Kluby w Tbilisi w sprzeciwie wobec władzy. Wesprzyjmy ich walkę!

Gruzja kolejny raz mierzy się z trudną sytuacją polityczną. Podczas gdy w kraju trwają protesty, lokalna scena klubowa jednoczy się, by wspólnie walczyć o zmianę. Integracja w słusznym celu jest godna podziwu, lecz Gruzini potrzebują pomocy. Dlatego przedstawiamy Wam współtworzoną przez nas akcję Dancing Through Oppression, by nagłośnić problemy, z jakimi mierzą się nasi przyjaciele ze wschodu Europy i okazać im realne wsparcie.
Gruzja, pomimo swojej wielkości i lokalizacji na mapie Europy, stała się prężnie rozwijającym się ośrodkiem sceny klubowej. O gruzińskiej scenie klubowej mówi się w superlatywach – i nie bez powodu. Praca u podstaw, integracja środowiska, opieranie lokalnego rynku na rodzimych artystach. Zamiast za wszelką cenę ściągać zagranicznych headlinerów, gruzińskie kluby stawiają na lokalny talent, kształtują własny styl i głośno upominają się o swoje prawa i głos. To właśnie te elementy sprawiają, że gruzińska scena klubowa jest dla wielu wzorem do naśladowania i źródłem inspiracji. Z uwagi na to, nie brakuje w Polsce zapaleńców, którzy regularnie podróżują do Tbilisi, by imprezować w Bassiani, KHIDI, TES czy Left Bank – stołecznych klubach o ogólnoeuropejskiej renomie i przede wszystkim niezwykle wyrazistym charakterze. Ze swoich ograniczeń Gruzini zrobili największe atuty: przez lata ignorowani przez największe nazwiska na scenie, postawili na siebie i zbudowali silny lokalny rynek, w którym kluby i artyści grają do jednej bramki.

Gruzja. Kraj wielkiego potencjału i… równie wielkich trudności
Lokalizacja na wschodzie Europy sprawia trudności nie tylko pod względem częstotliwości wizyt popularnych didżejów. Rosyjskie wpływy, które od lat penetrują i ingerują w sferę życia polityczno-społecznego, odciskają swoje negatywne piętno i zaciskają pętlę wokół swobód obywatelskich. Kraj aspirujący do integracji z Unią Europejską, w którym młode pokolenie chce rozwijać lokalną gospodarkę, przemysł, naukę i kulturę, wciąż zmaga się z wyzwaniami, które oddalają go od Zachodu i hamują pełne wykorzystanie jego potencjału. Przykładem jest rząd pod przewodnictwem partii Gruzińskie Marzenie. Choć formalnie nie utrzymuje on stosunków z Rosją i kreuje się na proeuropejski, to w rzeczywistości zmienia prawo na wzór tego stanowionego przez Kreml. Formacja piastująca władzę od 2014 roku realizuje tym samym założenia izolacjonistycznej polityki, czego efektem jest wstrzymanie dążeń do rozmów akcesyjnych z Unią Europejską. Decyzja rządu pod przewodnictwem premiera Irakliego Kobachidze, podjęta 28 listopada ubiegłego roku, skłoniła setki tysięcy Gruzinów do wyjścia na ulice w geście sprzeciwu. Choć od opisywanego wydarzenia minęło niemal pół roku, protesty wciąż trwają.

Kluby w oporze. Gdy taniec staje się protestem
Lokalna scena klubowa, reprezentowana m.in. przez osoby związane z Bassiani, KHIDI, TES czy Left Bank, już w przeszłości dała wyraz temu, że nie zamierza w milczeniu przypatrywać się sytuacji politycznej w swoim kraju. To przestrzenie, które dla wielu młodych Gruzinów stały się czymś więcej niż przestrzenią weekendowej rozrywki. Tutaj rozbrzmiewa nie tylko muzyka, ale także potrzeba wspólnoty i pragnienie wolności. Niestety, słyszalny głos sprzeciwu nie mieści się w wizji partii rządzącej, która od lat próbuje ograniczać obywatelskie inicjatywy. W maju 2018 roku przez stołeczne kluby przetoczyła się fala brutalnych policyjnych interwencji. Pod pretekstem „antynarkotykowej prewencji”, funkcjonariusze wtargnęli do klubów i aresztowali ich właścicieli. Odpowiedź była natychmiastowa. Gruzińscy klubowicze zorganizowali największy nielegalny rave w historii kraju – 12 maja 2018 roku ponad 10 000 osób tańczyło i protestowało w rytm muzyki techno w samym centrum stolicy, tuż przed gmachem gruzińskiego parlamentu. To nie była tylko reakcja na przemoc. To był społeczny zryw, który jasno pokazał: młodzi Gruzini nie chcą dłużej żyć pod dyktando politycznej agendy realizowanej przez prowschodni rząd Gruzińskiego Marzenia. Akcja nazwana “We Dance Together, We Fight Together” stała się ogólnospołecznym ruchem, pod parasolem którego ludzie wyrazili chęć życia w nowoczesnym, równościowym kraju, gdzie każdy może czuć się bezpiecznie i swobodnie, niezależnie od różnic. Przedsięwzięcie zyskało rozgłos również na zachodzie Europy i zwróciło uwagę na fenomen lokalnej sceny – scalonej ze sobą nie tylko w zakresie działań i haseł, ale również kulturalnej tożsamości.

Gruzini chcą wolności i równości
Wspomniana wcześniej decyzja o zawieszeniu rozmów o integracji z Unią Europejską ponownie wywołała obywatelski sprzeciw. Gruzini wyszli na ulice, a lokalna scena klubowa stała się jednym z kluczowych motorów napędzających protesty. Tbiliskie kluby kolejny raz zjednoczyły się w sprzeciwie przeciwko autorytarnym decyzjom partii rządzącej. W geście solidarności z protestującymi, wszystkie kluby w mieście zostały zamknięte. Podczas trwających demonstracji stały się zapleczem ruchu opozycyjnego, udostępniając swoje soundsystemy oraz organizując liczne spotkania i wykłady wspierające prodemokratyczne społeczeństwo. Obecnie cztery największe kluby w Tbilisi pilnie potrzebują wsparcia finansowego. Przedłużające się zamknięcie oraz liczne przeszkody stawiane im przez prorządowe władze miasta znacząco nadwyrężyły ich budżety. Wspieranie gruzińskiej sceny to także wsparcie całego zaplecza protestujących, wobec których autorytarne władze kraju dopuszczają się licznych nadużyć, naruszając konstytucję i prawa człowieka. W odpowiedzi na tę sytuację pomoc oferuje polskie stowarzyszenie Sandbox.

Pomysłodawcy akcji
Poznańskie stowarzyszenie Sandbox powstało w 2021 roku i od początku działało z myślą o lokalnej społeczności. Głównymi obszarami działań była popularyzacja deskorolki oraz muzyki elektronicznej, z których powstał unikatowy miks, wpisujący się w DNA twórców grupy. Dziś Sandbox to nie tylko stowarzyszenie, ale społeczność kilkudziesięciu osób, realizujące różnorodne projekty pod jedną flagą. Przykładem jest inicjatywa “No More Days”.
W momencie rozpoczęcia pełnej inwazji Rosji na terytorium Ukrainy, ekipa Sandbox podjęła współpracę z poznańską przestrzenią artystyczną Pawilon. Wspólnymi siłami udało się zorganizować dwa wydarzenia: Rave 4 Ukraine (2022) oraz No More Days (2023), łączące w sobie punkt zbiórki potrzebnych produktów oraz imprezę z muzyką elektroniczną. Przy obu imprezach zaangażowali się przedstawiciele i przedstawicielki poznańskiej sceny klubowej, zjednoczonej w słusznym celu, by wspólnie nieść pomoc. Dodajmy, że na wspomnianych imprezach wystąpili m.in. Anna Borsuk, Bassement, Disco MFS, Korea, Kuriozum, Młoda Polska, naked relaxing, Parabellum, Under The Vibe czy Zariush.
Dancing Through Oppression. Polska scena rusza na pomoc
W odpowiedzi na dramatyczne wydarzenia w Gruzji, wraz z Sandbox uruchamiamy nowy projekt: Dancing Through Oppression, by razem nagłośnić sytuację, o której milczą media głównego nurtu. Dzięki kontaktom z osobami będącymi w samym środku wydarzeń – od artystek i artystów, promotorek i promotorów, bookerek i bookerów, aż po dziennikarki i dziennikarzy – chcemy dać głos tym, którzy najlepiej wiedzą o bieżącej sytuacji w swoim kraju. Chcemy uświadamiać i angażować polską scenę do włączenia się w pomoc gruzińskim kolegom i koleżankom oraz do czerpania inspiracji z postawy, którą wykazują w trudnym dla nich czasie. Problemy, z jakimi zmagają się kluby w Tbilisi, przy jednoczesnym zaangażowaniu osób z nimi związanymi w działania polityczno-społeczne, umacniają i scalają scenę, która także i z tego kryzysu wyjdzie silniejsza.

W najbliższym czasie planujemy szeroko zakrojoną akcję informacyjną, do której już dziś zapraszamy polskie kluby, kolektywy oraz media. Chcemy wesprzeć Gruzinów w walce o życie w wolnym kraju, pokazując jednocześnie, jak silna i różnorodna jest tamtejsza scena. Być może wówczas rodzimi promotorzy i bookerzy zwrócą uwagę na gruzińskich artystów i artystki.Aby okazać akt solidarności z Tbilisi, stworzyliśmy zbiórkę publiczną mającą na celu wsparcie 4 największych klubów w mieście: Bassiani, Khidy, TES oraz Left Bank. Na początku kryzysu w kraju, miejsca te podjęły trudną decyzję o wstrzymaniu działalności na czas trwania najbardziej zagorzałych demonstracji. Doprowadziło to do ich niekorzystnej sytuacji finansowej z którą borykają się do teraz. Liczne działania władz, dla których kluby stanowią miejsca “ideologicznej propagandy” mogą doprowadzić do ich zniknięcia z mapy Tbilisi.

Dołącz do wsparcia!
Chcesz włączyć się w pomoc? Bądź na bieżąco – obserwuj profil Dancing Through Oppression na Instagramie, śledź publikowane tam informacje, wypatruj kolejnych materiałów na Muno oraz wesprzyj zbiórkę!Opowiedz o akcji znajomym, zapytaj zaprzyjaźniony klub, czy chciałby zaangażować się w pomoc – kto wie, być może wspólnymi siłami uda się zorganizować wydarzenie, z którego dochód wesprze naszych gruzińskich przyjaciół. Pokażmy, że hasło “We Dance Together, We Fight Together” nie straciło na aktualności – wręcz przeciwnie, dziś nabiera nowego znaczenia i mocy w obliczu kolejnych przeciwności, z jakimi mierzą się ludzie chcący tańczyć do muzyki elektronicznej w wolnym od opresji kraju.
Jak przekształcić kulturę klubową w edukację i aktywizm – weź udział w panelu
Już w najbliższą sobotę, w ramach kolejnej edycji świetnie przyjętego cyklu E-ROTICA w poznańskim klubie Schron, odbędą się panele dyskusyjne, w tym jeden poświęcony sytuacji w Gruzji i roli klubów w społecznym aktywiźmie.
JAK PRZEKSZTAŁCIĆ KULTURĘ KLUBOWĄ W EDUKACJĘ I AKTYWIZM? – to dyskusja o tym, jak nocne życie może być czymś więcej niż hedonizmem – jak rave może stać się wykładem, azylem, narzędziem politycznym. Pytania są proste, ale ważne: jak pogodzić chaos z odpowiedzialnością? Jak tworzyć przestrzenie do healingu, nie tracąc intensywności? Jak uczyć przez dźwięk? Panel poprowadzi ARNII – DJ, edukator, kurator i aktywista działający między Tbilisi a Berlinem. Tworzy platformy łączące movement i mentoring, prowadząc warsztaty i dyskusje skupione na bezpieczeństwie emocjonalnym i długofalowym wpływie. Dla niego klub to miejsce protestu – rytm jako narzędzie zmiany.
Panel jest otwarty dla wszystkich i darmowy. Odbędzie się w Schronie w godzinach 15:00-17:00. Tego samego dnia odbędzie się kolejna odsłona cyklu E-ROTICA, na której oprócz ARNII’ego oraz RAWMANCE, gospodarza imprezy, zagrają również BRENNT, DiV4, DJ WASSERFALL, Gosha Savage, HOELA$, Jazda, L Ʌ V Σ N, LOLALITA, monka, POISE oraz ZZZZIOLA.
