Nie pal węgla, kiedy ten na giełdzie idzie w górę. Zrób to, co Matthew Herbert – nagraj go i niech się dzieje
„Rząd pozwolił sprowadzać do Polski brudny węgiel", „Morawiecki chce powrotu do węgla", „Węgiel na giełdzie w górę, ceny paliw w dół" – ostatnie nagłówki poświęcone tematyce węgla w Polsce mogą niepokoić. Zwłaszcza teraz, gdy problemy z jego zakupem nie ustępują. A co jeśli pójść nie o krok, tylko 10 kroków dalej i wykorzystać ten cenny surowiec nie w kontekście ogrzewania, a muzyki?
Powrót niezwykłej serii
Zapomnijmy na chwilę o problemach z czarnym paliwem. Nic w tym temacie nie wskóramy, a tylko niepotrzebnie będziemy się irytować. Zamiast tego skupmy się na rzeczach przyjemnych. Wiecie, muzyczka, te sprawy. Jednak wciąż zahaczającymi o — tak, tak — węgiel. Brzmi absurdalnie? Zapewne by tak było, gdyby nie osoba Matthew Herberta — człowieka od zadań specjalnych. Brytyjski wirtuoz, geniusz sceny muzyki elektronicznej, podjął się nie lada zadania.
Artysta tylko w wiadomy sobie sposób zsamplował skały i pokłady węgla znajdujące się w kompleksie przemysłowych kopalni i koksowni Zollverein w Essen (Nadrenia Północna-Westfalia) wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO . Minerał był podstawą stworzenia jedynej w swoim rodzaju bazy danych sampli dla najnowszej serii Stone Techno. Dźwiękowy krajobraz podziemnego świata nawiązuje do historii Zagłębia Rurhy, spoglądając ukradkiem w przyszłość pod inne, podobne projekty.
Gwiazdy grają z węgla
Stone Techno powraca po siedmiu miesiącach z kolejną fascynującą składanką. Pełna jakościowej muzyki wykorzystuje jeden z najpopularniejszych minerałów jako bezkresne źródło twórczej inspiracji. Biorący udział w projekcie artyści mają okazję wykazać się wyczuciem nieznanych wcześniej dźwięków przy jednoczesnym oddaniu hołdu symbolice regionu Zagłębia Ruhry. Siódme wydawnictwo wykorzystujące zsamplowany węgiel — zdaniem pomysłodawców — nadaje słyszalność trwającemu procesowi przemian w kulturowej i naturalnej historii jednego z najbardziej zasłużonych regionów dla niemieckiej gospodarki. Dzięki Stone Techno Series 2022 – Triclinic nauka i muzea (w tym przypadku Ruhr Museum) krzyżują się ze współczesną kulturą muzyki elektronicznej, wnosząc ją na ponadprzeciętny poziom.
Nagrana 1000 metrów pod ziemią w kopalni Zollverein kompilacja zapisała się w historii światowego górnictwa, chociażby ze względu na plany całkowitego jej zasypania w niedalekiej przyszłości. Zsamplowany przez Herberta węgiel już zawsze kojarzony będzie z tym historycznym miejscem, a składanka w postaci muzycznego skarbu będzie wyznaczać drogę pod nowe, przyszłe dzieła tego typu. Dzięki przetworzonym minerałom udało się stworzyć 16 utworów autorstwa Adiel, Bena Simsa, D. Dana, Jamesa Ruskina, Julii Govor, Kink, Lady Starlight, Lokier, Luke’a Slatera, Megan Leber, Out Of Place Artefacts, Perca, Setaoc Mass, Sterac i Tommy’ego Four Seven i VNN. & Ahmet Sisman.
Będąc kilka dni po premierze składanki, pozostało jedynie czekać na jesień i kolekcjonerski winylowy box. Wydany pod szyldem The Third Room Label zawierać będzie cztery przezroczyste winyle ze specjalnymi dodatkami. Limitowany do 300 sztuk ukaże się w listopadzie 2022 roku.