Steinberg Cubase – pierwszy DAW, jaki poznaliśmy

Dzień dobry! W czwartym epizodzie serii o klasycznych DAW-ach opowiem Wam o jednej z najważniejszych nowinek w historii produkcji muzyki. O ile we wcześniejszych epizodach z tej serii mogliście się dowiedzieć o rzeczach, które dały podwaliny pod powstanie tego, co współcześnie postrzegamy jako DAW-y, tak w tym artykule opowiem Wam o pierwszym takim programie w historii. Panie i panowie – poznajcie Steinberg Cubase.
Cubase – początek naszej ery DAW-ów
We wczesnych latach 80. idea DAW-ów opartych na oprogramowaniu stała się bardziej realna dzięki temu, że komputery osobiste, takie jak Apple II, Commodore Amiga i Atari ST, rozwinęły moc obliczeniową, która była w stanie obsłużyć cyfrową edycję dźwięku. W 1983 roku miała miejsce pierwsza publiczna demonstracja formatu MIDI, standardu opracowanego przez Rolanda i Dave’a Smitha, co oznaczało, że dane można teraz skanować, przechowywać i inicjować z systemu komputerowego. W tym samym roku klawiszowiec Manfred Rürup spotkał inżyniera Karla „Charlie” Steinberga i wpadli na pomysł stworzenia programowego sekwencera MIDI. Duet założył Steinberg Research i opracował swój pierwszy program, Multitrack Recorder – 16-ścieżkowy sekwencer dla Commodore 64. Pomimo sprzedaży mniej niż 50 kopii, program ten stworzył podwaliny do czegoś niezwykłego. Niedługo później, w 1985 roku, rozwój nowej platformy został przeniesiony na nowo powstały komputer Atari 520 ST, który zawierał wbudowane porty MIDI. I tak Multitrack Recorder stał się Pro-16, potem Pro-24, Cubit i wreszcie w 1989 roku – Cubasem. Główną innowacją programu była graficzna strona aranżacji, która pozwoliła na graficzną reprezentację kompozycji za pomocą pionowej listy ścieżek i poziomej osi czasu. Było to znacznie bardziej intuicyjne i pozwalało na znacznie łatwiejszą edycję. Ta nowinka została skopiowana przez prawie każdy inny podobny produkt.
Amiga, Atari ST i muzyczna rewolucja. Protracker i MIDI | BITOLOGIA #3
W moim tekście o produkcji muzyki dla początkujących wspomniałem o roli komputera – tutaj warto przypomnieć, że Alec Empire w przeciwieństwie do większości współczesnych producentów wciąż używa pierwszego Cubase’a i Atari ST w swoim studio!
Alec Empire (Atari Teenage Riot) vlog: Are you ‘outraged’ over the $60.000 Mac Pro?
Do dziś użytkownikiem pierwszej wersji programu jest Sławomir Łosowski – założyciel zespołu Kombi.
Z wizytą u Sławka Łosowskiego
Z dzisiejszej perspektywy wczesny Cubase był programem bardzo prostym – do wczesnych lat 90. oprogramowanie nie zajmowało się niczym więcej niż sterowaniem zewnętrznymi urządzeniami MIDI za pomocą odpowiedniego interfejsu. Aktualizacje skupiały się na bardzo podstawowych funkcjach, takich jak edycja i re-aranżacja fraz MIDI, miksowanie sygnałów MIDI i wysyłanie komunikatów SysEx.
Steinberg Cubase with atari in the 90th | Ragtime Technology
Audio pojawiło się w szybkich nowych komputerach Power Mac w 1993 roku, wykorzystując sprzęt opracowany przez Digidesign dla ich nowego systemu Pro Tools. Obsługa wtyczek VST pojawiła się w 1996 roku, ustanawiając podstawowy szablon, który teraz uważamy za nowoczesny DAW: sekwencjonowanie MIDI, nagrywanie dźwięku, efekty dźwiękowe i (ostatecznie, wraz z implementacją VSTi w 1999 roku) wirtualne instrumenty.
VOLUTION OF CUBASE | Steinberg Cubase History (Versions Comparison from Cubase 1.0 to Cubase 11)
Sprawdź także
Produkcja muzyki – jak zacząć?

Kuba Sojka: „Sound design zawsze był moim oczkiem w głowie” [wywiad]

KORG Collection – absolutny „must have”

Arturia wypuściła kolejną część Collection

Sprawdź także

Produkcja muzyki – jak zacząć?

Kuba Sojka: „Sound design zawsze był moim oczkiem w głowie” [wywiad]

KORG Collection – absolutny „must have”
