W Ghanie zrobili sobie swoją Coachellę, teraz organizatorzy tej oficjalnej ślą pozwy
Zbijanie kapitału na cudzej marce może skończyć się sprawą sądową. Coachella i Goldenvoice pozywają Afrochellę za „celowe handlowanie wartością firmy", znaną nazwą festiwalu i jej znakami towarowymi. Sprawdź szczegóły.
Afrochella w Ghanie z poważnymi kłopotami prawnymi
Pierwsze skojarzenie z nazwą afrykańskiego festiwalu Afrochella? Naturalnie jej amerykański odpowiednik Coachella. Każda nazwa imprezy z końcówką „-chella” nieuchronnie przypomina o istnieniu jednego z największych wydarzeń muzycznych w Stanach Zjednoczonych, które przez lata ugruntowało swoją pozycję jako jeden z najbardziej znanych i uznanych festiwali na całym świecie.
W celu uniknięcia takich pomyłek lub fałszywych skojarzeń marki uciekają do ochrony znaków towarowych. Działania te mają za zadanie chronić konkretne marki czy loga, aby zabezpieczyć reputację marki zgodnie z działającym prawem. W momencie gdy znak towarowy zostaje naruszony przez inne niezależne podmioty, sprawa może trafić do sądu.
5 października The Coachellla Music Festival, LLC i jego organizator Goldenvoice złożyli w kalifornijskim sądzie federalnym pozew przeciwko ghańskiemu festiwalowi muzycznemu Afrochella za rzekome naruszenie znaku towarowego. Trwający od kilku lat festiwal Afrochella odbędzie się w dniach 28-29 grudnia na El Wak Stadium w Akrze w Ghanie. Line-up tegorocznej edycji zasilają między innymi: Burna Boy i Stonebwoy, Ayra Starr, Fireboy DML i Black Sherif.
Sprawdź także: Coachella wydaje dożywotnie wejściówki w formie NFT
Rozpoznawalna marka to magnes na klientów, nawet jeżeli działasz tylko na skalę lokalną. Prawo zapewnia Ci pewien minimalny poziom ochrony nazwy firmy nawet bez rejestracji. Z tym że najsilniejszą ochronę prawną uzyskasz dopiero po zastrzeżeniu znaku towarowego. Tylko osoba, która zarejestrowała znak towarowy, ma prawo posługiwania się nim w celach komercyjnych. Może udzielić licencji na używanie znaku przez innych przedsiębiorców, ale będą oni musieli za to zapłacić. Jeżeli natomiast ktoś wykorzysta jej oznaczenie bez formalnej zgody, to może skierować przeciwko naruszycielowi szereg roszczeń.
Afrochella 2021
To nie pierwszy raz, kiedy Coachella i Goldenvoice pozywają inne marki muzyczne o naruszenie znaku towarowego. W zeszłym roku Coachella i jej organizator złożyli podobny pozew przeciwko Live Nation Entertainment o współudział w tak zwanym trademark infringement. Pozew wynikał z organizacji i promocji imprezy Coachella Day One 22, wyprodukowanej przez Twenty-Nine Palms Band of Mission Indians.