Marshall Jefferson
Niewielu jest ludzi, których można określić mianem ojców chrzestnych muzyki house. Podczas gdy wielu ludzi przypisuje sobie ten tytul ze względu na wiek lub długi staż muzyczny, tylko jeden z nich wyróżnia się w tym tłumie jako jeden z tych prawdziwie tworzących definicje house’u oraz całej znanej dzisiaj muzyki tanecznej. Nazywa się on Marshall Jefferson. Kiedy w roku 1986 po raz pierwszy na pylcie house’owej wprowadził dźwięki fortepianu pomysł był wówczas tak innowacyjny, ze jedna z wytwórni zwróciła mu uwagę, ze to nie pasuje do utworu. Kompozycja „House Music Anthem” odniosła ogromny sukces a fortepianowe sample stały się standardem utworów house’owych.
Od tamtego czasu lista osiągnięć artysty regularnie się powiększała. W roku 1987 wyprodukował on pierwszy utwór acid house „Acid Tracks” przy pomocy urządzenia TB 303. Wówczas powstał tez pierwszy kawałek house’owy z wykorzystaniem soulowych wokali, co pomogło rozwinąć się w późniejszym czasie takim artystom jak: Ten City, Kim Mazelle, Cece Rogers. Wszystkie te wczesne utwory stanowią esencje dzisiejszego deep house, garage, techno. Okazuje się tez, ze używany wówczas pioniersko TB 303 stal się obecnie najbardziej poszukiwanym sprzętem przez artystów i producentów techno na świecie.
Dzisiaj wydaje się, ze prawie każdy utwór Marshalla Jeffersona stal się początkiem jakiegoś nurtu w muzyce elektronicznej, choć nie było to jego zamierzeniem. W założeniu miały się po prostu od siebie odróżniać. Lista osób, którym pomógł w rozwoju kariery jest szeroka i obejmuje wielkie DJ’skie slawy: Roy Davis Jnr, Felix Da Housecat, Lil Louis, Frankie Knuckles, Steve „Silk” Hurley, oraz wiele innych.
Jedna z najbardziej charakterystycznych cech Marshalla Jeffersona jest umiejętność tworzenia klasycznych kawałków. W dzisiejszej muzyce elektronicznej to właśnie z jego utworów najczęściej się korzysta – udzielili licencji na wyprodukowanie ponad 100 coverów.
Kiedy w roku 1994 po długim wyjeździe powrócił do Anglii zaskoczyła go niewielka skala zmian w trendach muzyki tanecznej. Zdecydował się powrócić do DJ’owania. Od dziewięciu lat pozostaje największym DJ’em z Chicago biorącym regularnie udział w każdym europejskim wielkim wydarzeniu muzycznym z posada rezydenta festiwalu Tribal Gathering/Big Love. Ostatecznie, jeśli wziąć pod uwagę wywodzące się z deep house, garage, techno i acid house trendy muzyczne, można być pewnym, ze Marshall Jefferson znacznie przyczynił się do ich powstania i rozwoju.
DJ Chart | Marshall Jefferson | 08.2013
Artysta | Tytuł | Wytwórnia | |
---|---|---|---|
1 | Marshall Jefferson | The House Music Anthem (Move Your Body) (Original Mix) | Harmless |
2 | Mr. Fingers | Can You Feel It (12" Version) | Harmless |
3 | Mr. Fingers | Beyond the Clouds (12" Version) | Harmless |
4 | Robert Owens | Bring Down the Walls (12" Version) | Harmless |
5 | Phuture | Acid Tracks (12" Version) | Harmless |
6 | Marshall Jefferson | Lost in the Groove (Lost in House Mix) | Harmless |
7 | Pierre's Pfantasy Club | G.T.B. (Got the Bug) (Dub) | Harmless |
8 | Phuture | We Are Phuture (12" Version) | Harmless |
9 | Virgo Four | Do You Know Who You Are? (12" Version) | Harmless |
10 | Virgo Four | Take Me Higher (12" Version) | Harmless |