Unsound Festival 2011

Clubbing

Sobota, 08 października 2011
godz: 20:00

Kraków

, Kraków

Pokaż na mapie Pokaż na mapie

INSTALACJE, PROJEKTY SPECJALNE, POKAZY FILMOWE, ARTYŚCI VIDEO I VJ-E NA UNSOUND 2011!

Unsound 2011 obfituje w specjalne atrakcje. Ogłosiliśmy już program spotkań i dyskusji panelowych, nadchodzi więc pora na ciąg dalszy.

Większość instalacji znajdzie się w byłej fabryce Miraculum, w tym w galerii Kathedra. Jon Rafman & Daniel Lopatin (aka Oneohtrix Point Never) zaprezentują „Explain”, audiowizualną instalację, w której przemierzają krajobrazy 3D w poszukiwaniu wirtualnej doskonałości. Robin Fox z Australii tworzy dźwięki dla użytkowników bionicznego ucha. Raime & Ewelina Aleksandrowicz / Andrzej Wojtas (aka Pussykrew) zanurzą zebranych w dźwiękach i obrazach przywołujących wizje upadku przyszłości, która już się wydarzyła. „Concord” Voldemarsa Johansonsa z Łotwy to muzyczna rzeźba z metalowych strun. Jade Boyd z Norwegii i Nick Edwards z Wielkiej Brytanii (aka Ekoplekz) stworzą mistyczny trójkąt z wizji i fonii starych telewizorów.

Dwie wystawy w Pauzie przedstawiają polskie pocztówki dźwiękowe z lat 60., 70. i 80. zebrane przez Mata Schulza i Rui Silvę. Pokazywane już wcześniej w kilku miejscach, w tym w Nowym Jorku i Londynie pocztówki skonfrontują widza nie tylko z panoramą ówczesnego designu, ale i z dźwiękiem w formacie mp3 z przenośnego odtwarzacza. Manuel Sepulveda, stojący za Optigram, znany jest z projektowania okładek dla m.in. Hyperdub czy Citinite. Jego wystawa „Reversions” to cztery wizualne opowieści o zmianie fizycznej lub ontologicznej spowodowanej przez kataklizmy i transfiguracje.

Patryk Zakrocki i Radek Duda wyruszą w drogę w swoich Black Taxi. Będą pojawiać się w nieoczekiwanych miejscach od 10 do 12 października, stworzą też dźwiękową instalację przy użyciu stołu do bilarda w muzeum Manggha 11 października.

„Our Art on Your Sleeve – Guerilla Screen Printing” to nieco inna forma merchandisingu. Sitodruk celowo słaby technicznie jest pomysłem Zeba Schulza. Centrum dowodzenia znajdzie się w Kinie 18 w Pauzie, projekt pojawi się też w różnych lokalizacjach festiwalowych. Weźcie ze sobą t-shirty, a zostaną od razu zadrukowane. Już dziś można uploadować swoje propozycje nadruków w Internecie.

Wielu z artystów występujących na Unsound będzie mieć wsparcie wizualne, głównie podczas imprez klubowych. Zaproszeni VJ-e to znani już publiczności festiwalowej MFO, Jade Boyd i PussyKrew, p.mo z Portugalii oraz Temporary Space Design z Krakowa, którzy przybędą prosto z festiwalu Sacrum Profanum.

Audiowizualny duet Jigoku z UK przedstawi program nieznanych perełek filmowych z kaset video. Po ubiegłorocznym programie krwawych filmowych skarbów wyświetlanych nocną porą przychodzi czas na nieodkryte obszary sci-fi, które pokrywają się starannie z naszym motywem przewodnim, „Future Shock”. Pokazy filmowe będą odbywać się codziennie po północy w Kinie Pod Baranami w starym, dobrym stylu nocnych maratonów video.

Zapraszamy również na pokaz dokumentu „In Search of the Unsound” (reż. Emilio Guerra i G. Sal-Lari), wyprodukowanego przez PlayGround Docs. W rolę przewodnika po festiwalu Unsound 2010, kiedy to tematem przewodnim był horror, wcielił się dziennikarz muzyczny Philip Sherburne. Pokazy odbędą się w Kino 18.

Nasz program w 2011 jest wyjątkowo obszerny. Zapraszamy do zapoznania się z całym repertuarem i przypominamy – na wiele wydarzeń wstęp jest bezpłatny! Na wydarzenia biletowane wejściówki są dostępne za pośrednictwem TicketPro.

Przypominamy również, że koncert zamykający festiwal – Sinfonietta Cracovia, A Winged Victory for the Sullen i Jacaszek został przeniesiony z Filharmonii Krakowskiej do pięknej synagogi Tempel na Kazimierzu.

 


OSTATNIE ZAPOWIEDZI FESTIWALOWE UNSOUND 2011: MODEL 500, PRZEGLĄD MUZYKI ZE WSCHODU EUROPY, SPOTKANIA I PANELE DYSKUSYJNE

Uważajcie, żeby nie pospadały Wam z wrażenia kaski. Ogłaszamy niespodziewanych gości na Unsound 2011 – po raz pierwszy w Polsce wystąpi legenda muzyki tanecznej, Model 500.

Projekt Model 500 powstał z inicjatywy Juana Atkinsa, znanego jako „ojciec chrzestny techno”. Inspirował się on bezpośrednio dorobkiem Alvina Tofflera, autora książki „Szok przyszłości” z 1970 roku, której tegoroczna edycja Unsound zawdzięcza swój temat przewodni. Atkins, opisując nowy prąd w muzyce, do powstania którego się przyczynił, odniósł się bezpośrednio do ukutego przez Tofflera pojęcia „technobuntowników”.

Model 500 istnieje od roku 1985, kiedy to nakładem Metroplex wydany został klasyczny utwór „No UFOs”, powszechnie uznawany za pierwszą kompozycję techno, który zapoczątkował serię przełomowych wydawnictw. Na żywo Model 500 ewoluował w pięcioosobowy skład z udziałem „Mad” Mike’a Banksa, DJ Skurge’a i Marka Taylora.

Na festiwalu Unsound Model 500 wystąpi obok innych znaczących artystów, którzy w ostatnich dekadach tworzyli futurystyczną muzykę elektroniczną: Mortona Subotnicka, Chris & Cosey, Johna Foxxa (z The Maths).

W ramach wydarzeń klubowych pojawią się Rustie (płyta już wkrótce nakładem Warp) i Brokenchord z Litwy (autor niedawnego remiksu dla Radiohead).

Dzięki współpracy z kuratorami z całej Europy zapraszamy na szereg darmowych wydarzeń: The Information Pylon (niedziela 16 października), czyli przegląd futurystycznych fermentów z kręgu Public Information, oraz The Exotic Pylon w egzotycznej scenerii klubu Feniks. Na żywo wystąpią tam The Haxan Cloak (UK), Ekoplekz (UK) i Stellar Om Source (NL) z towarzyszeniem DJ-ów: Pontone (PL), jonny’ego mugwumpa (Exotic Pylon) i Alexa Wilsona (Public Information). O stronie wizualnej napiszemy niebawem.

Eastern Bridges to wciągający cykl popołudniowych koncertów muzyki ze wschodnich rejonów Europy, zorganizowanych przy wsparciu tamtejszych kuratorów. Wystąpią: i/dex (BY), międzynarodowy projekt The Volume (UA/KZ/PL), Silly Conductor (ROM), The Band of Endless Noise (PL), Edgars Rubenis (LV), Wo0 (SP), Gas of Latvia (LV), Kotra (UA), Zavoloka (UA), Andres Lõo (EST). Koncerty odbywają się dzięki współpracy: Dis-Patch (Serbia), Skanu Mezs (Łotwa),  Rocolektiv (Rumunia), Kvitnu (Ukraina), Stalker Festival (Estonia), Foundamental (Białoruś), Audiotong i Klub RE (Polska).

Dopracowaliśmy również wydarzenia otwierające i zamykające festiwal. Oznacza to, że do listy wykonawców dołączają holenderski Legowelt i The Complainer z Polski, prezentujący własne wersje hitów z lat 80-tych (New Order, Frankie Goes to Hollywood i  Visage). Pojawią się oni u boku Felixa Kubina w Pauzie 9 października. W niedzielę 16 października festiwal zamkną Machinedrum, VHS Head, Braille i DJ-skie sety LA Vampires i Philipa Sherburne’a. Impreza odbędzie się również w Pauzie.

Przypominamy: The Information Pylon, Eastern Bridges oraz imprezy początkowa i końcowa są bezpłatne. Kto pierwszy ten lepszy!

Program prezentacji i paneli Q&A w ramach Unsound 2011 to najobszerniejszy z dotychczas zrealizowanych. Szeroko pojętą tematykę „szoku przyszłości” podejmą goście paneli organizowanych przez The Wire Magazine – m.in. Steve Goodman (Kode9), który opowie Lisie Blanning o swej książce „Sonic Warfare” . Pojawią się również Leyland Kirby (The Caretaker) oraz historia vocodera – How To Wreck A Nice Plyazh z Dave’em Tompkinsem.

Resident Advisor wysyła Todda L. Burnsa na rozmowy z Johnem Foxxem, Benge’em, Morphosis i Catz ‚n Dogz, w ramach RA Exchange Series (które później opublikujemy w formie podcastów). Będziemy gościć też osobistości takie jak Morton Subotnick, William Bennett, Robin Fox, Felix Kubin oraz omówimy  „social media hacking”. Wydarzenia odbędą się w Bunkrze Sztuki. Wstęp jest bezpłatny.

Instalacje, projekcje i wizualne szaleństwa ogłosimy już wkrótce, podobnie jak informacje na temat krążących po mieście Black Taxi

 


RUSZA STRONA INTERNETOWA UNSOUND 2011, A WRAZ Z NIĄ CZWARTA FALA NIEBYWALE ZRÓŻNICOWANYCH WYKONAWCÓW!

Uruchamiamy stronę internetową z informacjami o większości wydarzeń oraz z programem każdego dnia. W przyszłości czekają kolejne niespodzianki oraz urozmaicony program wydarzeń towarzyszących – instalacji, wykładów i dyskusji. Zostańcie z nami.

W międzyczasie zapraszamy do zapoznania się z nowymi wykonawcami, którzy jeszcze bardziej poszerzają zasięg tegorocznego festiwalu. W noc otwierającą festiwal wystąpią retrofuturysta Felix Kubin wraz z Maciem Morettim (Mitch&Mitch, Baaba, LXMP) w akompaniamencie do „Oj, Nie Mogę Się Zatrzymać!”, (1974, reż. Zbigniew Rybczyński). Radziecki film niemy „Aelita” (1924, reż. Jakow Protazanow) również otrzyma soundtrack na żywo w wykonaniu The Generator Analogue Orchestra (Wojcek Czern, Piotr Zabrodzki i inni) stworzonej specjalnie z okazji Unsound Festival 2011.

Zakończenie festiwalu odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej. Sinfonietta Cracovia, której występ poprzedzi koncert Jacaszka, zagra utwory Henryka Mikołaja Góreckiego i Arvo Pärta oraz wykona cztery utwory z A Winged Victory For The Sullen (nowy projekt Adama Wiltzie z Stars Of The Lid i Dustina O’Hallorana; wydawnictwo ukaże się nakładem Kranky/Erased Tapes na początku września).
Nowi artyści dołączyli do imprezy prezentującej labele Not Not Fun i 100% Silk:  prócz Ital, Sex Worker I Dylana Ettingera są to LA Vampires pod dowództwem szefowej wytwórni Amandy Browne, Maria Minerva z Estonii, brooklyńczycy z Magic Touch. Czekają nas również wycieczki w czasie możliwe dzięki teledyskom wytwórni oraz DJ-ski set LA Vampires. To pierwsze takie wydarzenie w Europie, z czego jesteśmy wyjątkowo dumni!

Tajemniczy francuski duet Natural Snow Buildings, rzadko występujący na żywo, zaprezentuje swoją miksturę psych-folku i drone. Głośny dzięki wydanemu w Ghostly International „Work Work Work,” australijski duet HTRK przedstawi muzykę najlepszą na imprezę z okazji końca świata. Gitarzysta Emeralds, Mark McGuire, swoje solowe albumy wydaje nakładem Editions Mego. Jego wciągający set, pełen pętli i wibracji w klimacie kosmische na gitarę i syntezator, również będzie można usłyszeć na festiwalu.   Brooklyński Machinedrum wydał nakładem Planet Mu album Room(s), uznany przez Resident Advisor za jedną z płyt roku. Twórca projektu, Travis Stewart, wystąpi wraz z Praveenem Sharma jako połowa duetu Sepalcure, którego dwie EPki (Hotflush) doczekają się wkrótce kontynuacji w postaci albumu. Sepalcure I Machinedrum wystepowali już na Unsound Festival New York – miło nam powitać ich w Krakowie.

Juke/footwork pojawi się w Polsce po raz pierwszy dzięki chicagowskim pionierom tej sceny – DJ Rashadowi I DJ Spinnowi.

Tin Man to prawdziwy obywatel świata – urodził się w Los Angeles, jego rodzice pochodzą z Finlandii, a pracuje w Austrii. W ciągu ostatnich pięciu lat budował swoją reputację wydając serię inspirowanych klasycznym house’em płyt dla Keys For Life, sublabela fińskiej Sähkö Recordings. Później jego twórczość skierowała się w stronę ciemniejszego, zbliżonego bardziej do cold wave brzmienia, co słychać na „Wasteland” z 2008 roku (Global A). Po przeprowadzce z LA do Wiednia wydał nakładem awangardowej wytwórni White Denim album „Scared”, jeszcze mroczniejszy i bardziej dramatyczny, a jednocześnie rozciągający ramy oryginalnego brzmienia nasączonego wpływami techno, house i cold wave. Artysta w ostanich latach skupił się na acidowych brzmieniach, wydajac takie albumy jak Neo Neo Acid i Ode nakładem wytwórni Absurd Recordings, Acid Test (2)

Polskę reprezentują Catz n Dogz wraz z SLG – przedstawiciele niedawno założonego labela Pets Recordings. Ponadto Sentel z Krakowa – przedstawiciel coraz popularniejszej polskiej sceny basowej oraz An On Bast z towarzyszeniem wizuali Phovid, zwycięzcy plebiscytu Unsound.

Mieszanka hip hopu, noise i elektroniki serwowana przez polskie trio Napszykłat czyni grupę świetnymi partnerami dla iconAclass i MC Däleka.  Polski duet Niwea łączy elektronikę Dawid Szczesnego wraz z wokalem Wojtka Bakowskiego. LXMP (Macio Moretti & Piotr Zabrodzki), tworzący szaloną muzykę na bębny, bas i przesterowanego Korga MS-20, przygotują swoją wersję klasycznego albumu Herbiego Hancocka, „Future Shock”.

Karnety sa już w sprzedaży, a niebawem dołączą do nich również bilety na pojedyncze koncerty. Zapraszamy do możliwie szybkiego zakupu, ponieważ na poprzednie edycje festiwalu bilety rozeszły się wyjątkowo szybko.
Pełen program wydarzeń festiwalowych: instalacji, wykładów i dyskusji już wkrótce na stronie!


TRZECIA FALA ZAPOWIEDZI UNSOUND 2011 – NOWI ARTYŚCI, PREZENTACJE I PROJEKTY SPECJALNE!

Dwa główne elementy programu Unsound 2011 uwzględniają występy uznanych twórców sceny klubowej, którzy zaprezentują specjalne projekty w nietypowym otoczeniu – w niestandardowym środowisku i kontekście. W ramach pierwszego z nich, słynny niemiecki DJ chilijskiego pochodzenia Ricardo Villalobos i Max Loderbauer (Sun Electric, Moritz von Oswald Trio, nsi.) zaprezentują na żywo swój album „RE:ECM” we wspaniałej przestrzeni XV-wiecznego gotyckiego kościoła św. Katarzyny. Villalobos i Loderbauer stworzyli nową muzykę w oparciu o jazzowe i elektroniczne nagrania z ważnej niemieckiej wytwórni ECM. Idea stworzenia czegoś nowego na bazie przeszłości jest kluczowa dla tego projektu, który łączy świat kompozycji i improwizacji z ambientową elektroniką i śladami techno. Jednym z artystów, od których Villalobos i Loderbauer czerpią materiały źródłowe, jest Christian Wallumrød, norweski pianista, który nakładem ECM wydał szereg znakomicie przyjętych albumów solowych i z towarzyszeniem innych muzyków. W ramach specjalnego koncertu Krakowie Wallumrød zagra na pianinie.

To dopiero drugi raz, gdy RE:ECM będzie prezentowane na żywo – pierwszy koncert odbył się w berlińskim Berghain z okazji wydania albumu. Villalobos i Loderbauer wystąpią 13 października, a ich występ poprzedzą Norwegowie z Deaf Center i ich mroczne, ambientowe krajobrazy dźwiękowe, w których również pojawia się dźwięk pianina.

Podobnie jak Villalobos, Kode9 nie wymaga specjalnego przedstawiania. Ten jeden z najważniejszych bohaterów stale ewoluującej brytyjskiej sceny klubowej jest fundatorem Hyperdub i jednym z inicjatorów rozwoju dubstepu. W ramach Unsound Kode9 wystąpi w specjalnym projekcie z niemieckim VJ-em i artystą video MFO, znanym z poprzednich edycji Unsound (odpowiadał za wizualną oprawę występów Shackletona i Oni Ayhun).

Wychodząc od przewodniego tematu tegorocznego Unsound, „Future Shock”, artyści stworzyli hołd dla filmu Chrisa Markera „Filar” (1962), opowiadającego o eksperymencie z podróżą w czasie w realiach świata po wojnie nuklearnej. Film był inspiracją dla pierwszego albumu Kode9 ze Spaceape’em, „Memories of the future”. Fascynacja Kode9 futuryzmem, zmutowanymi odmianami muzyki, dźwiękową bronią i ponurymi eksperymentalnymi brzmieniami, w połączeniu ze zniekształconymi obrazami tworzonymi przez MFO, z pewnością wzbogaci projekt. Nie jest to koncert klubowy – odbędzie się on w piątek, 14 października w krakowskim kinie Kijów (Zbudowanym w 1967), którego architektura przypomina o fascynacji przyszłością w architekturze komunistycznej.

The Caretaker/Leyland Kirby zajmuje się pamięcią i czasem na swój własny, tajemniczy sposób. Dzięki przywołaniu swojej kolekcji płyt 78rpm, Caretaker stara się uchwycić czasy, które minęły, ale ich duch jest dziś wciąż obecny. To naginanie czasoprzestrzeni czyni go świetnym kandydatem na uczestnika programu „Future Shock”, zwłaszcza, że jest on wielkim fanem adaptacji książki Tofflera z narracją Orsona Wellesa (1972). The Caretaker/Leyland Kirby wystąpi tego samego wieczora co Kode9, wraz z zapowiadanym już Mortonem Subotnickiem w towarzystwie Lillevana.

Polski artysta Jacaszek na festiwalu będzie świętować oficjalną premierę swego oczekiwanego albumu „Glimmer”, który ukaże się nakładem Ghostly International. Muzyka z płyty zawiera subtelne, rozmyte elektroniczne dźwięki z liniami klawesynu i klarnetu basowego, kojarzące się z barokową muzyką kameralną, ale jednocześnie bardzo współczesne. Muzyce Jacaszka będą towarzyszyć wizualizacje, które przygotuje portugalski artysta Pedro Maia.

Kangding Ray ze swoim trzyosobowym zespołem zaprezentuje „OR”, album wydany w Raster-Noton, który rozmywa granicę między muzyką eksperymentalną a basową. Jej mroczne dźwięki stanowią próbę ilustracji „zawiedzionych złudzeń współczesnej cywilizacji przy jednoczesnym wskazaniu na kryzys jako twórczy stan”. Upadające gospodarki, ułomne systemy polityczne, korporacyjna alienacja inspirujące muzykę Kangding Ray mają wiele wspólnego z tematyką „Future Shock”.

Działający na mrocznych marginesach sceny klubowej producent Holy Other wydaje w wytwórni Tri Angle. Według Boomkat, jego poruszające, futurystyczne dźwięki zajmują „nawiedzoną przestrzeń między R&B, techno i dark ambientem”. Holy Other wystąpi wraz z zapowiedzianymi już  Sun Araw, Hype Williamsem i Laurel Halo.

Miłośnicy klasycznej muzyki klubowej ucieszą się na wiadomość o występie montrealskiego artysty Jacquesa Greene’a, który wystąpi na żywo z całym garniturem analogowych urządzeń. Jego energetyczny, łączący muzykę techno z basowymi dźwiękami show miał premierę na festiwalu MUTEK, gdzie został uznany za jeden z najjaśniejszych punktów festiwalu. Jacques Greene wydaje nakładem Lucky Me i Night Slugs.

Objekt wywołał spore zainteresowanie w tym roku dzięki serii ręcznie oznaczonych whitelabeli, które nic nie robią sobie z konwencji i mieszają dubstepowy minimalizm i techno ze świadomym futuryzmem – w ten sposób powstał jedyny w swoim rodzaju głos. Objekt wystąpi na żywo w ramach Unsound.

Jam City z Wielkiej Brytanii wydaje nakładem Night Slugs. Jego zainfekowany grime’em house jest bardzo w stylu „Future Shock”: maszynowa perkusja, syntezatory nie z tego świata i „fosforyzująca ekstatyczność Night Slugs”. Podobnie jak Joy Orbison, będzie on jednym z niewielu DJ-ów, którzy wystąpią na klubowych imprezach Unsound (większość artystó wystąpi live).

Wśród dotychczas zapowiedzianych artystów znaleźli się: Chris & Cosey, John Fox & The Maths, 2562, MMM, Andy Stott, Addison Groove, Space Dimension Controller, KiNK, Kassem Mosse, Ital, Dylan Ettinger, Morphosis, Sex Worker, Drednought i Cut Hands.

To jeszcze nie wszystko, kolejne zapowiedzi w drodze – zostańcie z nami.

Unsound 2011 jest częścią oficjalnego programu Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej przy wsparciu Gminy Miejskiej Kraków. Festiwal jako część sieci ECAS (European Cities of Advanced Sound) wspierany jest również przez Program Kultury Unii Europejskiej.


OGŁASZAMY NOWYCH ARTYSTÓW UNSOUND 2011 – WYSTĄPIĄ JOHN FOXX & THE MATHS, SUN ARAW, LAUREL HALO, DEAF CENTER, CUT HANDS, SEX WORKER I ITAL!

John Foxx to prawdopodobnie najważniejsza postać syntezatorowej rewolucji późnych lat 70. i wczesnych 80. Był frontmanem wczesnego, bardziej eksperymentalnego wcielenia Ultravox; ta mieszanka elektronicznych hałasów, punka i art rocka zainspirowała Gary’ego Numana i wielu innych. Foxx nagrał następnie klasyczny dziś, pełen brzmień sci-fi album „Metamatic”, zainspirowany twórczością brytyjskiego pisarza SF J.G. Ballarda, motoryzacją i pejzażem wyniszczonych miast.

W 2011 wydał on album Interplay – wspólnie z The Maths (Benem „Benge” Edwardsem), syntezatorowym archiwistą ze wschodniego Londynu. Według słów BBC, „album ten jest idealną syntezą ciepłych brzmień retro i zimnej futurystyki; jak przyszłość brzmiała kiedyś, jaką okazała się być i jaką wciąż być może”.

Wpływ Johna jest dziś wyraźny jak chyba nigdy dotąd – dlatego John Foxx & The Maths znaleźli w pełni zasłużone miejsce w programie „Future Shock” Unsound 2011. Zagrają oni materiał z albumu „Interplay” oraz klasyczne utwory wczesnego Ultravox i Johna solo z płyty „Metamatic”. W ramach tego samego programu wystąpią zapowiedziani już wcześniej Chris&Cosey.

Niesamowite, mroczne brzmienie Sun Araw to fuzja psychodelii, dubu, dronów i zakręconego bluesa łączących się w tlących się powoli melodiach, które sprawiły, że recenzenci musieli sięgnąć po najdziwniejsze słowniki, żeby znaleźć dla nich odpowiednie określenia. Za projektem stoi Cameron Stallones, były członek Pocahaunted i Magic Lantern. Sun Araw pokażą się na scenie w ramach zabójczego programu z udziałem Hype Williamsa i Laurel Halo z Nowego Jorku.

O ile Foxx inspirował się Ballardem, o tyle Laurel przyznaje się do fascynacji amerykańskim pisarzem SF, Philipem K. Dickiem w równym stopniu, co Steve’em Reichem i Detroit techno. Laurel udało się osiągnąć niezwykle zmysłowe brzmienie przy pomocy syntezatorów. Fact Magazine określił jej „Hour Logic” jako „dziwnie znajome, ale zdecydowanie indywidualne – w tym sensie to absolutne zwycięstwo”.

Sex Worker i Ital to dwa projekty Brooklyńczyka Daniela Martina McCormicka, który dostąpił zaszczytu wystąpienia na pierwszym Unsound w dziejach – w 2003, gdy grał w legendarnym składzie Black Eyes. Sex Worker wydaje swoje zgrzytliwe, zakłócone synth-popowe dźwięki w labelu Not Not Fun z LA – który zaprezentuje swój katalog w ramach festiwalu. Pojawi się tam m.in. Dylan Ettinger. Nagrania sygnowane szyldem Ital ukazują się nakładem siostrzanej wytwórni Not Not Fun, 100% Silk – i jest to fascynująco dziwne spojrzenie na muzykę „taneczną” (Daniel gra też w Mi Ami – zajęty gość).

Fani bardziej ambientowych dźwięków nie będą zawiedzeni – Unsound zaprezentuje również przedstawicieli tej strony muzyki. Dziś potwierdzamy norweski duet Deaf Center, który zachwycił na tegorocznym Unsound New York. Boomkat napisał o ich tegorocznym „Owl Splinters”: „to jak powrót do kiedyś śnionego snu, z tą różnicą, że przeżywamy go wyraźniej, na jawie. Mus”.

Do programu dołączył też Cut Hands – niezwykła fuzja noise i afrykańskiej muzyki perkusyjnej stworzona przez Williama Bennetta z legendy power electronics, Whitehouse. Stworzenie debiutanckiego albumu Cut Hands, „Afro Noise I” zajęło 8 lat, a chropawe, klimatyczne brzmienia łączące mechaniczne i akustyczne dźwięki spotkały się z entuzjazmem odbiorców. To muzyka jedyna w swoim rodzaju.


PIERWSZE ZAPOWIEDZI UNSOUND FESTIVAL KRAKÓW 2011!

Krakowski festiwal UNSOUND ogłosił pierwszych wykonawców, którzy wystąpią na tegorocznej edycji imprezy (9 – 16 października 2011, przy czym najważniejszy program przypada na 13 – 16 października). Zaznaczcie te daty w kalendarzu!
Znaczna część programu skupiona jest wokół motywu przewodniego FUTURE SHOCK, dla którego punktem wyjściowym stała się klasyczna książka futurologa Alvina Tofflera z 1970, Szok przyszłości. Świat SF i ścieżek dźwiękowych do filmów tego gatunku jest ważną częścią programu.
Wśród pionierów muzyki elektronicznej pojawi się Morton Subotnick, który wykona Silver Apples of The Moon na współtworzonym przez siebie syntezatorze Buchla. Ten jeden z najbardziej wpływowych utworów w dziejach muzyki elektronicznej był również pierwszym dziełem tego rodzaju zamówionym przez wytwórnię Nonesuch, które miało wpływ zarówno na rozwój muzyki elektronicznej, jak i klasycznej i popularnej stając się też poczatkiem ewolucji w stronę dzisiejszego techno. Subotnick pojawi się na scenie ze, znanym już dobrze z poprzednich edycji Unsound, mieszkającym w Berlinie artystą Lillevanem.
Chris Carter i Cosey Fanni Tutti należeli do legendarnej industrialnej grupy Throbbing Gristle. Zagrają swoje futurystycznie zorientowane, kluczowe dzieła z lat 80. (gdy występowali jako Chris&Cosey). Oryginalnie wydane przez Rough Trade płyty „Heartbeat,” „Songs of Love & Lust” i „Exotica” zostały niedawno wydane ponownie – w momencie apogeum popularności zimnej syntezatorowej muzyki, którą współdefiniowali.
Wpływ tych artystów – między innymi – odcisnął swoje piętno na muzyce ostatnich dekad, m.in. na twórczości Hype Williams i Dylana Ettingera, którzy również pojawią się w Krakowie. Ich muzyka w różny sposób przypomina wizje przyszłości widziane z dawnej perspektywy. Idea ta jest kluczem do poszukiwań prowadzonych w ramach Unsound Festival 2011, realizowanych w rozmaity sposób – czy będą to występy z użyciem archaicznej technologii, czy inspiracją futurystycznymi dźwiękami z przeszłości celem stworzenia czegoś nowego.
Duch ten jest silnie obecny w muzyce tanecznej, która obecnie chętnie odradza, łączy i mutuje dźwięki przeszłości, tworząc z nich nowe formy. Znany z głośnego cyklu Bass Mutations odbywającego się w klubach Krakowa i Nowego Jorku, festiwal Unsound w 2011 rezygnuje ze słowa „Bass”. Odbędą się natomiast dwie klubowe noce: Mutations 1 i Mutations 2.
Mając te idee za punkt orientacyjny naszych kuratorskich działań, zamierzamy stworzyć najlepsze imprezy taneczne w naszej dotychczasowej historii. Skupiamy się przede wszystkim na występach live. Potwierdzeni dotychczas artyści to: Dreadnought – nowy projekt Untold z wokalistą Samuelem Chase’em, Addison Groove, Space Dimension Controller, 2562, Andy Stott, MMM, Morphosis, KiNK oraz Kassem Mosse.  Wszyscy wystąpią na żywo! Wśród DJ-ów pojawi się m.in. Joy Orbison.
Oczywiście to zaledwie początek. Wielu nowych artystów ogłosimy w najbliższych tygodniach – dowiecie się m.in., kto – zgodnie z tradycją Unsound – wystąpi wraz z orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Projekty festiwalowe obejmują również pokazy niemych filmów SF ze ścieżką dźwiękową na żywo i specjalnie zamówionymi instalacjami, dyskusje panelowe, pokazy filmów dokumentalnych, warsztaty.

UNSOUND FESTIVAL OGŁASZA MOTYW PRZEWODNI ROKU 1970: FUTURE SHOCK!

Korzystając z zainteresowania festiwalem, po udanej edycji nowojorskiej, która kilka dni temu dobiegła końca, ogłaszamy motyw przewodni tegorocznej edycji: Future Shock!
Unsound w tym roku inspiruje się bestsellerem futurologa Alvina Tofflera z 1970 roku pt. „Szok Przyszłości” – książka ta jest punktem wyjścia i inspiracją programu tegorocznej edycji, który oscylować będzie wokół wizji przyszłości rozważanej z perspektywy przeszłości.
Program składał się będzie z koncertów, projekcji filmowych, dyskusji i instalacji, które inspirowane będą refleksjami nad głównymi ideami książki Tofflera, jak dezorientujący efekt przyspieszonego rozwoju technologii wywierany na społeczeństwo, jak również efekty „nadmiaru informacji” – zwrotu spopularyzowanego przez Tofflera.
Zainteresowanych przygotowaniem lub prezentacją prac związanych z tym motywem przewodnim namawiamy do udziału w pierwszym otwartym naborze propozycji artystycznych, organizowanym przez Unsound. Muzykom, artystom i hakerom proponujemy przeczytanie „Szoku Przyszłości”, jak również zobaczenie dokumentu z roku 1972. Jesteśmy szczególnie zainteresowani pracami, które na nowo rozważają wizje przyszłości z punktu widzenia przeszłości – dodatkowo przefiltorwane przez współczesne idee i media, a zaprezentowane z udziałem lub w kontekście technologii z okresu publikacji „Szoku Przyszłości”.
Prace lub ich propozycje powinny zostać przesłane do biura Fundacji Tone w Krakowie do 31 maja 1970. Szczegóły poniżej.
Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku zeszłorocznego motywu przewodniego – „Horror – przyjemność strachu i niepokoju”, program festiwalu poszerzony będzie poza samą koncepcję przewodnią – na pewno będzie różnorodny i nieprzewidywalny.
Również daty trwania festiwalu trochę się zmieniają: festiwal będzie odbywał się w dniach 8-16 października, z głównymi dniami przypadającymi na weekend 13-16 października.
Więcej informacji dostępne będzie już wkrótce – śledzcie Facebook oraz blog Futureshock na tumblr.
Propozycje prac prosimy wysyłać pocztą do 31 maja na adres:
Fundacja Tone – Muzyka i Nowe Formy Sztuki / Unsound Festival
ul.Szewska 20/6
32-009 Kraków
Poland
Przyjmowane będą propozcyje w formatach CD, DVD oraz jako linki do stron internetowych. Każda praca powinna mieć dołączony systnetyczny opis projektu (max 1 strona A4).
Prosimy o podanie imienia, nazwiska, adresu korespondencyjnego, email i numeru kontaktowego do każdej z propozycji. Koszty wysyłki pokrywa nadawca. Przesłanych materiałów nie odsyłamy. Wysyłane prace powinny być w wersji polskiej, angielskiej lub z napisami w tych językach.
Prac przesyłanych emailem nie będziemy rozpatrywać (pamiętajmy, że jest 1970 rok…)


Sprawdź inne wydarzenia @ Kraków

Unsound Festival 2011 Kraków

SuperScena: Coals | Szpitalna 1

Cz, 17 października 2019
godz: 19:30

Unsound Festival 2011 Kraków

Let it Glitter! x Prozak 2.0

Cz, 17 października 2019
godz: 22:30

Unsound Festival 2011 Kraków

NIC #30 w/ Sleeparchive live!

Pt, 18 października 2019
godz: 22:00