Encyklopedia Brzmienia – US Deep House 2/2

News

Czas na kolejną porcję historii amerykańskiego deep house'u w naszej Encyklopedii Brzmienia.

W zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy podróż od Stanów Zjednoczonych i specyficznej amerykańskiej formy deep house’u. Już dziś będziemy mieli okazję zapoznać się z głównymi ośrodkami, artystami i wytwórniami promującymi te właśnie głębsze brzmienia współczesnej muzyki tanecznej. ZAPRASZAMY!

 

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

US DEEP HOUSE część 2

 

Scenę można podzielić na 3 główne ośrodki: Chicago, Nowy Jork / New Jersey oraz Kalifornia. Pierwszy z nich, od zawsze starał się utrzymywać swoje brzmienie jak najbliżej korzeni, co wydaje się naturalne.

 

Ostatnio jednak styl został trochę zrewolucjonizowany i odświeżony. Pojawił się bardziej energetyczny rytm oraz bardziej śmiały i specyficzny sposób użycia sampli, który przywodzi na myśl  niektóre elektroniczne produkcje z pogranicza deep i micro house. Wydaje się, że nowopowstały styl jackin’ house, który zdobywa coraz większą popularność, można w dużej mierze przypisywać właśnie scenie z Chicago i ludziom blisko z nią związanym. Lista labeli i artystów na których warto zwrócić uwagę: Vista (sublabel Large), Greenskeepers Music (Greenskeepers), Control (Bryan Jones), Dae, bardzo świeżo brzmiące Spatula City (The Sound Republic) oraz Blackcherry, czyli wytwórnię DJ Heather. Umownie pod względem muzycznym można tutaj wspomnieć o Jackin’ Tracks, sublabelu Fetish Rec., gdzie szefuje Joey Youngman, choć fizycznie wytwórnia i jej założyciel rezydują w Teksasie.

 

New York City

 

Scena nowojorska chyba najdłużej opierała się tej nowej fali, częściowo ze względu na swoje dość bliskie powiązania muzyczne ze sceną brytyjską. W zasadzie w obecnej chwili jedyny artysta który jednoznacznie kojarzy się z nowym brzmieniem US deep to Troydon, który pochodzi z RPA. Warto tutaj także napisać dobre słowo o Dennisie Ferrerze silnie promowanym przez angielskiego giganta Defected. Do klasycznych wytwórni niewątpliwie trzeba zaliczyć King Street Sounds wraz z sublabelem Nite Grooves, Spiritual Life Music, i! Records, a do tych poszukujących zaliczyłbym m.in. Ündo Music (sublabel Gossip Records) z New Jersey i wiele innych, mniejszych wytwórni.

 


California

 

Największym skupiskiem nowych pomysłów, wytwórni i artystów jest jednak Kalifornia. Wpływ rozwiniętego przez ten region stylu Westcoast na obecny kształt i brzmienie amerykańskiego deep house’u był w ostatnich latach niewątpliwie największy. Pozornie różnica jest trudno zauważalna, trochę bardziej pompujący rytm, akcenty basowe na przeciwtaktach i ciepłe, analogowe brzmienie całości.

 

To właśnie tutaj znajduje się najwięcej uznanych deep house’owych wytwórni, wliczając w to takich gigantów jak Naked, OM czy Tango, których nazwy od lat są synonimem deep house na całym świecie. Do najciekawszych, mniej znanych wytwórni należą m.in.: Guesthouse (DJ Mes), Amenti (David Duriez), Icon (Brutt Johnson), Siesta, LowDown, Grab, czy też trochę bardziej tech-house’owy Grayhound założony przez legendarnego DJ Garth’a. To stamtąd wywodzą się tak uznani artyści jak uwielbiany przez kobiety hiszpański łącznik między Europą i Stanami, czyli Miguel Migs, eklektyczny Mark Farina czy też klasycznie house’owy JT Donaldson. Naprawdę nie sposób wymienić wszystkich wytwórni oraz artystów z tamtego regionu, którzy zasługują na uznanie.

 

 

Ameryka vs Europa

 

Warto zwracać uwagę na amerykańską scenę także dlatego, że zazwyczaj to oni wytyczają nowe kierunki zmian w muzyce klubowej, szczególnie jeśli chodzi o house. W końcu tak było przed milenium w temacie dotyczącym disco/vocal, następnie dark/twisted, electro, czy obecnie jackin’. Wszystkie te style, niegdyś przecież uznawane za undergroundowe, miały jednak zawsze swój początek w amerykańskich deepowych produkcjach. Osobiście uważam, że od kilku lat amerykańska scena deep house jest o wiele bogatsza muzycznie i konceptualnie od europejskiej, co można zauważyć choćby po dwukrotnie większej ilości wydanych płyt i ich recenzjach, ale najlepiej będzie po prostu posłuchać i porównać osobiście, do czego mam nadzieję udało mi się Was zachęcić.

 

Zapraszamy za tydzień do Encyklopedii Brzmień Muzikanova.pl!

 

W cotygodniowym cyklu przedstawiać będziemy kolejne artykuły dotyczące zarówno muzyki klubowej jak i zjawisk z nią związanych. Do pisania będziemy zapraszać dziennikarzy muzycznych z całego kraju, ale zachęcamy do tego również Was. Jeśli macie pomysły i chcielibyście podzielić się z innymi swoją wiedzą z zakresu muzycznej elektroniki zapraszamy do współpracy.



Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →