Co się działo na panelach Enea Spring Break? PIĄTEK

1 574
News
Co się działo na panelach Enea Spring Break? PIĄTEK

Byliśmy na panelach dyskusyjnych Enea Spring Break Showcase Festival & Conference. Oto najciekawsze momenty dzisiejszych spotkań.

Enea Spring Break Showcase Festival & Conference – część konferencyjna

PIĄTEK 22 KWIETNIA

11:00 – Instrukcja obsługi redakcji z „Gazetą Magnetofonową”
Prowadzenie:
Tomek Doksa, Jarek Szubrycht – Gazeta Magnetofonowa
Panel rozpoczął się od optymistycznych słów Jarka Szubrycha, który stwierdził, że „przeżywamy boom i rozkwit młodych i zdolnych artystów, którzy jeszcze nie opowiedzieli swojej historii”. Dyskusja miała niejako ułatwić w przyszłości kontakt artystów z redaktorami i dziennikarzami muzycznymi. Padało wiele cennych uwag na temat jak powinien wyglądać press pack czy informacje zawarte na stronie artysty/zespołu. Za wzór zostały przedstawione materiały muzyków z Ninja Tune, a za polski przykład dobrze przygotowanej „paczki”, posłużyła krakowskiego dj-a i producenta Deasa. Nie zabrakło też tych złych przykładów komunikacji między artystami/wytwórniami a prasą, jak np. pomyłki przy załącznikach (materiały pornograficzne, zamiast nowego teledysku) czy sprzedaż promocyjnych, darmowych egzemplarzy niewydanych płyt przez dziennikarzy np. na internetowych portalach aukcyjnych.

Hasłem podsumowującym dyskusję było: „szczęściu trzeba pomóc”, które odnosiło się do konieczności poprawnej komunikacji z prasą przy promocji swojej sztuki.

13:00 – Złap Królika vol. 2!

Prowadzenie:
Iga Zawadzińska – IAM / Don’t Panic! We’re From Poland

Złap Królika, czyli jak odnieść sukces za granicą. Prelegenci przedstawili najczęstsze problemy i bariery, które stoją na drodze polskich artystów w eksporcie swojej muzyki. Padły zarzuty, że największe wytwórnie nie wspierają swoich artystów za granicą. Okazało się, że wśród zebranych jest przedstawicielka Sony Music Poland, która nie zgodziła się z tym założeniem i podała kilka przykładów narzędzi muzycznej ekspansji za granicą, których używają na co dzień.
Górnolotna idea, która wyłoniła się pod koniec dyskusji, odnosiła się do wzajemnej współpracy przy dzieleniu się kontaktami. Pomoc innemu artyście, wytwórni czy menadżerowi, prędzej czy później do nas wróci.
Muzyk ze słuchaczy zauważył także, że koncert za granicą to nic niemożliwego. W końcu „bliżej mi z Krakowa do Budapesztu niż np. do Szczecina”.
15:00 – Obraz rynku fonograficznego w Polsce i na świecie
Paneliści:
Piotr Kabaj – Wiceprzewodniczący Zarządu ZPAV, Warner Music Eastern Europe President & Warner Music Poland Managing Director
Andrzej Puczyński – Przewodniczący Zarządu ZPAV
Marek Staszewski – Pełnomocnik Zarządu ZPAV, adwokat
Moderator: Przemek Gulda – Co Jest Grane 24

„Jesteśmy najbardziej kreatywną branżą na świecie, inwestujemy w nowe rzeczy mocniej niż przemysł zbrojeniowy czy komputerowy” – te słowa otworzyły spotkanie z przedstawicielami SPAV, którzy zanim przeszli do dyskusji z zebraniami, zasypali nas wykresami, tabelami i zestawieniami, odnoszącymi się do sprzedaży płyt w różnych gałęziach przemysłu muzycznego.
Okazało się, że Polacy spośród albumów, najchętniej sięgają po polskie płyty, natomiast wśród top 20 najczęściej odtwarzanych radiowych piosenek, znalazła się zaledwie jedna polska pozycja. Ponadto poruszany był problem odtwarzania muzyki na YouTube, gdzie do artystów trafiają kilkanaście razy mniejsze kwoty, niż np. ze serwisów streamingowych.
16:30 – Artysta–wytwórnia. Pierwsze kroki na rynku muzycznym
Paneliści:
Jacek Jagłowski – współwłaściciel agencji QL CITY oraz wytwórni QL Music, członek zarządu ZPAV
Marcin Russek – A&R Sony Music Entertainment Polska, członek ZPAV
Zbyszek Zegler – A&R Universal Music Polska, członek ZPAV
Moderator: Jarek Szubrycht

Ostatnim piątkowym panelem, był grad pytań Jarka Szubrychta do prelegentów, których odpowiedzi miały przynieść pomoc młodym muzykom, próbującym się dostać do różnych wytwórni. Obalano stereotypy mające korzenie w latach 70 i 80, dotyczące wszechmocy wielkich oficyn nad artystami. Prelegenci udzielili kilku rad, takich jak m.in. dotyczące zawartości płyty demo. Nie powinny zawierać nadmiaru materiału, „tylko najlepsze utwory, które mają szansę się obronić”.