Co dalej ze streamami? Wobec lawiny wątpliwości, Facebook wydaje oświadczenie

365
News
Facebook

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o nowych zasadach dotyczących muzyki zawartej w filmach i streamach udostępnianych na Facebooku. Amerykański serwis zamierzał zaostrzyć regulacje i wprowadzić je w życie 1 października. Jednak wraz informacją o aktualizacji warunków, w internecie rozpętała się dyskusja. Nowe zasady nie doprecyzowywały wielu kwestii. Zdanie postanowił zabrać sam Facebook i... nieco zmienić podejście. Nie oznacza to jednak końca historii.

Wiele mediów, w tym my, zwracało uwagę na to, że wprowadzenie nowych regulacji może uderzyć w twórców działających na Facebooku czy Instagramie. Muzyka zawarta w publikowanych filmach lub streamach, w przypadku braku posiadania odpowiedniej licencji, mogła stać się powodem usunięcia materiału lub zablokowania jego źródła, np. profilu lub grupy. Ci z Was, którzy mieli okazję udostępniać streamy lub nagrania, w których obraz łączy się z dźwiękiem, już wcześniej spotkać się mogli z tego typu problemami. Sam streamując na Facebooku transmisję ze współprowadzonej przeze mnie audycji radiowej, napotykałem na podobne trudności. Wielokrotnie otrzymywałem komunikaty dotyczące wątpliwości, co do posiadania praw do udostępnianej w nagraniach muzyki.

Facebook

Facebook

Muzyka na Facebooku. Nowe-stare problemy

Facebook stara się jak może, by zabezpieczyć swoje interesy przed oskarżeniami ze stron firm fonograficznych i innych podmiotów odpowiadających za ochronę praw autorskich. Tym samym, by uniknąć ryzyka, koncern Marka Zuckerberga zamierzał zmienić politykę dotyczącą materiałów udostępnianych na Facebook czy Instagramie. Nowe regulacje, które miały wejść w życie 1 października, wzbudziłby sporo kontrowersji i krytyki. Wiele osób poddało w wątpliwości to, w czyim interesie faktycznie działa Zuckerberg. Oczywistym był fakt, że nowe warunki to korzyść dla największych graczy na rynku. Ponadto niemała grupa artystów zwróciła uwagę na to, że wielokrotnie spotykała się z przedziwną sytuacją, w której chcąc samemu zaprezentować własną twórczość (!) za pomocą filmu lub streamu, otrzymywała komunikaty od Facebooka czy Instagrama, w których serwisy te informowały, że odtwarzana muzyka prawdopodobnie nie należy do nich (artystów).

Facebook

Facebook

Muzyka na Facebooku. Winny (zamieszania) się tłumaczy

Po tygodniu częstszego otrzymywania uwag niż pochwał, Facebook postanowił wydać kolejne oświadczenie. Doprecyzowuje w nim zasady nowych regulacji i… informuje o innej niż pierwotna dacie ich wprowadzenia. W komunikacie opublikowanym na oficjalnym blogu serwisu czytamy:

W zwykłych czasach muzyka łączy ludzi. W obecnych trudnych czasach, podczas społecznej izolacji jej rola dodatkowo zyskuje na znaczeniu. Społeczna kwarantanna fizycznie oddaliła nas od siebie. Wiele osób zaczęło intensywniej korzystać z transmisji na żywo na Instagramie i Facebooku, aby pozostać w kontakcie ze swoimi społecznościami. Nagły wzrost popularności tych rozwiązań miał związek z licznymi chwalebnymi inicjatywami na czas kryzysu – zbiórkami pieniędzy dla medyków i potrzebujących, rozpowszechnianiem zdrowych nawyków, zachęcaniem ludzi do pozostania w domach i zapewnieniem im poczucia wspólnoty za pomocą nowych form rozrywki. Jednak kwestia używania nagrań muzycznych podczas transmisji na żywo na Facebooku i Instagramie spowodowała pewne zamieszanie.

DJ

DJ

Muzyka na Facebooku. Słowem wyjaśnienia

Po przyznaniu się do wzbudzenia wątpliwości zapowiedzią nowych regulacji, Facebook wyjaśnia, jaka myśl stoi za udostępnianiem nagrań live na ich platformach:

Założeniem relacji na żywo jest gromadzenie odbiorców w czasie rzeczywistym bez obróbki redakcyjnej transmitowanego materiału. Daje to nowe możliwości twórcom, artystom i innym osobom publicznym.
Dlatego też udostępniamy wskazówki i usprawnienia produktów opracowane w ramach długoterminowych działań dotyczących muzyki w filmach i transmisjach na żywo na Instagramie i Facebooku

Muzyka na Facebooku. Kto może więcej?

Sporo miejsca poświęcono na ogólnikowy przekaz, w którym jednak pojawia się wątek umów z podmiotami:
Pragniemy zachęcać odbiorców do wyrażania siebie za pomocą muzyki na naszych platformach przy jednoczesnym przestrzeganiu umów, które zawarliśmy z właścicielami praw do muzyki. Umowy te chronią prawa artystów, autorów tekstów i partnerów, którzy stanowią fundament społeczności muzycznej. Jesteśmy im wdzięczni za to, jak inspirują użytkowników naszych platform do pomysłowych działań
dj set

Photo: Erik Mclean

Muzyka na Facebooku. Do meritum

W końcu przyszła też pora na konkrety:
Dzięki współpracy z właścicielami praw do muzyki udało się nam skupić odbiorców wokół muzyki na naszych platformach. W umowach licencyjnych są zdefiniowane obowiązujące ograniczenia dotyczące ilości nagranej muzyki, jaka może pojawić się w filmach i transmisjach na żywo. Szczegóły umów są poufne, ale możemy podzielić się ogólnymi wskazówkami, które pomogą w lepszym zaplanowaniu filmów:
– Nie ma ograniczeń dotyczących muzyki w relacjach ani tradycyjnych występów muzycznych (np. filmowanie koncertu piosenkarza czy zespołu na żywo).
– Im więcej nagrań pełnych utworów zawiera film, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną na niego nałożone ograniczenia (niżej piszemy więcej o tym, co rozumiemy przez ograniczenia).
– Zalecamy używanie krótszych fragmentów muzycznych.
– Film powinien mieć aspekt wizualny. Nagranie dźwiękowe nie powinno być głównym elementem filmu.

Muzyka na Facebooku. Gdzie i kogo dotyczą regulacje?

Słysząc o zapowiedzi nowych regulacji, wiele osób zwróciło uwagę na pojawiający się w komunikatach Facebooka termin „produkty”. Chodzi o nic innego, jak o wszystkie formy działalności, którą można uprawiać na Facebooku lub Instagramie:

Te wytyczne dotyczą transmisji na żywo i nagranych filmów na Facebooku i Instagramie oraz wszystkich typów kont (np. stron, profili, kont zweryfikowanych i niezweryfikowanych). Wprawdzie muzyka jest dostępna na naszych platformach w ponad 90 krajach, ale nie wszędzie. Jeśli zatem dany film zawiera nagranie muzyczne, być może nie będzie go można opublikować w niektórych miejscach.
DJ turntables

DJ turntables

Muzyka na Facebooku. Baza legalnych nagrań

Facebook, podobnie jak YouTube i inne serwisy społecznościowe, dysponuje własną bazą ścieżek audio, z których bezpłatnie mogą korzystać twórcy:
Odbiorcy mogą także korzystać z biblioteki niestandardowej muzyki i efektów dźwiękowych dostępnych bezpłatnie w kolekcji nagrań Facebooka. Kolekcja nagrań obejmuje tysiące utworów, których można używać w filmach udostępnianych na Facebooku i Instagramie bez żadnych ograniczeń. W zbiorach znajdują się nagrania reprezentujące różne gatunki: hip hop, pop, jazz, country i wiele innych.

Muzyka na Facebooku. Konsekwencje

Nie mogło zabraknąć słowa o skutkach nieprzestrzegania nowych zasad:
Zakłócanie transmisji lub wyciszanie fragmentów filmu z powodu zawartej w nim muzyki z pewnością jest irytujące. Aby zminimalizować te zakłócenia i zapobiec wątpliwościom związanym z wykorzystaniem dźwięku, udoskonaliliśmy powiadomienia w produkcie. Te powiadomienia informują o wykryciu przez nasze systemy transmisji lub przesłanych filmów, w których muzyka została wykorzystana w sposób niezgodny z umowami licencyjnymi.
Powiadomienia są teraz bardziej czytelne i wyświetlane szybciej osobom transmitującym relacje na żywo. Dzięki temu mają one czas, aby zareagować na powiadomienie: dostosować transmisję i uniknąć zakłóceń, jeśli wykryjemy, że zbliżają się do wartości progowej ograniczeń. Jeśli film zostanie wyciszony lub zablokowany, w sposób zrozumiały wyjaśnimy, jakie działania należy podjąć, aby pozbyć się tych zakłóceń.

bejrut, livestream

Muzyka na Facebooku. Spojrzenie w przyszłość

Na koniec Facebook podzielił się przemyśleniami dotyczącymi przyszłości współpracy między serwisem, a twórcami:
Mamy nadzieję, że wprowadzone usprawnienia ułatwią użytkownikom, artystom i twórcom dalsze korzystanie z muzyki i kontakt (dzięki muzyce) z innymi osobami na naszych platformach.
Razem z partnerami będziemy nadal pracować nad rozwiązaniami pozwalającymi naszej społeczności cieszyć się muzyką na rozmaite sposoby. Będziemy również starać się ułatwiać użytkownikom wyrażanie siebie przy użyciu naszych produktów.

Muzyka na Facebooku. Co dalej?

Czy nowy komunikat cokolwiek wyjaśnia? Trochę tak, trochę nie. Dość zabawnie wygląda sformułowanie „Im więcej nagrań pełnych utworów zawiera film, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną na niego nałożone ograniczenia (niżej piszemy więcej o tym, co rozumiemy przez ograniczenia). (…) Zalecamy używanie krótszych fragmentów muzycznych.”. Co to oznacza w praktyce? Czy jest to zachęta do dzielenia się własną twórczością. Raczej tak. Czy jeśli w trakcie streamowanego setu DJ będzie zmieniał utwory co 30 sekund? Czy daje to szansę na to, że transmisja nie zostania zablokowana/usunięta? Tego nie wiadomo. Dowiemy się tego sprawdzając jak regulacje funkcjonują w rzeczywistości. Czy faktycznie będą zasadniczo różnić się od tych zasad, które obowiązywały dotychczas?

Muzyka na Facebooku. Kiedy wchodzą w życie nowe regulacje?

Tego nie podano. Najpewniej nie nastąpi to 1 października. Drobna wskazówka pojawiła się jedynie na anglojęzycznej wersji bloga Facebooka. Można przeczytać tam, że wystosowany komunikat jest zapowiedzią zasad mających obowiązywać od kolejnego miesiąca (czyli od października). Tym razem jednak nie padła konkretna data dzienna.

Kup Bilet Otwarty na dowolny koncert lub imprezę

Biletomat.pl
50-500 PLN

Jak kupić bilet?

Po kliknięciu "Kup bilet" przeniesiesz się do strony internetowej oficjalnego dystrybutora biletów i na jego stronie dokonasz zakupu.

Bezpieczne zakupy u oficjalnych dystrybutorów

Zakup biletu odbywa się na stronie oficjalnego dystrybutora biletów. Pamiętaj o tym, że jeżeli miejsca są numerowane, a bilety sprzedaje kilka firm, to każda z nich udostępnia inną pulę miejsc do wyboru.