Jakub Rene Kosik

Jakub Rene Kosik
Tech House Techno
Kraj:
Polska
Miasto:
Warszawa
Pierwsze utwory rozpoczął komponować w wieku ośmiu lat przy użyciu komputera Amiga i aplikacji Noise Tracker. Już wtedy nie zadowalał się korzystaniem z gotowych sampli – tworzył więc próbki przy użyciu domowej konstrukcji samplera podłączanego do komputera.
Wraz z biegiem czasu, jego umiejętności stawały się coraz większe, by w 1994 roku przynieść pierwsze efekty: amerykańska firma Almathera opublikowała pierwszy w historii Amigi CD-ROM przeznaczony dla polskich odbiorców – CDPL – umieszczając na nim m.in. materiał Jakuba Rene Kosika. Wiele jego sampli wykorzystywanych było później w tzw. modułach muzycznych publikowanych m.in. na płycie „Dźwięki i Moduły” (wyd. ExE) czy ogólnoświatowym Aminecie.
Trzy lata później, w 1997 roku, Jakubowi udało się dostać (nie było to łatwe, gdyż miał wtedy 14 lat) na wrocławską, nocną imprezę „Technodelic Vinyl Night”, gdzie poznał organizatorów: DJ Mniamos’a oraz Patrycję Hefczyńską (Husky, Oszibarack). Rozmowa zaowocowała współpracą, dzięki czemu już dwa tygodnie później wystąpił we wrocławskim klubie Liverpool jako live-act. Stał się tym samym najmłodszym na świecie producentem elektronicznej muzyki tanecznej, grającym na żywo, bez użycia komputera, gramofonów, czy odtwarzaczy CD. Oryginalna stylistyka muzyczna – połączenie house’u, acid techno i minimalu – niosła za sobą szereg występów w całej Polsce: zarówno w klubach, jak i na otwartej przestrzeni, przy okazji tzw. teknivali. Został również rezydentem w legendarnej wrocławskiej Masce.
Zaledwie rok po swoim pierwszym występie, czeska oficyna wydawnicza – CDC Records – opublikowała pierwszy, limitowany album Jakuba: Meadow 303, na którym znajdowało się osiem ścieżek opartych, zgodnie z tytułem, w głównej mierze na brzmieniu rolandowskiego TB-303.
W 2000 roku Jakub Rene Kosik opublikował kolejny album – Live Acid Sessions (wyd. LeKOS, PL) – tym razem w całości nagrany na żywo, zarówno studyjnie, jak i podczas imprez, na których występował.
Wraz z rozwojem jego kariery scenicznej, zaangażował się również w organizację imprez muzycznych, w tym m.in. serii I have my own space gdzie występował jako jedyny wykonawca, a cały przychód z biletów przeznaczał na pomoc Domowi Małego Dziecka nr 1 we Wrocławiu. Wtedy też ustanowił swój własny, jak i światowy rekord – 510 minut (8,5 godziny) tworzenia muzyki na żywo przy użyciu elektronicznych instrumentów, takich jak samplery, sekwencery, automaty perkusyjne, syntezatory, itp. – bez użycia komputera, gramofonów, odtwarzaczy CD i bez choćby jednej przerwy.
Przez cały ten czas funkcjonował jako artysta niezrzeszony, w barwach swojej jednoosobowej organizacji Individooal Products. Dopiero w 2003 przyjął akces do prestiżowej agencji bookingowej City Beats, która znana była przede wszystkim ze sprowadzania i organizowania/ współorganizowania imprez z topowymi artystami z całego świata. W tym samym czasie zaczął odsuwać się od mocnych brzmień hard techno i acid techno w kierunku tech-house’u, progressive’u i czystego techno. Dzięki City Beats zaczął występować w największych klubach polski oraz na takich eventach, jak Water Festival (trzykrotnie – w 2004, 2005 i 2006 roku, czy Mixologia), nawiązał współpracę z wieloma dużymi nazwiskami, również grając u boku takich artystów, jak Cristian Varela, DJ Preach, Southsoniks, DJ Emerson, Holgi Star, Leandro Gamez, Oxia, Marco Remus, Oliver Ho, Jack de Marseille, Asem Shama, Alex Bau, Chris Liebing, Rafael Araujo, Takaaki Itoh, Alex Flatner, Pet Duo, Lawrie Immersion, Animatek, Chris Liberator, Henry Cullen aka D.A.V.E. the Drummer, Paula Temple, Darc Marc, Julian Sandell aka Julian Liberator, Martyn Hare, Mark Hawkins…
W 2005 roku, Jakub Rene Kosik został uznany za „nadzieję roku 2006” według miesięcznika Laif. Z powodu konfliktu rozwiązał współpracę z niemiecką wytwórnią i agencją bookingową Kiddaz FM.
Wraz z Grooveliker’em, współzałożycielem City Beats w 2006 roku otworzył wytwórnię Citybeats Records wraz z czterema sub-labelami: URBANtek, URBANhouse, URBANelectro i URBANtech. Jego utwory (tworzone zarówno samodzielnie, jak i z udziałem Grooveliker-a) wydane nakładem Citybeats Records wielokrotnie plasowały się na pierwszej pozycji bestsellerów jednego z najbardziej znanych sklepów z elektroniczną muzyką taneczną – brytyjskiego Juno Records. Rok 2006 niósł za sobą również występ jako live-act na głównej scenie festiwalu Creamfields oraz na Mayday. Lista artystów, z którymi współpracował, rozszerzyła się o takie nazwiska, jak: Deep Dish, Paul Van Dyk, Bob Sinclar, Kosheen, Sven Vath, Umek, Valentino Kanzyani, Alter Ego, Anthony Rother, Johannes Heil, Westbam, The Earth, Blank & Jones, Moguai, Lady Waks, Hardy Hard, Talisman, Dominik Eulberg, Ian Pooley, Felix Krocher, Adam Sheridan, Audio Bullys, Mauro Picotto, Gabriel&Dresden, Marco V, Michael Burian, Gareth Wyn, Akila-X, San, Shapeshifters, Olav Basoski, DJ Clodagh, Jay Rogers, David Crystal, Haze, Richie Hawtin aka Plastikman, Fergie, Dave Clarke, Lucca, Scarlett Etienne, Frank Kvitta, Roni Size, Freestylers, Andy C, London Elektricity, High Contrast, Zync, Hyper…
Produkcje Jakuba zostały dostrzeżone przez takie gwiazdy, jak Terry Lee Brown Junior, The Timewriter (ci dwaj artyści sami zainteresowali się jego produkcjami, co zaowocowało stałym kontraktem wydawniczym projektu Lincoln Six Echo z najbardziej prestiżową wytwórnią tech-house na świecie – Plastic City), Milk & Sugar, Mousse T. (odpowiedzialny za wydanie białego, limitowanego winyla autorstwa Jakuba Rene Kosika i Grooveliker’a z utworem „Feel So Good” w jego wytwórni Peppermint Jam/ProgCity, która również sama zainteresowała się tą produkcją), Eric Entrena, Loco Dice, Tomcraft, Dirty Bass, Dean Facer, Bioground, Joy Kitikonti, Electric Indigo, DJ Rollo, Corvin Dalek, Leandro Gamez, czy Eddie Amador – wszyscy ci artyści chętnie grają utwory Jakuba oraz umieszczają je w swoich chartsach.
W połowie 2006 roku JRK niemal całkowicie porzucił brzmienie techno (wyjątkiem był m.in. singel winylowy dla holendersko-belgijskiej wytwórni Travels) na rzecz electro, minimal-electro, electro-house, deep-house i tech house.
Pod koniec 2006 roku Jakub Rene Kosik objął rezydenturę we wrocławskim klubie Lemoniada, gdzie wraz z DJ Adamus-em uczestniczył w stałym, wtorkowym projekcie „Suck Me Baby” zorientowanym na muzykę deep-house. Jego dyskografia zaczęła dynamicznie się rozrastać, również w remiksy, m.in. polskiego duetu „Wet Fingers” z utworem Hi Fi Superstar.
W 2007 roku Jakub Rene Kosik rozpoczął współpracę (zarówno na płaszczyźnie producenckiej, jak i bookingowej) z wytwórnią 001 records, otworzył też swoją własną wytwórnię – Traquency Records. W międzyczasie wydał kilka singli, zarówno dla niemieckiego Plastic City, jak i brazylijskiego Eletrodomesticos, portugalskiego Exquisite Music, czy nowojorskiego Sensual Records.
Wakacje 2007 ponownie obfitowały w szereg imprezowych weekendów, m.in. występ na festiwalu Delahoya Festival w mieście Cluj-Napoca w Rumunii, czy festiwalu filmów i sztuki IMPREZJE 2007.
W październiku 2007 objął rezydenturę nad projektem Future Sounds of Wrocław we wrocławskim klubie Lemoniada, gdzie – do maja 2008 roku – w każdy wtorek prezentował brzmienia deep-house i electro-minimal. Zaangażował się również w szereg innych projektów producenckich, m.in. wraz z Mafia Mike-iem i DJ Adamus-em, czy projekt wokalno-muzyczny wraz z zespołem NUN Electro. Stworzył m.in. remiks utworu Sexi Flexi Natalii Kukulskiej. Od grudnia 2007 jest redaktorem i stałym współpracownikiem polskiego wydania DJ Magazine.
W połowie 2008 roku rozwiązał współpracę bookingową i wydawniczą z 001 records, zrezygnował również z jakichkolwiek działań (zarówno DJ-skich, jak i menedżerskich) na rzecz klubu „Lemoniada”.
Występuje zarówno jako DJ (również z dodatkiem efektorów), jak i prawdziwy live act. Sprzęt, jakim dysponuje w studio, to m.in.: Yamaha RM1x, Korg Electribe EA-1, ER-1, ES-1, Korg Electribe ESX Valve Force, Fostex DE-1, Behringer UB-1204-FX Pro, Behringer VMX-100, Numark DM 1002 MKII, Behringer DFX69 Tweakalizer, Behringer Truth 2031A…
W Polsce jego utwory można usłyszeć na antenie radia Planeta oraz BIS, za granicą – Proton Radio, CRMK Radio, Global Beat, etc.
Pod koniec 2008 roku, Jakub Rene Kosik, wyborem czytelników DJ Magazine znalazł się w TOP 9 producentów i DJ-ów, został również uznany „głową roku” w kategorii techno za rok 2008 w plebiscycie DJ Magazine Polska Awards
Imprezy blisko Ciebie w Tango App →