięknych melodii.

LFO (Low-Frequency Oscillator) to klasyk, którego nie trzeba przedstawiać chyba żadnemu miłośnikowi techno. Dwójka artystów, którzy na przełomie lat 80-tych i 90-tych stworzyła podwaliny pod gatunki cieszące się w następnych latach gigantycznym uznaniem wśród miłośników elektronicznej muzyki tanecznej.

Niezależnie od tego, czy fascynowałeś się wówczas hard techno, początkami IDM czy też radosnym szaleństwem przy acid housowych przebojach, wpływ Marka Bella i Geza Varley’a jest widoczny na każdym kroku. Choć w duecie nagrali zaledwie dwa albumy – debiutanckie Frequencies w 1990 roku i doskonale przyjęte Advance w sześć lat później – muzyka duetu z Sheffield wciąż uważana jest za jedno z najciekawszych zjawisk lat 90-tych. Klasę muzyków potwierdziły kolejne single oraz remixy dla takich gwiazd jak Africa Bambaata czy Radiohead, niestety w 1996 roku zespół zawiesił działalność, by powrócić w nowym tysiącleciu jako solowy projekt Bella, który w między czasie wyprodukował między innymi legendarny Homogenic Bjork oraz Excitera Depeche Mode.

Praca z największymi gwiazdami muzyki elektronicznej nie pozostała bez wpływu na solową twórczość Bella, a trzeci album LFO opublikowany w 2003 roku okrzyknięto jednym z najbardziej udanych połączeń popowej wrażliwości na melodie i bezkompromisowego, eksperymentalnego techno.

Jak ta klasyka elektroniki sprawdza się na żywo, będziecie mieli okazję sprawdzić już w sierpniu, kiedy to LFO pojawi się po raz pierwszy w Polsce, by zagrać na naszym festiwalu!

Pomimo młodego wieku, klasykiem można nazwać także kolejnego brytyjskiego gościa VIII edycji Tauron Nowa Muzyka – Olivera Dene Jonesa, znanego miłośnikom dubstepu na całym świecie pod pseudonimem Skream. 26-letni Londyńczyk, który zadebiutował w 2006 roku doskonale przyjętym albumem zatytułowanym po prostu Skream!, to jedna z tych postaci, bez których dubstep wciąż tkwiłby w niszy okupowanej przez miłośników potężnych basów. Dzięki takim nagraniom jak Midnight Request Line  czy dubstepowym remixom utworów La Roux i Bat for Lashes, niezbyt rozpopularyzowany gatunek zwrócił na siebie uwagę mainstreamowych mediów, rozpoczynając tryumfalny pochód, który trwa do dziś. Sam Skream nie spoczął jednak na laurach, przypominając się publiczności w 2010 roku albumem Outside the Box, współtworzył też jeden z pierwszych dubstepowych supergrup – Magnetic Man. W Katowicach Skream pojawi się w towarzystwie charyzmatycznego MC Sgt. Pokes’a.

Nieco lżejszych dźwięków spodziewać się możecie natomiast na występie gwiazdy legendarnej niemieckiej wytwórni Kompakt – Dj-a Koze, który pojawi się w Katowicach, przywożąc set oparty na materiale ze swojego najnowszego albumu – Amygdala. Premierę płyty przewidziano na końcówkę marca tego roku, a wśród zaproszonych gości pojawiają się na niej tak zasłużeni twórcy współczesnej elektroniki, jak Caribou, Apparat czy Matthew Dear. Jak twierdzi sam twórca, który debiutował w latach 90-tych, wywierając ogromny wpływ na niemiecką scenę hip-hopową i zdobywając przez osiem lat z rzędu (!) tytuł najlepszego niemieckiego DJ-a, jego najnowsze nagrania są próbą stworzenia odpowiednika beatlesowskiego Sgt.Peppers Lonely Hearts Club Band i okazją do pokazania, jak ewoluowała muzyka taneczna w ciągu ostatniej dekady. Sety DJ-a Koze od lat zaliczane są do najciekawszych zjawisk na scenie nowych brzmień, a mistrzowskie opanowanie gramofonów i potężna biblioteka nagrań, sięgająca od złotej ery disco po najbardziej niszowe klasyki niemieckiego popu sprawiają, że każdy występ tego artysty to nieustający ciąg niespodzianek i zaskoczeń.

Niespodzianki to również specjalność jak na razie najmłodszego gościa tegorocznej edycji naszego festiwalu. MMOTHS już w 2010 roku zaskoczył miłośników muzyki na całym świecie, publikując w Internecie swój pierwszy utwór Blisters, który rozprzestrzenił się błyskawicznie, ciesząc się olbrzymią popularnością wśród blogerów zajmujących się promowaniem muzyki elektronicznej. Na 18 letniego twórcę zwrócili uwagę przedstawiciele wytwórni SQE Music, co zaowocowało debiutancką EP-ką, opublikowaną w marcu zeszłego roku, oraz występami u boku takich legend jak Aphex Twin i zaproszeniami na najważniejsze festiwale. Perfekcyjne połączenie organicznych brzmień z rozmarzonym chillwavem, okazało się być doskonałym przepisem na sukces, a zapowiadana na marzec kolejna EP-ka to bez wątpienia jeden z najbardziej wyczekiwanych albumów tego roku.


05.02.2013 – Moderat i Holly Herndon kolejnymi gwiazdami VIII edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka

Jak już wiecie od kilku tygodni, wśród pierwszych gwiazd zaproszonych na ósmą edycję Festiwalu Tauron Nowa Muzyka, znaleźli się JETS, Darling Farah oraz Dawn Day Night, czas jednak najwyższy, abyście zaczęli się przygotowywać na coraz poważniejsze informacje.

Nasi kolejni goście, których pragniemy wam podać, zawitają do Katowic nie po raz pierwszy, biorąc jednak pod uwagę, z jak olbrzymim entuzjazmem przyjęliście ich występ na Nowej Muzyce w 2010 roku, wierzymy, że grono fanów Moderata nie wybaczyłoby nam, gdybyśmy nie zaprosili ich ulubionej grupy, pracującej właśnie nad najnowszym, drugim albumem (II).

Premiera nowej płyty Sashy Ringa, Sebastiana Szarego i Gernota Bronserta przewidziana jest na drugiego sierpnia, tak więc koncert, który odbędzie się w ostatni wakacyjny weekend na terenie Nowej Siedziby Muzeum Śląskiego, będzie pierwszą i najprawdopodobniej jedyną okazją w tym roku, by poznać na żywo materiał z tego dwupłytowego wydawnictwa, zatytułowanego po prostu II. Czy doczekamy się następcy uwielbianych Rusty Nails? Czy po czterech latach od wydania debiutanckiej płyty zespół przeszedł jakąś znaczącą ewolucję? Tego wszystkiego dowiecie się już za kilka miesięcy w Katowicach, jedno jest jednak pewne – koncert Moderata będziecie wspominać jeszcze bardzo długo po wybrzmieniu ostatnich nut!

Odpoczynek od elektronicznych eksperymentów zapewni Wam natomiast debiutująca na naszym festiwalu Holly Herndon, pochodząca z Berlina artystka, której niesamowity głos i niecodzienne podejście do śpiewania momentalnie zwróciły uwagę światowej krytyki. Jej debiutancki album Movement okazał się jednym z najbardziej intrygujących ubiegłorocznych wydarzeń muzycznych, a próby sklasyfikowania jej muzyki, zmusiły recenzentów do sięgnięcia po porównania z klasycznymi nagraniami Björk i Laurie Anderson. Jeśli szukacie w muzyce doświadczeń, których nie da się streścić w jednolinijkowym statusie na facebooku, występ Holly Herndon może okazać się dla Was jednym z najciekawszych wydarzeń tegorocznej Nowej Muzyki.

13.12.2012 – Pierwsi artyści

Rok 2013 zbliża się w olbrzymim tempie, czas więc powoli planować wakacyjny sezon festiwalowy. Mamy nadzieję, że podobnie jak w  poprzednich latach, zjawicie się tłumnie w ostatni weekend sierpnia w  Katowicach by posłuchać najciekawszych debiutantów i największych klasyków współczesnej elektroniki, zgromadzonych na kilku scenach.

Już dziś możemy Was zaprosić na wspólny występ dwóch prawdziwych mistrzów muzyki tanecznej – Jimmy’ego Edgara i Travisa Stewarta, znanego lepiej jako Machinedrum, którzy koncertem pod wspólnym szyldem JETS uświetnią ósmą edycję naszego festiwalu. Ich kolaboracja to próba znalezienia wspólnych mianowników pomiędzy housem, neo-disco, dubstepem i  kilkoma innymi gatunkami, ukierunkowana na energetyczną zabawę z  publicznością i złożona ze zdumiewająco przemyślanych i skomplikowanych kompozycji, w których obaj twórcy ujawniają niesamowity talent do łączenia pozornie sprzecznych elementów w jedną, porywającą i  oszałamiającą całość.

Podobnie zaskakujących pomysłów możecie spodziewać się po kolejnym artyście, który pojawi się po raz pierwszy w  Polsce na naszym festiwalu – Dawn Day Night. Mogący się pochwalić jak na razie debiutancką EPką muzyk, zasłynął jakiś czas temu produkcją kawałka Get Busy w wykonaniu Fracture, który przyniósł mu natychmiastowe rozpoznanie wśród fanów jungle i d’n’b, a cztery kawałki składające się na jego debiutancki krążek, udowadniają, że DDN to twórca, który potrafi w  rewelacyjny sposób poruszać się zarówno po juke, footworku, jak i  bardziej klasycznych obszarach muzyki opartej na masywnych basach, szybkich tempach i połamanych rytmach. Jego występ to doskonała okazja dla wszystkich, którzy chcieliby się przekonać, w jakich kierunkach może ewoluować muzyka taneczna w ciągu kilku kolejnych lat.

Kolejnym debiutantem, jakiego chcielibyśmy Wam zaprezentować podczas ósmego Festiwalu Tauron Nowa Muzyka, jest urodzony w Detroit, pochodzący z  Emiratów Arabskich, a mieszkający aktualnie w Londynie Darling Farah, okrzyknięty w tym roku jedną z nowych nadziei techno. Przemieszczając się pomiędzy klasyką z Detroit a berlińskim minimalizmem, dwudziestoletni zaledwie muzyk zaprezentował na swoim debiutanckim albumie Body niesamowitą mieszankę wysmakowanej elektroniki, dubowych sztuczek i przekonujących emocji, ukrytych w eterycznych melodiach, a  utwory takie jak Division czy tytułowe Body pozwalają wierzyć, że mamy do czynienia ze zjawiskiem pokroju co najmniej Actress’a.

To wszystko – oraz dziesiątki innych gwiazd – już w sierpniu w Katowicach. A już od teraz możecie kupić karnety czterodniowe z limitowanej serii!



Sprawdź inne wydarzenia @ Katowice

Tauron Nowa Muzyka 2013 – DZIEŃ 1 Katowice

P23: Black Sun Empire

Pt, 22 listopada 2019
godz: 22:00

Tauron Nowa Muzyka 2013 – DZIEŃ 1 Katowice

Kamp! w P23 – 23.11 / Live Tour

Sb, 23 listopada 2019
godz: 22:00

Tauron Nowa Muzyka 2013 – DZIEŃ 1 Katowice

Robag Wruhme/Glasse

Sb, 30 listopada 2019
godz: 21:00

od 30 PLN