Ile jest warta branża muzyki elektronicznej?
Jak wynika z corocznego raportu biznesowego International Music Summit, branża muzyki elektronicznej ma się naprawdę dobrze.
Branża elektroniczna odżywa po pandemii
Wartość branży muzyki elektronicznej w 2021 roku wyniosła 6 miliardów dolarów, jak wynika z corocznego raportu biznesowego International Music Summit. To wzrost w stosunku do 3,4 miliarda dolarów w 2020 roku, ale wciąż mniej niż w 2019 roku, gdy wartość branży przed pandemią koronawirusa wynosiła 7,3 miliarda dolarów.
Liczba ta uwzględnia kategorie oprogramowania i narzędzi sprzętowych, sprzedaż i streaming muzyki, zarobki DJ-ów i artystów, sektor eventów oraz – po raz pierwszy – edukację. Obejmuje to instytucje edukacyjne takie, jak Point Blank Music School i Bridges For Music oraz platformy internetowe umożliwiające dzielenie się wiedzą takie, jak MasterClass i Toolroom Academy.
W raporcie czytamy, że w porównaniu z rokiem 2020 streaming wzrósł o 24%, ale podkreślono, że „streaming nie działa na rzecz wszystkich artystów, z wyjątkiem niewielkiej liczby”. Tylko 1650 artystów zarabia na streamingu co najmniej 65 tys. dolarów, i to jeszcze przed uwzględnieniem wypłat dla współpracowników.
Ciemnoskórzy artyści wciąż nie są dostatecznie reprezentowani
Inną kluczową kwestią poruszoną w raporcie jest niewystarczająca obecność w branży czarnoskórych artystów. Według Technomaterialism, które przeanalizowało dane z Black Artists Database i Resident Advisor, ciemnoskórzy artyści wciąż są niedostatecznie reprezentowani w line-upach w porównaniu z populacją poszczególnych krajów takich, jak Stany Zjednoczone czy Francja. W niektórych krajach, np. Hiszpanii, reprezentacja ta z biegiem czasu tylko się pogarsza.
Technomaterializm zwrócił również uwagę na fakt, że w USA i we Francji nastąpił chwilowy wzrost liczby rezerwacji dla artystów czarnoskórych w związku z ruchem Black Lives Matter, który miał miejsce wczesnym latem 2020 roku po zabójstwie George’a Floyda w Minneapolis. Jednak we Francji liczba rezerwacji dla czarnoskórych artystów ostatecznie spadła poniżej poziomu sprzed tego wzrostu.
Kluby i festiwale czekają na lato
W raporcie możemy przeczytać, że kluby i festiwale upatrują w lecie 2022 szansy na to, aby otrząsnąć się po pandemii. Wartość sektora imprez w 2021 r. wyniosła 2,5 mld USD, co oznacza wzrost o 166% w stosunku do 2020 r., ale nadal jest to spadek o 42% w stosunku do danych sprzed pandemii w 2019 r. Co ciekawe, w trakcie pandemii nastąpiło przesunięcie popytu na festiwale w kierunku imprez klubowych.
Według danych Skiddle wyszukiwania dotyczące biletów do klubów stanowiły 36% liczby z 2019 roku, podczas gdy festiwale wzrosły o 150%. Jednak jak dotąd w tym roku kluby mają lepsze wiadomości – sprzedaż biletów wynosi 126% poziomu z 2019 roku. (Wzrost sprzedaży biletów na festiwale jest jeszcze wyższy i wynosi 176% w porównaniu do sprzedaży w 2019 roku). Tegoroczny raport analizuje również rosnącą popularność amapiano i tech-house’u oraz wzrost sprzedaży fizycznych nośników muzyki.