Deadbeat
Jeden z większych talentów światowego ambient-dubu, Scott Montheit od 1998 roku konsekwentnie buduje swoją pozycję jako Deadbeat – jednoosobowy projekt eksperymentujący z najnowszymi brzmieniami w elektronice.
Pochodzący z Montrealu jest jednym z najważniejszych przedstawicieli tamtejszej sceny minimal, w ramach której działają również tacy artyści jak choćby Akufen czy Algorithm [Jeff Milligan]. Podobnie jak swoi „koledzy po fachu”, również Montheit zabłysnął w roku 2002, kiedy to słynna już wytwórnia Force inc. wydała składak „Montreal Smoked Meat”, samo miasto zaś stało się jednym z ważniejszych ośrodków ambient-minimal-dubu etc. – wspomnieć choćby festiwal Mutek, który uznawany jest za coraz bardziej wpływowy i opiniotwórczy.
Sam Deadbeat swą popularność zdobył kilkoma znakomicie przyjętymi albumami, również wieloma koncertowymi podróżami, z którymi zawitał również do naszego kraju. Prócz tworzenia muzyki artysta zajmuje się również konstrukcją programów komputerowych, pozwalających sprawniej i bardziej efektownie kreować muzyczne przestrzenie.
W latach 1999-2003 Montheit pracował dla Applied Acoustic Systems – firmy produkucącej oprogramowanie do tworzenia muzyki, takie jak choćby Tassman Software Synthetizer. Wspólnie z innym słynnym programistą i innowatorem – Robertem Henke [Monolake], Deadbeat stworzył unikatowy program Atrantic Waves Interface 3, pozwalający tworzyć wspólne dźwięki bez względu na odległość, jaka dzieli uczestniczących w nagraniach muzyków. Wszystko, oczywiście, dzieje się przez Internet, a każdy nowy dźwięk ma w programie swój wizualny odpowiednik – dzięki temu publiczność uczestnicząca w wydarzeniu ma możliwość biezącej obserwacji poczynań artystów. Projekt Atlantic Waves już okrzyknięty został połączeniem muzyki ze sztuką wizualną, instalacji z improwizacją, jednym z najciekawszych elektronicznych przedsięwzięć ostatnich lat.
Jako Deadbeat Montheit zadebiutował w roku 2000 swym singlem Cesium Beam, wydanym przez Hautec Records. Do dziś muzykę Deadbeat wydawały takie labele jak wspomniany Force inc czy ~scape, dla którego płyty Montheita pozostają jednymi z najciekawszych w katalogu.
Pierwszy duży krążek Deadbeat ukazał się w roku 2001, nosił tytuł „Primodia” i wydany został przez Intr_Version. Rok później ukazał się album „Wild life Documentaries”, wydany przez ~scape, będący przełomem w muzycznej karierze Montheita. Ta znakomita porcja ambient-dubu spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem, sam Deadbeat od tej pory stał się jedną z centralnych postaci kanadyjskiej sceny, zaczął również zdobywać coraz większą popularność w Europie – grając między innymi na festiwalach w Barcelonie [Sonar] i Berlinie [Transmediale].
Rok 2004 przyniósł z niecierpliwością wyczekiwany, kolejny świetny album artysty – „Something Borrowed, Something Blue”. Procz działalności solowej Scott Montheit współpracuje również z Stephenem Beaupre, tworząc wspólny projekt Crackhaus, inspirowany twórczością Akufena czy Herberta.
DJ Chart | Deadbeat | 10.2009
Artysta | Tytuł | Wytwórnia | |
---|---|---|---|
1 | Shackleton | There's A Slow Train Coming | |
2 | Unknown | A | Idle Hands |
3 | Marcel Dettmann | Tattered | Marcel Dettman Records |
4 | John Shannanigans | Bounce th Blues Feat. Skat man do | |
5 | Unknown | Psychological Drama | Do Not Resist The Beat! |
6 | XDB | Cagomi | Metrolux |
7 | Demdike Stare | Haxan Dub | Modern Love |
8 | A Made Up Sound | Rework | A Made Up Sound |
9 | F | Night Drive | Transistor |
10 | Cheap and Deep Productions | Words Breaths and Pauses | Cheap and Deep |