Jan Jelinek & Kosmischer Pitch! @S?odownia 02.03

News

Jan Jelinek w Poznaniu! Na żywo usłyszymy go już 2 marca w Słodowni Starego Browaru. Jan Jelinek jest jedną z najwybitniejszych postaci współczesnej elektroniki. Najnowszą produkcją Jelinka jest płyta Kosmischer Pitch, wydana pod koniec 2005 roku, na której gra wraz z gitarzystą Andrew Peklerem oraz perkusistą Hanno Leichtmannem. Ten właśnie materiał zostanie zaprezentowany na koncercie w Starym Browarze. Szykuje się spore wydarzenie!

Jan Jelinek & Kosmischer Pitch!

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

 

Koncert w Słodowni Starego Browaru, Poznań

2 marca (czwartek) godz. 20.00, bilet 15 zł


Jako support wystąpią elch [radio kingston collective] oraz grupa temp_folder

 

Urodzony w Darmstadt Jelinek w 1995 roku przeniósł się do
Berlina
. Mniej więcej w tym czasie zaczął eksperymentować z nowymi mediami i samplingiem.
Te poszukiwania wynikały jednak w mniejszym stopniu z jego pasji do muzyki
elektronicznej, a bardziej z inspiracji socjologią i fiolozofią, którą
studiował na uniwersytecie. W 1998 roku ukazała się jego pierwsza muzyczna
produkcja pod pseudonimem „farben”
, wydany przez niezwykle prestiżową
frankfurcką wytwórnię Klang Elektronik. Nagraniem i produkcją zajął się znany
zespół realizacyjny Joerna Wuettkego i Romana Fluegela (Sensorama/Acid Jesus).

Czwarty album Jelinka, „farben” ukazał się w
kwietniu 2000
r. W tym samym czasie David Moufang (Move D) wydał w swej
wytwórni Source Records pierwszy autorski album Jelinka pod nowym pseudonimem
„gramm”
. Zostały w nim rozwinięte i wycyzelowanie ukryte już w
„farben” idee – dźwiękowe konstrukcje, pełne melancholii, powagi i
finezyjnego rytmu, odległe od dominujących gatunków techno czy ambientu.
Ale w
przypadku Jelinka należy zapomnieć o wszelkich sztywnych kategoriach, bo
gramm” bezproblemowo i bezpośrednio łączy muzykę do tańca i do
słuchania.

 

Na „loop-finding-jazz-records” Jelinek przy pomocy
samplera skomponował oryginalną muzykę opartą na trzech głównych elementach –
na jazzie, na idei loop-finding-modulation i na wizualnym efekcie Moire’
.
Jazzowe sekwencje z lat 60. I 70. zostały pocięte w linearne 1-sekundowe loopy
i poddane przetworzeniu na modulatorze
. Dało to efekt przestrzennych aranżacji
z wielką głębią dźwięku. Tym razem nad nagraniem pracowali Stefan Betke (Pole)
z berlińskiej wytwórni ~scape.

Nie ma aż tak wielkiego znaczenia, czy Jelinek występuje
jako „gramm”, „farben” lub pod własnym imieniem i
nazwiskiem. O jego pozycji świadczą występy na międzynarodowych festiwalach i
wystawach, jak Austrian Ars Electronica czy berliński festiwal Z 2000
. To nie
wyklucza, rzecz jasna, klubowych występów. Wtedy bierze górę dotychczasowe
brzmienie – skromne, delikatne szmery i rytmiczna, lecz niekoniecznie taneczna
muzyka. Muzyka Jelinka bywa również często miksowana. Wszystkie jego poprzednie
płyty były i są na nowo przetwarzane i dubowane na potrzeby live-actów, czego
najlepszym przykładem są remixy King Tubby’ego.  

(clubbing.pl)

 

Najnowszą produkcją Jana Jelinka jest płyta Kosmischer Pitch, wydana pod koniec 2005
roku
, na której gra wraz z gitarzystą Andrew Peklerem oraz perkusistą Hanno
Leichtmannem. Tym razem muzyk zwrócił się w stronę muzyki lat 70., odkrywając
na nowo brzmienia krautrocka, grup takich jak Can czy Faust
. Równocześnie
bardzo wyraźne nawiązuje do najlepszych dokonań psychodelicznego okresu grupy
The Residents, przypominając brzmienie pierwszych samperów, wykorzystywanych
przez tę grupę na przełomie lat 70 i 80. Twórczo czerpiąc z historii, Jelinek
podlewa dawne pomysły nowoczesnym brzemieniem, specyficzną dla niego
mikroelektroniką, tworząc nowy wymiar muzycznej psychodelii.
Ten właśnie
materiał zostanie zaprezentowany na koncercie w Starym Browarze. Szykuje się
spore wydarzenie!

temp_folder powstał wiosną 2004 roku.
Zespół można by zakwalifikować jako przedstawiciela postrockowych
odcieni nowych nurtów, gdyby nie notoryczne wyłamywanie się jednej,
zadanej konwencji; gdyby nie słabość do współczesnej sceny electro
i estetyki click; gdyby nie sentyment do muzyki lat 80-tych, szacunek
dla jazzu czy staromodnego fusion, gdyby nie zabawa z hiphopem, czy
fascynacja dubem. W związku z czym jest to, jak pół żartem pół serio
nazywają muzycy temp_folder, po prostu post-quasi-neo-pop-music.

temp_folder przygotowuje się do nagrania albumu, na koncercie można
będzie usłyszeć zarówno przedpremierowe utwory, jak i szkice czy
improwizacje.

sklad:

Jakub Sosnowski – saksofon, klarnet, instr. klawiszowe

Augustyn Maciejowicz – programowanie, instr. klawiszowe

Darian Kopaniarz – bas

Witold Skrzypczak – perkusja



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →