Dziedzictwo pirackich rozgłośni radiowych

fot. Fracture/Facebook
Artykuł
Dziedzictwo pirackich rozgłośni radiowych

Fracture przedstawia nowy projekt skupiający się na działalności nielegalnych stacji radiowych w Londynie. Te sięgają swoją historią lat 60. XX wieku i wciąż stanowią istotny element muzycznej sceny na Wyspach.

Założyciel labelu Astrophonica zapowiedział nowy, multimedialny projekt. Na inicjatywę pod nazwą 0860 składać się będzie podwójny album na winylu, mixtape oraz internetowa stacja radiowa działająca pod tą samą nazwą. Fracture zamierza tym samym uhonorować dziedzictwo pirackich rozgłośni radiowych działających w Londynie.

0860

Oficjalna premiera inicjatywy brytyjskiego artysty została zaplanowana na 18 listopada. Wcześniej będziemy mięli jednak szansę poznać serię materiałów związanych z pracą nad projektem. Już teraz działa internetowa stacja radiowa 0860.fm. Na jej antenie w nadchodzących dniach będziecie mogli posłuchać rozmów z ikonami brytyjskiej produkcji muzycznej, znanych ze swojego związku z brytyjskim radiem.

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

Czytaj dalej: VTSS rezydentką NTS Radio

Na antenie założonej z inicjatywy Fracture będziecie mogli usłyszeć wywiady z Bryanem Gee, DJ Flight, Scratcha DVA, Eddiem Peake, DJ Dextrousem, Stamina MC czy Laurentem Fintoni. Radio 0860 będzie również nadawało archiwalne nagrania audycji pirackich rozgłośni działających w latach 90. i 00. Wśród nich usłyszycie programy pierwotnie puszczane na antenie radia Rinse, Pulse czy Kool.

Szczególnie ostatnia z rozgłośni jest wyjątkowo istotna dla projektu, jak i dla samego Fracture. Z nią wiąże się również enigmatyczna nazwa 0860.

Tytuł albumu 0860 odnosi się konkretnie do słynnego numeru linii telefonicznej Kool FM 0860 395 262, na który od czasu do czasu, pełen nerwów dzwoniłem z telefonu stacjonarnego moich rodziców.

Im głębiej zaglądam w moją artystyczną genealogię, tym bardziej dostrzegam wpływ pirackich stacji radiowych grających Jungle.

– mówił Fracture.

Pirackie rozgłośnie radiowe

Działalność tzw. pirackich stacji radiowych znana jest w Wielkiej Brytanii już od dekad. Tym mianem określamy wszystkie rozgłośnie, działające bez odpowiednich licencji. Na Wyspach zyskały one popularność już w latach 60., jednak choć od tamtego czasu prawa licencyjne stały się zdecydowanie bardziej liberalne, a świat poznał radio cyfrowe oraz internetowe, wiele amatorskich stacji wciąż funkcjonuje w bardzo podobny sposób.

Określenie pirackie nie wiąże się jednak tylko z kradzieżą wartości intelektualnej. Jedne z pierwszych stacji tego typu w Wielkiej Brytanii działały właśnie na statkach czy w opuszczonych, nadmorskich fortach. Pływanie na międzynarodowych wodach umożliwiało im zachowanie niezależności względem prawa brytyjskiego.

Jednymi z pierwszych tego typu rozgłośni w Wielkiej Brytanii było Radio Caroline i Radio London. Ich główną misją było natomiast przełamanie monopolu BBC oraz dywersyfikacja gatunków muzyki, dostępnych na falach radiowych. Państwowa rozgłośnia pozostawała bowiem wówczas głucha na rosnącą popularność muzyki popowej i rockowej.

Czytaj dalej: Helena Hauff, Joseph Capriati i Skream nowymi rezydentami BBC Radio 1

Pirackie rozgłośnie radiowe przez lata swojej działalności dorobiły się statusu jednego z najsilniejszych frontów kontrkulturowych w brytyjskiej muzyce. Zaledwie trzy lata po założeniu pierwszego radia pirackiego na Wyspach, w 1967 roku, wokół ich wybrzeży funkcjonowało już dziesięć podobnych rozgłośni, słuchanych przed ok. 10-15 mln słuchaczy i słuchaczek.

Jednak już w tym samym roku pojawiła się reakcja brytyjskiego rządu, oskarżającego pirackie stacje o najróżniejsze nadużycia. Wśród nich wymieniano zarówno nieautoryzowane upublicznianie muzyki, jak i sprzeniewierzenie obiektów z czasów II w. ś. Wraz z wprowadzeniem w życie Ustawy o przestępstwach w zakresie nadawania morskiego (Marine Broadcasting Offences Act) pirackie stacje stały się oficjalnie nielegalne.

Ich działalność nie pozostała jednak niezauważona przez BBC. Państwowa spółka, pod wpływem rosnącej popularności nowych rozgłośni, postanowiła przeprowadzić restrukturyzację. Tym sposobem powstały BBC Radio 1, Radio 2 oraz Radio 3. Wiele DJów i DJek działających w nowych odnogach radia BBC wywodziło się właśnie z pirackich stacji radiowych.

Fracture tworzy kronikę

Brytyjski artysta i producent nie sięga jednak w swoim projekcie bezpośrednio lat 60. Swoją uwagę skupia raczej na jego własnym doświadczeniu z pirackimi rozgłośniami z lat 90.

Ten projekt nie ma być definitywnym, czy też ostatnim komentarzem do historii pirackich rozgłośni. [0860 – przyp. red.] to kronika tej części ich historii, której osobiście doświadczyłem oraz moja reakcja na jej rodowód.

– komentuje Fracture.

Wspomniane już radio Kool FM, znane również jako Kool London, jest zapewne największą inspiracją do stworzenia tego przekrojowego projektu. Pirackie radio uznawane jest za jednego z pierwszych propagatorów stylu Jungle. Wielu uważa, że to właśnie stołeczna rozgłośnia stworzyła podwaliny sceny tego dynamicznie rozwijającego się gatunku. Kool London działa już od 1991 (obecnie jako radio internetowe) i jest najdłużej na świecie działającą rozgłośnią grającą drum and bass, jungle i hardcore.

Na rodzimym gruncie

Pirackie rozgłośnie radiowe nie są jednak fenomenem jedynie na skalę brytyjską. W Polsce podobne inicjatywy również cieszą się swoją popularnością. Ich skala nie może się jednak równać ze zmieniającymi krajobraz muzyczny rozgłośniami Wielkiej Brytanii lat 60. Obecnie w Polsce nielegalne stacje powstają raczej z inicjatywy zapalonych majsterkowiczów.

Trzeba jednak pamiętać, że w eterze obowiązują surowe zasady. Bez błogosławieństwa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nadawanie może spotkać się z poważnymi konsekwencjami. Te oscylują między grzywną, a nawet dwoma latami odsiadki. Taka groźba sprawia, że amatorskie radia przenoszą się do internetu, do czego wystarczy zaledwie komputer i wykupiony serwer.

Wiemy, gdzie są najlepsze imprezy. Sprawdź!

Biletomat.pl
20 PLN

Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.

Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →