Mad Professor live! :: Dub Club Trójmiasto #28

Clubbing
Mad Professor live! :: Dub Club Trójmiasto #28

Sobota, 04 kwietnia 2020
godz: 22:00

Protokultura - Klub Sztuki Alternatywnej

Doki 1, Gdańsk

Pokaż na mapie Pokaż na mapie

✸✺✸ Mad Professor live! :: Dub Club Trójmiasto #28 ✸✺✸

W kwietniu minie dokładnie 7 lat odkąd z połączenia sił Pandadread Sound System i Moonshine Recordings odbyła się pierwsza edycja cyklu Dub Club Trójmiasto. Minie także równo 20 lat od ostatniego występu legendarnego Mad Professora w Trójmieście! Serdecznie zapraszamy do gdańskiego klubu Protokultura – Klub Sztuki Alternatywnej na tę unikalną w skali kraju imprezę z jedynym w Polsce koncertem Mad Professora.

✸✺✸✺✸ ZAGRAJĄ ✸✺✸✺✸

✫ Mad Professor live!
https://spoti.fi/36TblJB

✫ Skank Ranger & MC Polish Man

✫ Pandadread Sound System

✫ Mack Moonshine Recordings

Nagłośnienie:
✫ Pandadread Sound System

✸✺✸✺✸ PRZYDATNE INFO ✸✺✸✺✸

Data: 4.04.2020 (sobota)
Miejsce: Protokultura – Klub Sztuki Alternatywnej, Gdańsk
Start: 22:00
Koniec: 6:00

✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸
MAD PROFESSOR (Neal Fraser lub Neil Fraser) urodził się w 1955 roku w Gujanie, małym kraju w północnej części Ameryki Południowej. Swoją ksywkę otrzymał już jako nastolatek dzięki jego intensywnemu zainteresowaniu elektroniką, czego wypadkową było zbudowanie przez niego własnego radio. W wieku 13 lat wraz z rodziną przeniósł się do Londynu, a w wieku 20 lat zaczął zbierać sprzęt nagraniowy: magnetofonowe taśmy szpulowe oraz rozmaite efekty dźwiękowe jak echa czy reverby. W 1979 roku zbudował własny stół mikserski i otworzył studio, które mieściło się w jego salonie w południowo-londyński dzielnicy Thornton Heath. Studio wyposażone w czterokanałowy rekorder otrzymało nazwę Ariwa, po nigeryjskim słowie opisującym dźwięk lub komunikację. Tym samym zaczął nagrywać zespoły i wokalistów, których potem wydawał w swoim labelu o tej samej nazwie. Początki Ariwa to głównie artyści lovers rock jak: Deborahe Glasgow, Aquizim, Sergeant Pepper, Tony Benjamin, Davina Stone czy Ranking Ann. W wyniku skarg ze strony sąsiadów przeniósł studio w inną lokalizację. Nowy dom dla Ariwa mieścił się w Peckham w południowym Londynie. W 1982 roku nagrał swój pierwszy album, „Dub Me Crazy, Part 1„, który szybko doczekał się bardzo dobrze przyjętego follow upa w postaci „Beyond the Realms of Dub„. W 1983 roku pojawiły się jeszcze dwie kolejne odsłony „The African Connection” (często uznawany za jeden z najlepszych z serii) i popularny „Escape to the Asylum of Dub„.

Studio Ariwa zostało przeniesione do West Norwood w połowie lat 80. i zmodernizowane do nagrywania na 24 ścieżki, czyniąc z niego największe studio w Wielkiej Brytanii, którego właścicielem był czarnoskóry. To właśnie wtedy Mad Professor naprawdę zaczął wywierać wpływ na brytyjską scenę reggae. Wyprodukował główne single dla dwójki głównych artystów z Ariwa: Pato Banton m.in. „My Opinion„, „King Step” czy „Give Me Oil” i Sandra Cross „Holding On„, „Country Living„. Był również odpowiedzialny za przełomowy album jednego z najważniejszych artystów brytyjskiego reggae – Macka B. Krążek zatytułowany „Sign Of The Times” ukazał się w 1986 roku. W tym samym czasie zaczęła się era ragga, a cyfrowe produkcje zaczęły przejmować reggae. Gdy styl ten stawał się coraz bardziej dominujący, dub produkowany przez Mad Professora stał się bardziej przestrzenny i zyskał psychodeliczne brzmienie. Podczas gdy przeciwnicy ragga narzekali, że dub Mad Professora brzmiał zbyt sterylnie w porównaniu do starego dubu, wielu pochwalało jego odważne użycie efektów i pomysłowe aranżacje. Albumy z serii „Dub Me Crazy” osiągnęły szczyt eksperymentów w drugiej połowie lat 80. Warto tu wymienić choćby „Schizophrenic Dub” z 1986, „Experiments of the Aural Kind” z 1988, czy „Psychedelic Dub” z 1990 roku. Wraz z nastaniem lat 90. wykazywały one jednak oznaki twórczego wypalenia. Dwunasty i ostatni z serii „Dub Maniacs on the Rampage” został wydany w 1993 roku.

W międzyczasie Ariwa kontynuowała działalność jako wytwórnia, z kolejnymi hitami takich artystów jak Macka B, Pato Banton, Sandra Cross, Kofi, Intense, Jah Shaka, John McLean, The Robotics, Sister Audrey, Peter Culture, Johnny Clark i inni. Dodatkowo Mad Professor zaczął współpracować z bardziej znanymi postaciami reggae; co najważniejsze, po raz pierwszy nawiązał współpracę ze swoim nauczycielem i inspiracją Lee „Scratch” Perry wydając album „Mystic Warrior” w 1989 roku. W 1991 roku wyprodukował pierwszy z kilku albumów dla weteranat toastingu U-Roya. W tym okresie pracował także z Yabby You i Bobem Andym. Skoncentrował się na trasach koncertowych w 1992 roku i niedługo później ukazało się setne wydawnictwo pod szyldem Ariwa.

Dzięki znakomitym współpracownikom, Mad Professor zaczął wyrabiać sobie markę poza społecznością reggae i wkrótce stał się remikserem utworów muzyki rockowej, elektronicznej i R&B. W latach 90. i w nowym tysiącleciu remiksował utwory Sade, The Orb, KLF, Beastie Boys, Jamiroquai, Rancid, Depeche Mode i Perry’ego Farrella. Jednak jego najbardziej znanym projektem – i tym, który naprawdę ugruntował jego pozycję i kunszt – była „No Protection” z 1995 roku, całkowicie przerobiona wersja drugiego albumu trip-hopowej grupy Massive Attack, „Protection”. Twórczo odświeżone albumy Mad Professora zaczęły odzyskiwać spójność w połowie lat dziewięćdziesiątych. Miksowanie elektroniki z rootsowym, bardziej organicznym brzmieniem przenosiło w pamięci do początków dubu. Seria Dub Me Crazy została zakończona, a w jej miejsce pojawiła się nowa, znacznie bardziej subtelna afro centryczna „Black Liberation Dub”. Pierwsza odsłona ukazała się jeszcze w 1994 roku, a kolejne pojawiały się stopniowo aż do nowego millenium (choć znacznie wolniej niż w przypadku „Dub Me Crazy„). Ponownie współpracował z Lee „Scratch” Perry’m i U-Roy’em.

Mad Professor jest aktywny po dzień dzisiejszy nieprzerwanie koncertując czy to solowo czy w kooperacji z m.in. Lee „Scratch” Perry, U-Roy czy Sista Aisha odwiedzając najdalsze zakątki globu. Ponadto ciągle zasiada za stołem mikserskim w swoim studio Ariwa Sounds. (autor bio Rafał Konert)

Music:





Live:

✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸
SKANK RANGER jest producentem z Olsztyna czerpiącym z muzyki jamajskiej wszystko co najlepsze. Do swoich dubowych wycieczek zabiera poznane na swej drodze osoby z przeróżnych muzycznych klimatów. Skank Ranger kieruje się prostą zasadą: Love it? DUB it!

https://www.facebook.com/Skank-Ranger-562503323931430/

✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸
POLISH MAN to elbląski MC, który ma na koncie współpracę z wieloma soundsystemami i DJ-ami w Polsce. Stały bywalec trójmiejskich imprez spod znaku Dub Mass i Dub Club, gdzie wielokrotnie miał okazję zaprezentować swój wokalny styl dzięki uprzejmości ekip PandaDread Soundsystem i Moonshine Recordings. U boku tych ekip kilkukrotnie pojawił się na corocznej imprezie Grassroots Festiwal oraz Ostróda Reagge Festiwal, gdzie, miał okazję wystąpić również w teamie olsztyńskiego producenta – Skank Ranger All-Stars. Słychać go było też na cyklicznej imprezie Dub nad Wdą, organizowanej corocznie przez Ekipę Lama Soundsystem. Ma na koncie współpracę z tczewskim producentem – Pazurtupaka, z którym wspólnie wydał singiel „Divided We Fall” najpierw pod netlabelem Paproota.org, a potem na fizycznym nośniku w klasycznym formacie czarnej siódemki, wydanym przez Pazurtupaka Rec. Ostatnio, można go usłyszeć na jednym z utworów świetnego albumu wrocławskiej ekipy Jabbadub, na albumie Vibrations, wydanym pod francuskim labelem ODG Prod. �Znany z energetycznych podjazdów raggamuffin na mikrofonie, gdzie prezentuje inspirowany jamajskimi i brytyjskimi brzmieniami styl wokalny we własnym wydaniu, oparty na klasycznym brzmieniu gatunków roots reagge, dancehall, drum and bass i hip hop. W dużym skrócie jest to człowiek, który, gdy słyszy dźwięki spod znaku reggae, dub czy dancehall, po prostu musi coś powiedzieć.
https://www.facebook.com/mcpolishman/

✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸
PANDADREAD SOUND SYSTEM to dwunastokilowatowa tuba propagandowa, skupiająca wokół siebie selektorów i wokalistów z Trójmiasta i okolic. Operatorzy sound systemu bratrat i DHS, czerpiąc pełnymi garściami z tradycji muzyki jamajskiej, w swojej selekcji eksperymentują z jej współczesnymi, elektronicznymi wcieleniami. Przez ponad 7 lat aktywności na polskiej scenie reggae, trójmiejski kolektyw dorobił się wiernej publiki i opinii najlepszej selekcji dub na Pomorzu. W międzyczasie, śladem jamajskich i brytyjskich sound systemów, konsekwentnie budowali własne, nastawione na skuteczność w niskich częstotliwościach nagłośnienie. Latem 2009 roku zrealizowali swoje plany, stając się pierwszym dubowym Sound Systemem na północ od stolicy. Rytm, wolność i bezkompromisowa kontestacja systemowego aparatu przemocy są przesłaniem, które wyraźnie bije z przemyślanego doboru prezentowanych przez Pandadread Sound System utworów, wzywając do tańca, świadomości oraz dobrej zabawy w każdym momencie życia. Podczas cyklu Dub Club Trójmiasto dbają także o niezbędną ilość osiemnastocalowych głośników niskotonowych gwarantujących głęboki odbiór prezentowanej na nich muzyki.
https://www.facebook.com/pandadread/

✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸✺✸
MACK to trójmiejski dj i promotor, który od ponad dekady działa aktywnie na polskiej scenie undergroundowej muzyki elektronicznej. Od 2007 roku prowadzi skupiający się na basowej muzyce sklep płytowy Mash-up Records. W 2009 roku założył wytwórnię Moonshine Recordings, która między innymi za sprawą wydawnictw takich artystów jak Radikal Guru, RSD, DJ Madd czy 6Blocc zyskała spore uznanie na całym świecie. Katalog labelu liczy już ponad 50 wydawnictw winylowych z udziałem producentów i wokalistów z najodleglejszych zakątków globu jak Nowa Zelandia, Australia, Brazylia czy USA.

http://www.moonshine-recordings.com/
https://www.instagram.com/moonshinerec/
https://www.facebook.com/Moonshine.Rec/
https://www.mash-up.pl/



Sprawdź inne wydarzenia @ Gdańsk

Mad Professor live! :: Dub Club Trójmiasto #28 Gdańsk

Block Party x Łomża | Gdańsk

Śr, 10 czerwca 2020
godz: 17:00

Mad Professor live! :: Dub Club Trójmiasto #28 Gdańsk

BALTIC GAMES 2020

Pt, 17 lipca 2020
godz: 11:00