Tauron Festiwal Nowa Muzyka

Clubbing

Piątek, 28 sierpnia 2009
godz: 20:00

Była KWK

, Katowice

Pokaż na mapie Pokaż na mapie

Czas na kolejne gwiazdy tegorocznego Festiwalu Nowa Muzyka. W sierpniu w Katowicach wystąpią Tim Exile, Onra oraz Speech Debelle! Znamy też ceny biletów!

 

Elektronika, eksperyment, abstrakcyjny hip-hop – te gatunki dominują jak dotąd w tegorocznym lineupie imprezy. Obok Flying Lotusa podróż w kierunku gęstego hip-hopu zapewnią Onra, Dan Le Sac vs Scroobius Pip oraz Speech Debelle. Natomiast Tim Exile i Hudson Mohawke to gwarancja czysto elektronicznych wrażeń.

 

Tim Exile

Skrzypek i filozof, który gra idm, drum’n’bass i breakcore? Jak najbardziej! Tim Shaw, wystepujący jako Exile (bądź Tim Exile), swoje klasyczne muzyczne wykształcenie zdobywał właśnie grając na skrzypcach. Artysta od dziesięciu lat woli jednak elektronikę – na swym koncie ma już trzy frapujące albumy, w tym najnowszy, wydany nakładem Warp Records „Listening Tree”.

 

Exile znany jest również niesamowitych koncertów: rozczarowany możliwościami klasycznych setów djskich postanowił stworzyć własne koncertowe oprogramowanie. Efekt? Zachwycające występy, podczas których Exile głównie improwizuje, tworząc mieszankę eksperymentalnej i tanecznej elektroniki.

 

Onra
Francuski producent i dj, jeden z mistrzów tłustego, intrumentalnego hip-hopu. Jego lepkie kompozycje popularność zdobyły jakieś dwa lata temu, kiedy na rynku pojawił się krążek „Chinoiseries”. Znalazły się na nim porywające kompozycje tworzone w oparciu o fragmenty…starego wietnamskiego popu.

 

W tym roku Onra powraca z nowym krążkiem, zatytułowanym „1.0.8”. To kolejna porcja gęstego, instrumentalnego hip-hopu – idealne uzupełnienie muzyki innej gwiazdy FNM – Flying Lotusa.

 

Speech Debelle
Zupełnie nowa postać na brytyjskiej hip-hopowej scenie – swój debiutancki krążek Speech Debelle wyda w czerwcu. Zatytułowany „Speech Therapy” ukaże się nakładem wytwórni Big Dada – hiphopowego sublabelu Ninja Tune.

 

Speech Debelle w swojej muzyce łączy hip-hopową poetykę z akustycznym, momentami nawet folkowym tłem. Jak możemy przeczytać na stronach wydawcy „Speech Therapy”, hip-hop nigdy wcześniej nie był robiony w ten sposób. Czy tak jest w istocie – przekonamy się już w sierpniu podczas Festiwalu Nowa Muzyka! Tymczasem posłuchajcie singla „Searching”.

 

Flying Lotus

O tym, że Steven Ellison przyjedzie w tym roku do Katowic, jako pierwsi oficjalnie dowiedzieli się uczestnicy klubowych setów djskich Bonobo, promujących Festiwal. Imprezy, które miały miejsce w Warszawie (17 kwietnia) oraz we Wrocławiu (dzień później), zakończyły się sporym sukcesem – na oba wydarzenia zabrakło biletów!

 

Flying Lotus jest pierwszą gwiazdą czwartej edycji Festiwalu Nowa Muzyka. Podczas imprezy, która odbędzie się w dniach 28 – 30 sierpnia w Katowicach, wystąpią również m.in. Scroobius Pip, Hudson Mohawke oraz Jon Hopkins. Informacje na temat kolejnych artystów poznacie niebawem.

 

Jak pisze Maciek Kaczmarski w swojej recenzji albumu „Los Angeles”: O Stevenie Ellisonie vel Flying Lotus było głośno jeszcze zanim podpisał kontrakt z kultowym Warp Records; rozgłos zdobył dzięki podobno niesamowitym występom na żywo, współpracą z Adult Swim (amerykański odpowiednik 4Fun TV) i przede wszystkim dzięki debiutanckiemu albumowi „1983” sprzed dwóch lat. Czarnoskóry Kalifornijczyk zdaje się mieć talent we krwi: jego ciotką była Alice Coltrane,
słynna pianistka i żona niemniej słynnego saksofonisty Johna, zaś babcia współpracowała z Four Tops i Michaelem Jacksonem.

 

W roku 2007 Flying Lotus podpisał kontrakt z Warp Records, od tego momentu jego kariera nabrała rozpędu. Po Epce „Reset” przyszedł czas na wspomniane
„Los Angeles”, przez wielu typowane na płytę roku 2008. Dwa fragmenty krążka odsłuchacie powyżej – to chyba najlepsza rekomendacja.

 

The Bug to Kevin Martin, czyli były muzyczny dziennikarz, obecnie człowiek – orkiestra, mający na swym koncie masę wydawnictw i projektów.

Jednym z najbardziej znanych muzycznych wcieleń artysty jest własnie The Bug, w którego dźwiękach odnaleźć możemy echa dancehall, dubu, ostatnio również dubstepu. Jako The Bug Martin nagrywać zaczął w roku 1997, wydając intrygującą, własną wersję soundtracku do filmu „The Conversation” Francisa Forda Coppoli.

 

Potem był doskonale przyjęty, wydany przez label Rephlex album „Pressure” oraz niezliczona ilość singli i Epek. Ostatnim jak dotąd dużym wydawnictwem The Bug jest krążek „London Zoo”, wydany nakładem wytwórni Ninja Tune. Album promowany był singlem „Skeng” – video możecie zobaczyć obok.

 

Fever Ray

Obecna na scenie od 1994 r. Karin Elisabeth Dreijer Andersson, to jedna z najbardziej tajemniczych, a jednocześnie wpływowych postaci związanych z nowymi nurtami w muzyce popularnej.

 

Po raz pierwszy pojawiła się jako wokalistka zespołu Honey Is Cool, momentalnie przykuwając uwagę odbiorcy charakterystycznym głosem i tekstami, w których dziecięca naiwność łączyła się z dojrzałymi przemyśleniami kobiety na skraju załamania psychicznego. W pięć lat później, przy pomocy brata, rozpoczęła działalność pod szyldem The Knife, zespołu, który w przeciągu 10 lat istnienia całkowicie odmienił i przedefiniował gatunek określany mianem synthpopu.

 

Udało się tego dokonać przy pomocy zaledwie trzech regularnych albumów i płyty z muzyką do filmu Hannah med. H. Ogromny sukces trzeciej płyty – Silent Shout, – uznanej przez wielu krytyków i najważniejsze branżowe magazyny za najlepszy album roku 2006, wskazywał, że rodzeństwo Dreijer na stałe zajęło już czołową pozycję pośród kapel łączących elektroniczne eksperymenty z przystępną i melodyjną muzyką, dlatego też niewielu spodziewało się, że kolejnym krokiem w karierze Karin Andersson będzie całkowicie solowy projekt.

 

Wydana w tym roku płyta Fever Ray czerpie co prawda pełnymi garściami z dorobku macierzystego zespołu Andersson, oferując słuchaczom sprawdzoną mieszankę introwertycznych tekstów i kompozycji opartych na cyfrowych brzmieniach, pokazuje jednak dużo mroczniejsze oblicze skandynawskiej wokalistki.

 

Świat opisywany w piosenkach Fever Ray to cywilizacja na skraju upadku, miejsce przed którym trzeba się schronić, a najlepszą obroną staje się muzyka. Pozornie wyprana z emocji, pełna syntetycznych, prawie industrialnych brzmień, niepokojąca i przywodząca na myśl depresyjne dokonania zespołów zimnofalowych, niesie jednak ze sobą spory ładunek nadziei, głównie za sprawą niesamowitego głosu Karen, który niepodzielnie panuje nad całością materiału.

 

Bez wątpienia jedyny koncert Fever Ray podczas 4 Festiwalu Tauron Nowa Muzyka można już teraz zaliczyć do najważniejszych wydarzeń muzycznych, jakie odbędą się w tym roku w Polsce, będzie on bowiem okazja do zapoznania się z twórczością jednej z najbardziej oryginalnych i nieprzewidywalnych artystek ostatniej dekady.

 

Nic dziwnego, że w swym solowym projekcie Karin Dreijer stara się kontynuować patenty i brzmienia The Knife. Na płycie zatytułowanej po prostu „Fever Ray” Karin nadal trzyma się lodowatej, przestrzennej elektroniki, pozbawionej jednak tanecznego pierwiastka.

 

Cena biletów:

Maj (specjalna cena): karnet 3 dni – 85 zł
Czerwiec – lipiec: karnet 3 dni – 105 zł, jeden dzień – 60 zł,
Sierpień: karnet 3 dni – 125 zl, jeden dzień 70 zl,



Sprawdź inne wydarzenia @ Katowice

Tauron Festiwal Nowa Muzyka Katowice

Tauron Nowa Muzyka Katowice 2019

Cz, 20 czerwca 2019
godz: 20:00

Tauron Nowa Muzyka Katowice 2019 Katowice

Tauron Nowa Muzyka Katowice 2019

Cz, 20 czerwca 2019
godz: 20:00

Tauron Festiwal Nowa Muzyka Katowice

OFF Festival 2019

Pt, 02 sierpnia 2019
godz: 15:00

Tauron Festiwal Nowa Muzyka Katowice

BASS CAMP 2019

Cz, 15 sierpnia 2019
godz: 15:00

Tauron Festiwal Nowa Muzyka Katowice

QueFestival 2019

Sb, 19 października 2019
godz: 18:00

od 99 PLN