„No Photos on the Dance Floor!” – poznaj pierwszą kompilację o historii techno z Berlina
Berlin, jak mało które miejsce na mapie Europy, miał wpływ na obecny kształt dzisiejszej sceny techno. Wydawać by się mogło, że powstałe artykuły i filmy, wyczerpały temat do ostatniego wątku, jednak za sprawą Heiko Hoffmanna mamy okazję ponownie przenieść się w obręby muzycznej historii. Będąca spuścizną wystawy fotografii, sztuki wideo i książki o tym samym tytule nowopowstała kompilacja, jak żadna inna podsumowuje historię berlińskiego techno począwszy od 1992 roku do czasów współczesnych.
No Photos on the Dance Floor! to pierwsza kompilacja biorąca na tapet historię techno w Berlinie w ciągu ostatnich trzech dekad. Zarówno tytuł, jak i cały konspekt, odnosi się do specyfiki berlińskiej sceny klubowej. Zasada no photo policy obowiązuje niemal we wszystkich tamtejszych klubach, stąd zatracenie się w muzyce połączone z poczuciem swobody i bezpieczeństwa w trakcie imprezowania bez fotograficznej otoczki, jest jedną z najistotniejszych kwestii imprezowego techno światka u naszych zachodnich sąsiadów.
Oczy skierowane na europejskie Detroit
Po upadku muru berlińskiego w 1989 roku, opuszczone przestrzenie i budynki tylko czekały by tchnąć w nie nowe życie. Berlin stał się epicentrum nowej kultury życia nocnego. W relatywnie krótkim czasie oczy całej Europy były zwrócone w stronę stolicy Niemiec. Zauważalnym gołym okiem postęp kulturowy zaczął z czasem odbijać się szerokim echem na całym świecie. Nic dziwnego, w końcu tamtejsza scena była pod silnym wpływem pionierskich dźwięków Detroit tworzonych przez afroamerykańskich producentów takich jak Juan Atkins, Kevin Saunderson i Underground Resistance.
Dobór klasyków i ukrytych perełek, które pomogły ukształtować brzmienie Berlina od wczesnych lat 90. służą jako kontynuacja wystawy fotografii i sztuki wideo o tym samym tytule. Jej autorem był Heiko Hoffmann, były redaktor magazynu Groove, który do współpracy zaprosił fotografów i artystów wizualnych: Wolfganga Tillmansa, Romuala Karmakara, Svena Marquardta i Camille’a Blake’a. W 2020 roku ukazała się książka o tej samej nazwie, w której zebrano najbardziej niezwykłe obrazy z wystawy wraz z wywiadami i osobistymi esejami.
Chronologia w dwóch częściach
Photos on the Dance Floor!, która będzie dostępna również w formatach digital i CD z dodatkowymi utworami Rødhada, Efdemina i Ricardo Villalobosa, podzielona jest chronologicznie na dwie części. Vol. 1 Vinyl: 1992–2006 zawiera utwory z początku lat 90. autorstwa Thomasa Fehlmanna i projektu 3MB współtworzonego przez Moritza von Oswalda i Juana Atkinsa. W dalszej kolejności mamy berlińskiego pioniera techno, DJ Tanith i Mijka van Dijka jako projekt 9-10-Boy, duet MMM – Fiedel (Michael Fiedler) i Errorsmith (Erik Wiegand) oraz Alec Empire, który później założył wpływowy noise/industrialny zespół Atari Teenage Riot. Kolejne kluczowe utwory z pierwszej połowy lat 90. pochodzą z wytwórni Elektro Music Department: Mo Loscheldera i Klausa Kotai, Sleeparchive oraz Roberta Henke aka Monolake, programisty Ableton Live.
Ellen Allien – Go (Marcell Dettmann remix)
Druga część, poświęcona utworom powstałym od 2007 roku dotyczy czasów, gdy Berlin stawał się centrum nowej kreatywnej społeczności międzynarodowych artystów, DJ-ów i producentów, którzy często preferowali minimalistyczną estetykę i style muzyczne klubów takich jak Berghain, Bar25 i Watergate, jednak pozostali w nim ze względu na „lepsze żucie”. Zaczynając od remiksu autorstwa Plastikmana aka Richie Hawtin, jego sygnowanego przez wytwórnię Minus utworu Heartthrob, na reszcie krążków znalazły się utwory m.in. Bena Klocka (jako Klockworks), Avalon Emerson, Ancient Methods czy Modeselektora.
Vol. 1 Vinyl: 1992–2006
A1. 3MB feat Juan Atkins – The 4th Quarter
A2. 9-10-Boy – Robocop
A3. Alec Empire – SuEcide
B1. Futurhythm – Phuture
B2. Vainqueur – Lyot (Maurizio Mix)
C1. MMM – Donna
C2. Kotai + Mo – Black Acid (Pt. 1)
D1. Sleeparchive – Elephant Island
D2. Monolake – Alaska (Substance Remix II)
Vol. 2 Vinyl: 2007–Today
A1. Heartthrob – Baby Kate (Plastikman Remix)
A2. Ellen Allien – Go (Marcel Dettmann Remix)
B1. Klockworks – Sean
B2. Wax – Untitled (Wax No 30003 B)
C1. Ancient Methods – Else
C2. Dasha Rush – Outer Space
C3. Avalon Emerson – The Frontier
D1. Barker – Cascade Effect
D2. Modeselektor – Kalif Storch
D3. FJAAK – Breathe
Premiera albumu w wersji cyfrowej przypada na 25 czerwca, natomiast winylowa w okolicach 11 czerwca.