Renesans afro house w Wielkiej Brytanii

muno.pl
Artykuł Felieton Lifestyle News
Afro House 2022

W ciągu ostatnich lat brzmienie afro house jest coraz bardziej obecne w brytyjskiej muzyce tanecznej. Pojawia się jeszcze więcej artystów, wytwórni, imprez, a także stacji radiowych, reprezentujących ten wyjątkowy gatunek. Z tej okazji w swoim obszernym artykule DJ Mag zbadał kondycję tego gatunku na brytyjskiej scenie. Sprawdźcie.

Afro house – początki

Afro house to gatunek muzyki klubowej przesiąknięty perkusyjnymi brzmieniami południowoafrykańskich miasteczek. Przez dziesięciolecia jego polirytmy grane na tradycyjnych afrykańskich instrumentach – bongosach, kongach, claves, djembe – w zsyntetyzowanej formie, z pulsującymi riffami i przeszywającymi hi-haty, przywodzą na myśl przeszłość i przyszłość. To surowy dźwięk, zarówno rodowy, jak i futurystyczny. Ta egzotyczna muzyka zadomowiła się w krajach tak odległych od siebie jak: Kenia, Stany Zjednoczone, Japonia czy Grecja, ale przez większość swojej historii walczył o swe miejsce w Wielkiej Brytanii – aż do teraz. W ostatnich latach garstka DJ-ów, promotorów i właścicieli wytwórni wytyczała nową ścieżkę, wypychając niszową scenę, walcząc o miejsce w szerszej, undergroundowej społeczności. Efekt? Cichy renesans.

Instant House – Awade (Joe’s Jungle Sounds Dub)

Na przełomie wieków te afrykańskie rytmy przyjęły się w niektórych częściach Europy. Bardzo dużą rolę w promocji gatunku miał… Bob Sinclar (tak tak, właśnie on!) i DJ Gregory, którzy kompilowali utwory do projektu Africanism All Stars, na którym powstały wspólne dzieła artystów z Zachodu i Afryki. Tymczasem w Grecji Angelos (wcześniej znany jako DJ Angelo) zaczął ściągać południowoafrykańskich DJ-ów na swój cykl Global Fantasy.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Bob Sinclar – Africanism

Trudno jest dokładnie określić, kiedy afro house pojawił się jako gatunek, ale utwory takie jak Youd Culoa De Songa czy Thief Rancida uznawane są właśnie jako rozpoczynające ten gatunek.

Culoe De Song – Youd

Rancido – Thief

Ostre, melodyjne tony i duże bassy dobrze wpadają w ucho Europejczyków, tworząc natychmiastową klasykę. Słychać to w uroczystych akordach i acidowej linii basu w remiksie Abiro Da Capa oraz w remiksie Traveller Kususa, który, choć wciąż ciężki na perkusji, ma lekki wątek techno.

Kato Change ft Winyo – Abiro (Da Capo’s Touch)

Scena afro house w Wielkiej Brytanii zaczęła nabierać kształtu w 2009 roku wraz z wytwórnią Saint’s Tribe oraz serią imprez Tribe nights, które odbywały się najpierw w Dex w Brixton, a później w Corsica Studios w Elephant & Castle. To tam występowali pionierzy gatunku, którzy pokazali weteranom sceny oraz zwykłym zajawkowiczom afro house – Black Coffee, Culoe De Song, Timmy Regisford, Dennis Ferrer i DJ Spen.

Culoe De Song ft Fatima – Dragons End

Utwory takie jak Bang The Drum, Dragons End czy Burning Hot pomogły ugruntować scenę, która zaczęła przyciągać coraz więcej entuzjastów. Scena ta była bardzo istotnym miejscem integracji społeczności południowoafrykańskiej na Wyspach.

W połowie 2010 roku inne wytwórnie z Wielkiej Brytanii podążały ścieżką TribePeng Africa, DM.Recordings, Aluku Records i FOMP — w wydawaniu muzyki afrykańskich artystów elektronicznych. Pojawiło się więcej imprez, w każdym większym mieście na Wyspach, ale promotorzy mieli problemy ze znalezieniem miejsc godnych zaufania. Kolejnym problemem był fakt, że wydarzenia nie przyciągały nowej, młodszej publiki. W 2015 duża część producentów reprezentujących gatunek skupiła się wokół najpopularniejszego z nich – Black Coffee.

BLACK COFFEE spiritual DJ set @ Mixmag Live, London

Afro House – przełom

Najważniejszymi przedstawicielami afro house w Wielkiej Brytanii są Sef Kombo oraz Kitty Amor. Uwielbiany przez tego pierwszego mieszczący się w londyńskim West Endzie klub Til Two oraz seria imprez duetu Motherland, przyniosły dźwięk nowej generacji miłośników house. Til Two wyróżniał się żywą mieszanką młodych i starszych ludzi. Odnotowując rozbieżność między fanami a didżejami afro house, Kombo postanowiło zbudować społeczność z powstającymi mediami społecznościowymi, a mianowicie Twitterem. Założył stronę internetową, na której można było dzielić się setami nagranymi na imprezach w ulubionym klubie. Poza tym napisał biografie dla rezydentów i podzielił się treścią z fanami.

Gdy tylko wylądowałem [w RPA], wszystko się zmieniło, mimo że byłem tu tylko 10 dni. Naprawdę rozumiesz, że to jest styl życia. Tym właśnie oddychają ludzie każdego dnia. Odetchnąłem czymś innym. Zabrałem coś innego z powrotem do Wielkiej Brytanii.

– powiedział Sef Kombo w rozmowie z DJ Mag

Pojawienie się wydawnictwa Sondela, kierowanego przez Kombo i Louie Dunmore, w Defected, wypromowało południowoafrykańską scenę w Wielkiej Brytanii. W listopadzie zeszłego roku odbyła się pierwsza edycja serii imprez w londyńskim Ministry Of Sound, gdzie artyści Black Motion, Da Capo i Kid Fonque grali obok portugalskich – DJEFF-a, Komba i Amora.

Sondela Radio w/ Sef Kombo Live from Defected

W ciągu ostatnich pięciu lat pojawiła się nowa fala Afro House Nights, z kolektywami pojawiającymi się na południu, w Midlands i tak daleko na północy jak Glasgow. Lebo, wokalista i DJ z Manchesteru, był świadkiem narastania i zanikania sceny w ciągu ostatniej dekady. Savanna, coroczna impreza uliczna i wewnętrzna, zapoczątkowana w 2009 roku, była przez wiele lat głównym miejscem społeczności house w Afryce Południowej.

Na północy tłum składa się głównie z RPA. Scena afro house była kiedyś dobra w Leeds, była też naprawdę dobra w Manchesterze, ale przypuszczam, że przeniosła się na starsze pokolenie. Na wielu imprezach będę jedynym DJ-em grającym afro house.

– opowiada Lebo dla DJ Mag

Afro house – fenomen Drums Radio

To podróż do RPA pod koniec 2017 roku zainspirowała Silka do wprowadzenia Drums. Zarządzał The Beat London, gdzie prowadził cotygodniowy program radiowy afro house, ale tęsknił za stałą przestrzenią dla miłośników afro house’u.

Pamiętam, jak opuściłem Red Bull Studios w Kapsztadzie i pomyślałem: „Cóż, jeśli nie ma całodobowej stacji afro, muszę ją po prostu stworzyć.

– wspomina Silk dla DJ Mag

Po powrocie do Wielkiej Brytanii przekazał pomysł DaMsowi, jego producentowi w The Beat London. Drums Radio zostało uruchomione w boxing day tego samego roku.

Nie powiedziałbym, że w tamtym czasie byliśmy [właściwą] stacją radiową, ale z dnia na dzień przeszliśmy od słuchania afro house legalnie raz w tygodniu do słuchania go przez cały czas.

– komentuje DaMs dla DJ Mag

Pojawienie się Drums Radio naprawdę zmieniło grę – stacja jest teraz domem dla ponad 50 programów i zwiększyła swoją początkową publiczność z 5000 słuchaczy miesięcznie do 50 000. Od czasu uruchomienia Drums Radio w 2017 roku i ponownego uruchomienia Motherland rok później, brytyjska scena afro house wzmocniła swoje szeregi. Imprezy w Londynie i innych dużych miastach ożywiły się i przyciągnęły więcej DJ-ów do brzmienia, a kluczowa grupa brytyjskich wytwórni nadal promuje twórczość afrykańskich artystów muzyki elektronicznej. Jest też coraz większa grupa producentów, z których wielu pracuje nad utworami z artystami z RPA.

Drums Radio launch party

Afro house, a amapiano

DJ-e ​​i producenci tacy jak Dj.Respect.Afrika, DJ Toots, Terrie T, Mthulisi Patrick i Sowetoboy utrzymywali scenę przy życiu w kolejnych latach, ale scena pozostała zbyt odosobniona dla niektórych, a wielu poszło dalej z falą amapiano. Aby temu zaradzić, Lebo założył Piano In The City, comiesięczne afro house, afro tech i amapiano party w centrum Manchesteru. 

Afrotastic Amapiano Vibes

Amapiano zaczęło królować na brytyjskich parkietach w ubiegłym roku. Przestronne intro i melodyjny bęben, które wyznaczają ten gatunek, wprowadziły na parkiet skank, którego nie widziano od czasów funky. 

Teraz wielu afro house’owych DJ-ów gra na amapiano – wszyscy się zmienili – dosłownie tylko kilku z nas nadal gra w afro house.

– wyjaśnia Lebo dla DJ Mag

MFR Souls – Amanikiniki (Official Video) ft. Major League Djz, Kamo Mphela & Bontle Smith

Podczas gdy amapiano i afro house mają dwie różne sceny w RPA, trudno znaleźć coś wyłącznie afro house w Wielkiej Brytanii. W rzeczywistości na większości imprez afro house gra przynajmniej jeden DJ amapiano – a różnica na parkiecie jest wyraźnie widoczna.

Pandemia odegrała ogromną rolę. Co kilka dni pojawiała się nowa piosenka, a w Wielkiej Brytanii co tydzień pojawiała się nowa popularna piosenka.

– dodaje Lebo

Silk wierzy, że z eksplozji amapiano można wyciągnąć wnioski:

Producenci powinni skoncentrować się artyzmie, to różnica w stosunku do chłopaków z amapiano. Kiedy mają jakiś utwór, sprzedają go, robią wideo, naciskają i dopiero wtedy przechodzą do następnego utworu. My nie.

– powiedział Silk dla DJ Mag

Te współprace nie tylko budują sieci i oddają hołd pionierom dźwięku, ale również zapewniają pewien poziom jakości, unikając pułapek popełnionych lata wcześniej. Ale jeśli afro house ma na stałe zagościć w brytyjskim podziemiu, wielu uważa, że ​​będzie musiał zacząć tworzyć własne podejście do dźwięku:

Musimy spróbować samodzielnie udoskonalić [dźwięk]. Pojawia się wielu dobrych producentów, [ale] wciąż brzmią, jakby pochodzili z RPA, Angoli. To muzyka, którą kochasz, chcesz ją skopiować, ale teraz musimy ją tylko poprawić.

– powiedział Joseph Hines, właściciel wytwórni FOMP na niedawnej dyskusji panelowej prowadzonej przez Drums Radio

TxC | Boiler Room SYSTEM: Amapiano London

Afro house – przyszłość brytyjskiej sceny?

Gatunki, które rozkwitły w brytyjskim podziemiu, niezależnie od tego, czy były rodzime (jungle, dubstep, grime), czy importowane (UK garage), opierały się tylko na wąskim, ale wiernym kręgu producentów i DJ-ów. Były również hiperregionalne, pozwalając artystom mieszać się i komunikować styl życia. Czy afro house może w podobny sposób rozwinąć brzmienie specyficzne dla Wielkiej Brytanii? 

Serwujemy brzmienie stosunkowo nieznane – to przyciąga ludzi z całego świata.

– powiedział Mr Silk dla DJ Mag

Z kolei Bushman jest spokojny o przyszłość gatunku na Wyspach – wszystko zależy od determinacji ludzi:

To długi proces, ale myślę, że brytyjscy producenci mają komponent. Dopóki ludzie w Wielkiej Brytanii będą konsekwentni, będą składać hołd, rozwijać dźwięk w sposób, który rośnie wraz z dźwiękiem Afryki Południowej, brytyjscy producenci będą mieli się dobrze.

– mówi Bushman dla DJ Mag

Owszem, najważniejsi w tym wszystkim są ludzie, w szczególności młode pokolenie, od którego zależy przyszłość:

Mam wiarę, ale potrzebuje silnej grupy pięciu lub dziesięciu osób i będzie musiała pochodzić od młodzieży, producentów. Stąd to wszystko się bierze.

– powiedział Saint dla DJ Mag

W przypadku Kombo prezentacja pozostaje kluczowa:

Chodzi o przeniesienie swojego rzemiosła na wyższy poziom, gdzie jesteś dostępny dla fanów, ale jesteś również dostępny dla festiwali i większych wydarzeń. Kiedy opowiadasz swoją historię, w ten sposób zdobywasz fanów.

– podsumował Kombo dla DJ Mag
 

Defected South Africa – 2021 Afro House Mix (Sondela)



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →