Idą zmiany. Warner jest pierwszą dużą wytwórnią, która podpisała się pod modelem SoundCloud „fan-powered royalty (FPR)”.
Czy do nowego systemu rozliczeń proponowanego przez SoundCloud dołączą też inni globalni gracze?
System rozliczeń SoundCloud zdobywa sobie przychylność rynku
Wytwórnia Warner Music Group podpisała umowę licencyjną z SoundCloud, dotyczącą systemu tantiem zasilanych przez fanów. System fan-powered royalty (FPR) pozwala przydzielać tantiemy artystom na podstawie indywidualne odsłuchy użytkowników i jest uważany za zdecydowanie bardziej dla muzyków. WMG jest pierwszą dużą wytwórnią, która przyjęła ten system, co może sygnalizować nadchodzącą większą zmianę w branży.
Ewolucja przemysłu muzycznego przynosi nowe sposoby tworzenia, konsumowania i zarabiania. W miarę rozwoju ekosystemu WMG koncentruje się na rozwijaniu i eksperymentowaniu z nowymi modelami ekonomicznymi, aby zapewnić maksymalne możliwości naszym artystom i ich społecznościom
– napisała w specjalnym oświadczeniu dyrektor ds. cyfrowych WMG, Oana Ruxandra.
Muzycy zarobią więcej
Firma streamingowa SoundCloud z siedzibą w Berlinie po raz pierwszy ogłosiła nowy system, który przydziela tantiemy na podstawie indywidualnych odsłuchów użytkowników, w marcu 2021 roku. W ostatnim raporcie przeprowadzonym przez Midia Research przeanalizowano zarobki 118 000 artystów korzystających z systemu FPR na SoundCloud. 56 procent stwierdziło, że zarobiło więcej dzięki FPR niż w modelu pro-rata stosowanym przez Spotify i innych.
W ramach FPR przychody z subskrypcji lub reklamy każdego fana są rozdzielane między artystów, których słuchają, a nie łączone w ramach tradycyjnego modelu proporcjonalnego, który przemysł muzyczny stosuje od ponad dekady
– czytamy w oświadczeniu prasowym SoundCloud.