Up To Date Festival zwraca się ku planecie w nowej strategii ekologicznej
Up To Date sięga po nowoczesne, proekologiczne rozwiązania. Festiwal zdecydował się o zaprzestaniu produkcji nowego merchu na rzecz skupienia się na rozwoju linii UTDF De Luxe opartej na zasadach mody cyrkularnej. Dodatkowo marka podjęła szereg działań mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu wydarzenia na środowisko. Sprawdź szczegóły.
Up To Date Festival. Ekologiczny znak jakości
Tegoroczna odsłona Up To Date inauguruje nową erę w historii festiwalu. Impreza nie tylko zmieniła swoją datę odbywając się w tym roku między 23 a 24 czerwca, lecz także przeniosła się do nowej, trzymanej w tajemnicy lokalizacji. To hołd dla korzeni klasycznych rave’ów, które opierały się na formule secret location. Teraz ujawniane są kolejne szczegóły związane z zapowiadaną konferencją, skupiającą się na ekologii oraz strategii mającej na celu rzeczywiste ograniczenie wpływu festiwalu na środowisko. Partnerem zielonych zmian jest wiodący prym w branży energii odnawialnej białostocki Climate Tech – grupa Electrum.
W tym roku Up To Date, znany ze swojej społecznej wrażliwości, skierował swój focus na naszą planetę. Skoncentrował się na wdrażaniu radykalnej, wielowymiarowej strategii mającej na celu zmniejszenie wpływu festiwalu na naturalne środowisko. Nieodzownym partnerem w tych zmianach jest Climate Tech z Białegostoku – firma Electrum, strategiczny partner festiwalu, specjalizująca się w energii odnawialnej, technologiach i informacji.
Widząc jak mocno nasz merch ekscytował publiczność UTDF, nie było łatwo podjąć decyzję o rezygnacji z jego produkcji. Dodatkowo, z punktu widzenia budżetu festiwalowego, jawiła się ona jako jeszcze trudniejsza. Niemniej jednak, stawiamy na odpowiedzialność i przyszłość, więc o dalszym generowaniu nadprogramowych śmieci mowy być nie może. Jesteśmy przekonani, że wykorzystanie odzieży z odzysku będzie równie (lub nawet bardziej) atrakcyjne. Pozwoli to jednocześnie na redukcję naszego negatywnego wpływu na środowisko naturalne
– mówi Jędrzej Dondziło, Dyrektor Programowy Up To Date Festival
Czytaj także: Up To Date Festival i Projekt New Hope łączą siły we wspólnych działaniach
Przemysł mody ma znaczący wpływ na zmiany klimatyczne. Szacuje się, że producenci odzieży są odpowiedzialni za 10 procent emisji dwutlenku węgla oraz około 20 procent zanieczyszczeń wody. Według raportu organizacji Ellen MacArthur z 2019 roku, co sekundę na wysypisko trafia ciężarówka wypełniona odzieżą. Up To Date Festival nie chce uczestniczyć w tym procesie, dlatego jednym z głównych filarów proekologicznej strategii festiwalu jest całkowita eliminacja produkcji nowej odzieży promocyjnej. Festiwal zamierza skupić się na rozwijaniu serii UTDF De Luxe, opartej na zasadach mody cyrkularnej.
UTDF De Luxe to kolekcje tworzone z pasją, miłością do muzyki i odzieży używanej będące nieodłączną częścią festiwalu od 2016 roku. Pomysłodawczynią i dyrektorką kreatywną kolekcji jest Karolina Maksimowicz, współzałożycielka festiwalu. Bazą UTDF De Luxe są ciuchy osobiście wyselekcjonowane w białostockich second handach przez Karolinę i jej team. Każdy element kolekcji poddawany jest kompleksowemu procesowi nadania mu nowego życia poprzez konieczne naprawy, wyczyszczenie i kreatywne odświeżenie.
Konferencja
Konferencja odbędzie się dzięki współdziałaniu festiwalu Up To Date z norweskim Monument Festival. Projekt wsparła Islandia, Lichtenstein i Norwegia w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich. Poza konferencją, współpraca dwóch techno gigantów to także wymiana polegająca na współtworzeniu programów organizowanych przez nich festiwali. W ramach samego Up To Date Festival do Białego stoku zaprosozno artystów i artystki z Norwegii i Ukrainy. Zapisów na konferencję dokonamy pod tym adresem.
Oprócz wprowadzania nowych rozwiązań festiwal kontynuuje także wieloletnie dobre praktyki dedykowane zmniejszeniu wpływu wydarzenia na środowisko. Jak co roku napoje dla festiwalowiczów zostaną wydane w wielorazowych kubkach, a śmieci zostaną segregowane zgodnie z zasadami recyklingu. Co więcej, Up To Date Festival stawia kolejny krok w stronę ograniczania ilości materiałów drukowanych rezygnując z papierowych festiwalowych informatorów. Wszystkie potrzebne informacje publiczność znajdzie na stronie internetowej festiwalu.