This is the Zodiac Speaking – premiera gry z muzyką A_GIMa i scenariuszem Łukasza Orbitowskiego

1 065
News
Krzysztof Grudzinski, Łukasz Orbitowski, Agim Dzelili

This is the Zodiac Speaking to gra stworzona z udziałem  wyjątkowych artystów. Poza zdolnymi i kreatywnymi developerami ze studia Punch Punk Games, wśród twórców znalazł się jeden z najbardziej znanych polskich pisarzy młodego pokolenia oraz jeden z naszych czołowych krajowych producentów muzycznych.

This is the Zodiac Speaking – gra wideo jako platforma spotkań różnych dziedzin sztuki

Dyskusja nad statusem gier wideo w świecie kultury trwa już od dłuższego czasu. Głosów, że są one jedynie odmóżdżającą rozrywką, wciąż nie brakuje, jednak na szczęście coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, że współcześnie projektowane gry można śmiało zaliczać do dzieł sztuki i pełnoprawnych wytworów kultury. I nie chodzi tu tylko o wysokiej jakości grafikę, ale przede wszystkim o nowe funkcje, jakie pełnią gry w cyfrowym społeczeństwie. A są to funkcje wielorakie: estetyczne, dydaktyczne, integracyjne,  regulacyjne,  kulturotwórcze i nawet terapeutyczne.

This is the Zodiac Speaking

Gry video w XXI wieku zbudowane są z wielu uznanych form artystycznych, które na ekranie monitora lub telewizora łączą się w jedną, integralną całość. Najnowsze dzieło polskiego studia Punch Punk Games This is the Zodiac Speaking, które dzisiaj ma swoją światową premierę, udowadnia także, że gry video doskonale sprawdzają się w roli platformy spotkań twórców kilku dziedzin sztuki, a dokładniej: muzyki, literatury i gamingu. W stworzenie mrocznego thillera przygodowego zaangażowany został jeden z najlepszych współczesnych polskich pisarzy, Łukasz Orbitowski, który współtworzył wraz z Krzysztofem Grudzińskim scenariusz. Za muzykę do Zodiaka odpowiada zaś Agim Dżeljilji.

This Is The Zodiac Speaking

Czego wymaga się od muzyka tworzącego soundtrack do gry wideo?

W This is the Zodiac Speaking gracz wciela się w postać Roberta Hartnella, dziennikarza na co dzień mieszkającego w San Francisco i zatrudnionego w jednej z lokalnych gazet. Dziennikarz zaangażowany jest w sprawę odnalezienia jednego z najsłynniejszych amerykańskich seryjnych morderców, Zodiaka.

W rozmowie z Muno.pl Krzysztof Grudziński (współtwórca scenariusza i dyrektor kreatywny w Punch Studio) przyznaje, że wychodzenie poza zwyczajowy kanon jest co prawda ryzykowne, ale daje też oddech, świeże spojrzenie… no i zawsze warto być tym pierwszym, który próbuje nowych rzeczy. A zaangażowanie znanego producenta muzycznego i rozchwytywanego pisarza w projekt gamingowy z pewnością jest nową sytuacją. Agim, jak sam nam zdradził, był bardzo podekscytowany możliwością przygotowania soundtracku do Zodiaka.

Gry to z pewnością nie jest głupia rozrywka dla nastolatków, tylko pełnoprawny obszar działań w popkulturze, inicjujący artystów z różnych kręgów, czego przykładem może być nasz projekt. Ten obszar kultury bardzo ewoluował, żyjąc własnym życiem. To dziedzina, gdzie pracują najlepsi scenarzyści, pisarze, kompozytorzy, reżyserzy, programiści, testerzy – to świat gdzie świat ścisłej nauki łączy się ze światem humanistów – powiedział w rozmowie z Muno.pl A_GIM.

A_GIM – Zodiac Main Theme

Czego wymaga się od muzyka tworzącego soundtrack do gry wideo? A_GIM za zadanie miał wykreować przy pomocy dźwięków konkretne emocje i nastroje, które towarzyszyć będą graczowi podczas rozgrywki. Muzyk postawił na minimalizm, pulsacje jako analogię do bicia serca w sytuacji odczuwania strachu. A_GIM użył tylko kilku instrumentów, nawiązując po trosze do muzyki kina klasy B, tak popularnego w czasach VHS. Zrezygnował też z automatów perkusyjnych, które w jego twórczości odgrywają wiodącą role. Zresztą soundtrack do Zodiaka zostanie wydany na płycie winylowej przez wytwórnię PIAS.

Mam nadzieję, że osoby, które cenią moją twórczość i mają szerokie spektrum zainteresowań jeśli chodzi o muzykę elektroniczna, sięgną po przygotowany przeze mnie soundtrack do gry. Nie dokonałem jakiejś szczególnej wolty ale faktem jest, że w dużej mierze jest to muzyka ilustracyjna, programowa. Nie mniej jest w niej klimat noir i pewne napięcie, które towarzyszy mi w mojej twórczości, tyle ze wydobyte trochę innymi środkami – komentuje A_GIM.

AGIM przekracza kolejne artystyczne granice

A_GIM Dżeljilji

Gra w słówka

Muzyce napisanej przez A_GIMa towarzyszą w grze dialogi, za których powstanie współodpowiedzialny był Łukasz Orbitowski. Pisarz, i prywatnie fan gier wideo, który przyznaje, że praca nad This is the Zodiac Speaking przyniosła mu wiele frajdy.

Wymyśliłem parę rzeczy, które dość szybko zostały zaadaptowane jako podstawa scenariusza. Poza tym musiałem uczyć się nowych rzeczy, na przykład ciągłej konfrontacji efektów własnej pracy z Krzyśkiem. Jak piszę książkę, konfrontuję się dopiero z redaktorem, pod koniec pracy. No i w tym wypadku ja rządzę, tu musiałem wykazać się radosną pokorą. No i wypełniałem drzewka dialogowe. Drzewko dialogowe to piekło na ziemi…był to intensywny, bardzo twórczy proces – tłumaczył nam Orbitowski.

Jak się okazuje, pisarz, który znany jest z zamiłowania do muzyki metalowej, nie stroni również od elektroniki. Ceni sobie szczególnie Tangerine Dream, Zamilską i Jacaszka. Autor Innej Duszy i Świętego Wrocławia teraz czeka na winyla A_GIMa.

gry

Łukasz Orbitowski

Co jeszcze wyróżnia grę polskiego studia Punch Punk Games?

Krzysztof Grudziński mówi o tym, że spotkanie artystów z różnych rejonów kultury, to nie jedyne, co wyróżnia najnowszą grę jego studia. Unikalny jest także sam temat, oryginalna i nietypowa grafika, wszechobecny depresyjny klimat noir, i dość realne doświadczenie spojrzenia na mordercę.

Dla mnie ważne jest to, że zrobiliśmy totalnie niezależną rzecz 3d w budżecie, w którym studia AAA przejadają w tydzień. Już myślę o kolejnym projekcie, który będzie operą VR. Na tym polu również wspomoże mnie AGIM – stwierdza Grudziński.

This is the Zodiac Speaking ukazał się jednocześnie w wersji na PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC oraz Mac i jest dostępny na platformach cyfrowej dystrybucji. My z kolei przypominamy, że już o 19:00 na profilu facebook’owym Muno.pl uruchomiamy stream prosto z Muzeum Gier Komputerowych, gdzie A_GIM zaprezentuje premierowo materiał muzyczny z gry.

gry

A_GIM Dżeljilji, Łukasz Orbitowski i Krzysztof Grudziński