DJ Tonka: „Z muzyką jest tak jak z modą – trendy powracają”

Wywiad
dj tonka

DJ Tonka to house’owa ikona i legenda sceny klubowej  już od lat 90. Jest autorem zarówno bardziej undergroundowych produkcji z nurtu szeroko rozumianej house music (latino-, disco-, hip-house), jak i ppopularnych, wciąż odświeżanych klasyków jak She Knows You, Don’t Be Afraid to Let Yourself Go. Remiksował artystów takich jak Eric Morillo, Salt’n’Pepa czy Moodymann. Tonka aka Thomas Rene Gerlach odwiedził tydzień temu Warszawę by zagrać na basenach Błekit oraz w lunaparkowym  klubie Hocki-Klocki.

W wywiadzie DJ Tonka opowiada o powrocie brzmień old-skoolowych na parkiety klubowe, spotkaniach z legendami: K-Hand i Paulem Johnsonem, które ostatnio odeszły oraz wymienia postaci, które umieściłby w książce… 30 Lat Niemieckiej Sceny Techno.

Rasowa house music powraca na klubowe parkiety

Artur Wojtczak: 8 lat temu, w naszym pierwszym wywiadzie powiedziałeś, że przewidujesz, że niebawem na parkiety powróci klimat old-skoolowej euforii – czy tak się w istocie dzieje? Jak oceniasz aktualne trendy w muzyce tanecznej?

Biletomat.pl

Kup bilet na dowolny koncert lub imprezę!

Znajdź Bilety

Bezpieczne i proste zakupy

DJ Tonka: Absolutnie tak się stało, choć w trochę innej, nowej formie. Po prostu młodzi twórcy dodali do tego staroszkolnego sznytu trochę swojego muzycznego pierwiastka. Bazą jest dawny house, ale dochodzą do tego nowe elementy. Zdecydowanie przoduje w tym Wielka Brytania, np. Low Steppa, który często do mnie pisuje. Ale robi to też Calvin Harris, którego szanuję choćby za to, że potrafi grać na instrumentach. Po fazie minimalu i elektro-house, w końcu mamy do czynienia z rasową house music na rynku. Z muzyką jest tak jak z modą – trendy powracają. Natomiast mnie nie podobają się wszystkie płyty z pozytywnym piano-house, bo czasem brakuje w nich feelingu. Nie jest prosto zrobić zdjęcie, nagrać utwór – do tego trzeba uczucia. Ja sam lubię wychodzić poza style, nie skupiać się na jednym.

Wspominając legendy: K-Hand i Paula Johnsona

U ubiegłym tygodniu odeszły dwie wielkie legendy sceny klubowej: K-Hand oraz Paul Johnson. Jak zareagowałeś na te smutne wieści, spotkaliście się kiedyś?

DJ Tonka: Tak, K-Hand spotkałem raz, wiele lat temu. Była prawdziwą pionierką Detroit-techno. Tak samo jak Paul Johnson był symbolem Chicago. Bardzo mnie to poruszyło, to tragiczne wieści. Paul Johnson – podobnie jak Sneak czy Glenn Underground to ikony. Zresztą jego nazwisko wymieniane jest na początku numeru Teachers Daft Punk, gdzie pojawia się i mój pseudonim. Oglądałem filmiki Paula z czasu, gdy już chorował, to naprawdę łamiące serce rzeczy. Spotkałem kiedyś Paula w Paryżu w końcówce lat 90. I siedzieliśmy razem przy stole. I powiedziałem mu wtedy: „Paul, samplowałeś mój track Security, prawda?”. Paul się uśmiechnął mówiąc: „No wiesz, ciężko mi było trzymać moje łapy z daleka od tego numeru, musiałem to zrobić!” I oczywiście odparłem, że jestem z tego faktu bardzo dumny, to zaszczyt być przez niego samplowanym.

DJ Tonka w utworze Teachers Daft Punk

Wspomniałeś przed chwilą Teachers – tymczasem pojawił się zupełnie nowy edit tej piosenki, zrobiony przez Dance System. Czy nadal lubisz i grasz ten utwór?

DJ Tonka: Ta nowe wersja jest bardzo funky, przypomina trochę P-Funk, kompozycje George’a Clintona, jest minimalistyczna, ale jednocześnie brudna w brzmieniu. Dance System lubi moje stare numery i współpracujemy czasami, może pojawi się od niego jakiś remix. A ta wersja powstała specjalnie do audycji Annie Mac.

Przy okazji rozpadu Daft Punk napisałeś wspomnieniowy esej na prośbę magazynu Groove. Jak dziś patrzysz na koniec tego duetu?

DJ Tonka: To był dla mnie honor, być inspiracją dla Daft Punk. W Around The World usłyszycie zresztą echa She Knows You, wszakże ja zaczynałem karierę trochę wcześniej niż oni. Ja również byłem zainspirowany produkcjami Public Enemy, Mantronix, Trevorem Hornem czy produkcjami Shepa Pettibone’a. Ale przyznam, że lubiłem też dobry pop – np. produkcje tria Stock-Aitken-Waterman. To były dobre piosenki, jakie komponowali dla Mel&Kim, Sinitty czy Kylie Minogue.

Występy w Polsce

Kilka tygodni temu przypomniałeś na swoim fanpage’u foto ze słynnej imprezy w Temacie Rzeka w Warszawie: grałeś wtedy dla 3.500 ludzi, stałeś za deckami 8 godzin!

DJ Tonka: Było bosko! Coś niebywałego, pamiętam, że o wschodzie słońca zagrałem Salt Water Chicane. Mogłem wtedy pokazać swoją euforyczną, ale i melancholijną stronę. Wtedy wszyscy zrozumieliśmy jak istotne jest żyć w „tu i teraz”.

Dyskografia DJ Tonka: wersje zremasterowane katalogu

Zaanonsowałeś ostatnio zremasterowane wersje singla She Knows You. Jak to jest, że te starsze kawałki są wciąż tak pożądane i grane?

DJ Tonka: Będzie tego więcej, wróci znaczna część mojego katalogu, wszystko zgrywane z oryginalnych taśm DAT. Robimy nowe mastery, unowocześniamy brzmienie, dzięki nowej technice trochę te kawałki dopieszczamy! A ja się strasznie cieszę, że moja muzyka łączy pokolenia, tak jak to jest z klasykami tanecznymi typu Let The Music Play Shannon. A jako ciekawostkę podam, że pisze do mnie masa nastolatków czy dwudziestolatków, którzy kochają moje brzmienia i twierdzą, że urodzili się za późno! (śmiech) A docierają do mojej muzyki np. przez digging w sklepach z winylami. A jeśli chodzi o gatunki muzyczne, to ja sam jestem wielkim fanem łączenia starego z nowym. Zresztą posłuchajcie najnowszych produkcji Eats Everything czy Low Steppa, gdzie wracają np. elementy speed-garage’u!

Nowe tracki powstałe podczas lockdownu

Jak przetrwałeś pandemię? Możemy oczekiwać od ciebie nowej muzyki?

DJ Tonka: Ależ tak! Powstało sporo nowych rzeczy, część wyjdzie na Tonka Tunes, część w innych labelach. Rozmawiam też m.in. z labelem Altra Moda Music – chłopaki z  Full Intention jako wydawcy są zainteresowani moim starszym katalogiem – u nich pojawi się m.in. Put Your Hands Up oraz Gotta Let You Go Dominica.

Kto w książce „30 Lat Niemieckiej Sceny Techno”?

W ubiegłym roku w Polsce ukazała się antologia 30 lat Polskiej Sceny Techno, której jestem współautorem. Gdyby taka pozycja dokumentująca 3 dekady niemieckiego clubbingu miała ukazać się w Twoim kraju, jakie trzy nazwiska musiały by się tam koniecznie znaleźć?

DJ Tonka: Pierwsze nazwisko, jakie mi przychodzi do głowy to genialny i przedwcześnie (tragicznie) zmarły producent Torsten Fenslau. Stał za takimi produkcjami jak Mr. Vain ale też New Beatowym projektem Out Of The Ordinary.

Uwielbiam go, mam całą składankę z jego najlepszymi produkcjami!

DJ Tonka: Wspaniale, ja do dziś kocham ten styl frankfurcki, hard-trance czy też  łączenie house’u, EBM i New Beat. Mój nr 2 to oczywiście Kraftwerk – kultowa grupa przekraczająca granice gatunkowe: od kraut rocka po elektro. Geniusze! I w takiej książce koniecznie powinni się znaleźć tak wspaniali twórcy jak Tensnake, Mousse T., Boris Dlugosch czy Lovebirds!

Więcej o DJ TONKA:

https://www.instagram.com/djtonkaofficial

https://www.facebook.com/djtonkaofficial

Polub muno.pl na Facebooku:

Bilety na letnie wydarzenia elektroniczne

Biletomat.pl
35 PLN

Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.

Polecamy również


Imprezy blisko Ciebie w Tango App →