Fairmont
W czasach kiedy Jacob Fairley dorastał w swoim rodzinnym Toronto, niewiele wskazywało na to, że zostanie gwiazdą techno. Obracał się w przywiązanym do indie rocka środowisku deskorolkowym i choć już w 1995 roku zaczął eksperymenty z elektroniką, to jeszcze długo nie miał z kim dzielić swej pasji, Dopiero cztery lata później, podczas jednego ze swoich live setów został zauważony przez Jeremy’ego Caulfielda, kluczową postać lokalnej sceny elektronicznej.
Caulfield był pod wrażeniem zarówno nowatorskiej muzyki Jacoba, jak i jego żywiołowego występu i zaproponował mu wydanie materiału w swojej wytwórni Dumb-Unit. Od początku kariery Jake wydawał muzykę zarówno pod swoim własnym nazwiskiem, jak i pod kilkoma aliasami. Jeden z tych projektów – Fairmont – wkrótce zaowocował wydaniem całego albumu. W 2002 roku, nakładem szanowanej kolońskiej wytwórni Traum ukazał się jego debiutancki longplay „Paper Stars”. Pełen nastrojowej i bardzo osobistej muzyki, romantyczny i subtelny album szybko zyskał status kultowego. Fanami Fairmonta zostali nawet panowie z Pet Shop Boys, którzy umieścili jeden z jego utwórów na swojej kompilacji „Back To Mine”.
Tymczasem jednak Jacob koncentrował się na innych projektach – nagrał serię minimalistycznych dubowych płyt dla berlińskiej wytwórni Sender. Utwory takie jak „CN Tower”, „Cold World”, czy mroczny „Exploder” zyskały niemałe uznanie krytyki, a wydany w 2002 roku album „Crisis” przyniósł mu sławę i występy na całym świecie.
Jake nie osiadł na laurach i już dwa lata później wydał album będący ukłonem w stronę swoich rockowych korzeni. Wydany na Dumb-Unit „Touch Not The Cat” łączy techno z punkową energią, a całość jest mocno okraszona no-wave’owymi wokalizami Jacoba.
W ostatnim czasie Jake pracował więcej nad projektem Fairmont. W 2005 dołączył do rodziny Border Community, by wydać „Gazebo”, utwór będący powrotem do bardziej subtelnych, melodyjnych brzmień połączonych z wyraźnie klubową, taneczną estetyką. „Gazebo” szybko zaczęło żyć własnym życiem, stając się klubowym klasykiem, już po kilku taktach doprowadzającym każdy parkiet do wrzenia. Tym samym Fairmont z eksperymentalnego projektu stał się rozpoznawalną marką tanecznej elektroniki, a Jake zjezdził z fairmontowym live actem kluby na całym świecie.
W 2007 roku Border Community wydała album „Coloured In Memory” – drugi album Fairmonta, a czwarty Jake’a w ogóle. Płyta ta nie tylko łączy wszystkie charakterystyczne elementy jego twórczości – analogowy, mechaniczny funk, hipnotyczne wokalizy, niebanalne programowanie, ciepłe przestrzenie dźwiękowe i psychodeliczne odgłosy – ale wnosi je na zupełnie nowy poziom.
DJ Chart | Fairmont | 12.2014
Artysta | Tytuł | Wytwórnia | |
---|---|---|---|
1 | SwitchSt(d)ance | Acean (Original Mix) | Beachcoma |
2 | Heretic | 44 Squadron (Original Mix) | Relish |
3 | Zombies In Miami | El Rito (Original Mix) | Comeme |
4 | Sigward, Mirza, Oliver Sudden | Welcome Back My Sun (feat. Mirza) (Original Mix) | Shabu Recordings |
5 | Flowers And Sea Creatures | Citadel (Speaking Minds Remix) | My Favorite Robot Records |
6 | Norwell | Lone Star (Original Mix) | Beachcoma |
7 | Man Power | Parenthesis (Raudive Remix) | Correspondant |
8 | Lokier | Allergy (Original Mix) | ViAAL Rec |
9 | Justin Robertson, The Deadstock 33s | Moon Ocean (Original Mix) | Clouded Vision |
10 | KNTRL | Night Shifts (Original Mix) | Beachcoma |